مغز متفکر موساد اسرائیل چه کسی است؟/ مأموریت اصلی او درباره ایران است!

رسول سلیمی: بعد از آنکه دیوید بارنیا، به عنوان رئیس جدید موساد، سازمان اطلاعاتی این کشور که مسئول حفاظت از آن در برابر تهدیدات امنیتی خارجی است که به عنوان جایگزین یوسی کوهن معرفی شد، کمتر کسی فکر می کرد نتانیاهو تا این میزان به او برای رویکردهای امنیتی خود وابسته شود.  در گزارشی که

کد خبر : 501265
تاریخ انتشار : جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۷:۱۱
مغز متفکر موساد اسرائیل چه کسی است؟/ مأموریت اصلی او درباره ایران است!


رسول سلیمی: بعد از آنکه دیوید بارنیا، به عنوان رئیس جدید موساد، سازمان اطلاعاتی این کشور که مسئول حفاظت از آن در برابر تهدیدات امنیتی خارجی است که به عنوان جایگزین یوسی کوهن معرفی شد، کمتر کسی فکر می کرد نتانیاهو تا این میزان به او برای رویکردهای امنیتی خود وابسته شود.

 در گزارشی که یک رسانه خارجی درباره او منتشر کرد به نقل از دوستانش نوشت که آنها او را فردی «صادق»، با تجربه و خشن معرفی می کنند. بارنیا با نام مستعار «ددی» تاکنون چهار جایزه دفاعی اسرائیل را به دست آورده است. دوستانش در توصیف گفتند که “ددی یک قاتل واقعی است، کسی که پشت حرفش می ایستد و بدون ضرورت صحبت نمی کند»

بارنیا کسی است که در سال های اخیر نقشی حیاتی در عادی سازی روابط با کشورهای عربی داشت و به عنوان بخشی از روند صلح تحت هدایت ایالات متحده به امارات متحده عربی و بحرین سفر کرد. نتانیاهو در مراسم سالانه اعطای جایزه نخست وزیر به افسران استثنایی موساد در توصیف بارنیا گفته بود که وظیفه اصلی او «ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است» چه آنکه در مراسم معارفه او، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفته بود «دستگاه دفاعی به همکاری نزدیک با موساد ادامه خواهد داد و به هر کار ضروری در نبرد مهم برای حفظ امنیت اسرائیل کمک خواهد کرد.»

مغز متفکر موساد اسرائیل چه کسی است؟/ مأموریت اصلی او درباره ایران است!

از سرگذشت بارنیا چه می دانیم؟

بارنیا در اشکلون به دنیا آمد و در ریشون لزیون بزرگ شد. پدرش جوزف برونر (بارنیا) به همراه خانواده‌اش از آلمان نازی گریخت و در سه‌سالگی به اسرائیل مهاجرت کرد. او مدیر شرکت تادیران بود. مادرش، نائومی نیز به عنوان معلم و مدیر مدرسه کار می‌کرد. بارنیا در مدرسه شبانه‌روزی نظامی برای فرماندهی در تل‌آویو تحصیل کرد  و در سال ۱۹۸۳ به ارتش اسرائیل پیوست. او خدمت سربازی خود را در هنگ شناسایی یگان تکاوری ویژه ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائیل انجام داد. او بعداً در ایالات متحده تحصیل کرد و مدرک کارشناسی خود را از موسسه فناوری نیویورک، سپس دوره MBA را در «دانشگاه پیس نیویورک» گذراند. در ادامه به عنوان مدیر بازرگانی در یک بانک سرمایه‌گذاری در اسرائیل مشغول به کار شد.

از اواسط دهه ۱۹۹۰ او به عنوان اقتصاددان در بخش بازرگانی در یک بانک سرمایه گذاری مرکزی در اسرائیل و به عنوان یک تحلیلگر و مدیر ارشد تجاری خدمت کرد. در آن زمان او را ستاره ای نوظهور در عرصه اقتصادی می دانستند چه آنکه او به مرور خود را در تجارت مالی و مهارت های مذاکره متمایز کرد. اما یک رخداد، زندگی او را تغییر داد. او بعد از حملات بزرگ در دهه ۱۹۹۰ و ترور نخست وزیر اسحاق رابین، بارنیا تصمیم گرفت به موساد ملحق شود.   

مغز متفکر موساد اسرائیل چه کسی است؟/ مأموریت اصلی او درباره ایران است!

در گزارشی که رسانه ها درباره او نوشتند «دیوید بارنیا به عنوان یک ستاره نوظهور در اقتصاد شناخته می شد، اما او پس از منازعات دهه ۱۹۹۰، تصمیم گرفت مسیر خود را تغییر دهد و به موساد ملحق شود. اگرچه او قبل از پیوستن به موساد، در سال ۱۹۸۳ به ارتش اسرائیل پیوسته بود. دوستانش می گفتند که او به عنوان یک فرد جسور، هدفمند، بسیار جدی و با خواسته های بالا از اعضای تیم در یگان و از خودش برجسته بود.»

اما او بعد از پیوستن به موساد، فرماندهی واحدهای عملیاتی در اسرائیل و خارج از کشور را برعهده گرفت. سپس به مدت دو سال و نیم نائب‌رئیس قسمتی بود که وظیفه نفوذ و نظارت بر اهداف را بر عهده داشت. در آنجا راه خود را به سمت رئیس سازمان باز کرد. بارنیا در اواخر دهه ۱۹۹۰ به مأموریتی به خارج از کشور رفت و در کنار یوسی کوهن مشغول به کار شد و همان جا به علت انجام عملیات متهورانه و خلاقانه در سال ۲۰۰۳ جایزه امنیتی اسرائیل را برای عملیات منحصر به فرد دریافت کردند. در ادامه در سال ۲۰۱۳ به عنوان رئیس این منصوب شد. او در سال ۲۰۱۹ به عنوان معاون رئیس موساد و در ژوئن ۲۰۲۱ به ریاست موساد منصوب شد. بارنیا به زبان های عبری، انگلیسی، عربی صحبت می کند.

ناظران سیاسی به سه ویژگی بارنیا توجه دارند. اول استمرار طولانی حضورش در موساد و اشراف به توانمندی های این سازمان، دوم توجه بارنیا به اهمیت توسعه تکنولوژی که او در زمان تحصیلش در امریکا و فعالیت های عملیاتی، توجه بیشتری را به توسعه آن نشان داد و در نهایت، تجربه کار او در بازرگانی و تجارت بیش از روسای قبلی موساد، توانمندی فن مذاکره او را تقویت کرد.

۳۱۱۲۱۳



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.