نقطه شروع وخیم شدن اوضاع منطقه؛امتیازی نصیب ایران نخواهد شد

به گزارش خبرآنلاین نصرت الله تاجیک گفت: در مورد مسائل خاورمیانه و دیدگاه آمریکا نسبت به این منطقه مهم و استراتژیک دو بحث وجود دارد که یک بحث آن منافع ایالات متحده در منطقه و دیگری روش های تامین منافع از سوی این کشور است. منافع با تغییر دولت ها از ترامپ به بایدن و

کد خبر : 20304
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
نقطه شروع وخیم شدن اوضاع منطقه؛امتیازی نصیب ایران نخواهد شد



به گزارش خبرآنلاین نصرت الله تاجیک گفت: در مورد مسائل خاورمیانه و دیدگاه آمریکا نسبت به این منطقه مهم و استراتژیک دو بحث وجود دارد که یک بحث آن منافع ایالات متحده در منطقه و دیگری روش های تامین منافع از سوی این کشور است. منافع با تغییر دولت ها از ترامپ به بایدن و … تغییری نمی کند. آنها دنبال تحقق اهدافی راهبردی هستند مثل داشتن متحدین استراتژیک و حفظ و توسعه آن که تلاش برای توسعه همکاریهای راهبردی و عملیاتی با کشورهائی چون عربستان ، رژیم صهیونیستی و ترکیه در زمره آن قرار دارند. بنابراین چنین سیاستهایی با تغییر دولت ها تغییر نمی کند. اما روش ها یک بحث دیگر است. به طور مثال از این به بعد نه تلاویو و نه ریاض آن چک سفید امضای ترامپ را از طرف بایدن در دست نخواهند داشت. لذا با این تعبیر و تفسیر من بعید می دانم که مساله خیلی فرقی بکند یا به نوع دیگری حداقل خیلی به نفع ما تغییر کند.

 وی در پاسخ به اینکه آیا ادامه همکاری های استراتژیک در طول چهل سال گذشته ادامه خواهد یافت گفت: بله و تا حدی ممکنه توسعه نیز پیدا کند زیرا در منطقه شیفت پارادایمی نخواهیم داشت. تحولی به وقوع نپیوسته که شاهد اتفاقاتی باشیم. من فکر می کنم که شرایط مشابه است ولی مثلا دست عربستان در یمن باز نخواهد بود. این البته تغییر مهمی است و اینگونه نیست که بدون اهمیت باشد ولی اینکه انتظار داشته باشیم لزوما” تیم بایدن به سمت و سوی ما غش کند اینطور نیست! البته اینجا هم دو بحث داریم. یکی رابطه عربستان و آمریکا است و دیگری نحوه و نقش و حضور ما در این رابطه. آمریکائیها در بخش اول با سعودیها اگرچه با کمی سختگیری مشکلتشان را مدیریت میکنند ولی در بخش دوم امتیازی به ایران نمیدهند و اگر هم خیلی دنبال حل مشکلات ما و سعودیها هم نباشند اما نمیخواهند سعودیها سیاستهائی مانند تداوم جنگ با یمن و یا تداوم روابط غیر دوستانه با قطر داشته باشند که موجب  قدرت گیری ایران شود. لذا تیم بایدن رویکرد و روشهای ترامپ علیه ایران را دنبال نمیکنند اما علاقه ائی هم به قدرت گرفتن ایران نداشته و به دنبال محدود کردن قدرت و نفوذ منطقه ای ایران هستند و این همان نقطه شروع وخیم شدن اوضاع منطقه است! 

این کارشناس در پاسخ به این که آیا خاورمیانه در آینده با تغییرات مهم روبرو خواهد بود گفت: بعید می دانم که تغییرات عمده ائی صورت بگیرد. از جهت داخلی الان بزرگ ترین مشکل مردم منطقه مشکلات اقتصادی است و بنابراین کمتر به دنبال مسائل سیاسی هستند، ضمن آنکه نیروی مردم مستحیل شده! در زمانی که بهارعربی اغاز شد ، ظرفیتی در جهان عرب وجود داشت که مردم تحولی را در سیاست و حکومت و نیز مدیریت اجتماع و تغییر حکام می خواستند. اما با روند کنترلی و مدیریت آن تحولات، که علیه اش ایجاد شد و بخشی از آن را آمریکایی ها مثلا در مصر مدیریت کردند و مواردی که از مسیر منحرف شد مانند لیبی و سوریه، آن پتانسیل مردمی سوخت و هدر رفت. الان مردم در خاورمیانه از نفس افتاده اند و  خیلی به دنبال اینگونه مسائل نیستند و مشکلات کرونا هم به این وضعیت دامن زده است. من بعید می دانم که تحول خاصی در سطح مردمی یا سیاست و حکومت در کشورها اتفاق بیفتد. اوضاع روز به روز وخیم تر میشود و این هم به پیچیدگی اوضاع در خاورمیانه و هم از کارآئی افتادن روشهای سنتی برای حل این بحرانها و چالشها منجر میشود.

تاجیک در پایان گفت: از منظر خارجی به دلیل مشغول شدن دولت ها به کرونا و تخصیص منابعشان به این معضل، بعید می دانم که کسی الان به دنبال تحول یا دردسر باشد. من چیزی نمی بینم که ما یک خاورمیانه متفاوت تری از سال های گذشته داشته باشیم الا اینکه چشم انداز تیره تری داشته باشیم با مسائل حل نشده فراوان و روی هم تلمبار شده که چهار سال هم ترامپ به شخم زدن منطقه مشغول بوده و توازن ژئوپلیتکی منطقه را بهم زده است. 

>>> مشروح گفتگو را در لینک زیر بخوانید:
این همان نقطه شروع وخیم شدن اوضاع منطقه است!

310311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.