معرفی کتاب بیمار خاموش (The Silent Patient)

در یک شب گرم تابستانی، آلیشیا برنسون که یک نقاش ماهر و موفق است، ۵ بار به صورت همسرش گابریل شلیک می‌کند و او را به قتل می‌رساند. آلیشیا پس از این واقعه‌ی دل‌خراش، سکوت می‌کند و در چند سال آینده پس از قتل همسرش لب به صحبت باز نمی‌کند. همین مسئله افراد زیادی را

کد خبر : 504805
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
معرفی کتاب بیمار خاموش (The Silent Patient)


در یک شب گرم تابستانی، آلیشیا برنسون که یک نقاش ماهر و موفق است، ۵ بار به صورت همسرش گابریل شلیک می‌کند و او را به قتل می‌رساند. آلیشیا پس از این واقعه‌ی دل‌خراش، سکوت می‌کند و در چند سال آینده پس از قتل همسرش لب به صحبت باز نمی‌کند. همین مسئله افراد زیادی را به داستان زندگی این زن جوان علاقه‌مند می‌کند و خیلی‌ها دوست دارند بدانند که انگیز آلیشیا از قتل همسرش چه بوده است. در این بین، درمانگری به‌نام تئو فابر وارد زندگی آلیشیا می‌شود و سعی در درمان او دارد و می‌خواهد پاسخ سؤالات بی‌شماری را پیدا کند که پیرامون موضوع قتل گابریل مطرح می‌شود.

شناسنامه کتاب

عنوان: بیمار خاموش
نویسنده: الکس میخائلیدس
تعداد صفحات: ۴۱۲
مترجم: مهرآیین اخوت (پیشنهاد کاربران)
ناشر: هیرمند (پیشنهاد کاربران)

درباره نویسنده کتاب بیمار خاموش

الکس میخائلیدس، نویسنده‌ای زاده قبرس است که در سال ۱۹۷۷از پدری یونانی – قبرسی و مادری انگلیسی متولد شد. او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی ادبیات انگلیسی در دانشگاه کمبریج است و علاوه بر این، موفق شده است در رشته‌ی فیلم‌نامه‌نویسی نیز از مؤسسه‌ی فیلم آمریکا در لس‌آنجلس لیسانس بگیرد. با وجود اینکه او با نوشتن دو فیلم‌نامه در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸، در مقام فیلم‌نامه‌نویس، به شهرت رسید، اما با رمان بیمار خاموش در سال ۲۰۱۹، نام میخائلیدس بیشتر به‌عنوان نویسنده بر سر زبان‌‌ها افتاد.

بیمار خاموش بلافاصله پس از انتشار، موفقیت چشمگیری به دست آورد و در صدر فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز و دیگر فهرست‌های معتبر قرار گرفت. این رمان با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد و هفته‌های متعددی در این فهرست‌ها باقی ماند. توانایی میخائلیدس در خلق داستان‌های جذاب و پر از تعلیق، او را به یکی از نویسندگان برجسته و موفق معاصر تبدیل کرده است. او اکنون بیش از هر زمان دیگری به‌عنوان داستان‌نویس شناخته می‌شود و کارهایش الهام‌بخش بسیاری از علاقه‌مندان به ادبیات است.

درباره کتاب بیمار خاموش

بیمار خاموش رمانی است که به دست نویسنده‌ی بریتانیایی- قبرسی، الکس میخائلیدس، در سال ۲۰۱۹ به نگارش در آمد و منتشر شد. این کتاب، داستان آلیشیا برنسون، نقاشی مشهور و موفق، را روایت می‌کند که به قتل شوهرش، گابریل، متهم شده است. حادثه‌ی قتل در حالی رخ می‌دهد که آلیشیا همسرش را با طناب به یک صندلی بسته و با شلیک گلوله به قتل رسانده است. او پس از ارتکاب به قتل در سکوتی مطلق فرو می‌رود و هیچ‌گونه توضیحی در این باره نمی‌دهد.

سکوت اسرارآمیز آلیسیا تبدیل به معمایی بزرگ می‌شود که توجه جامعه و رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند. در این میان، تئو فابر، روان‌درمانگری مجرب، تصمیم می‌گیرد تا به هر قیمتی شده پرده از راز این سکوت بردارد. او با ورود به بیمارستانی روانی که آلیشیا در آن بستری است، تلاش می‌کند تا با او ارتباط برقرار کند تا شاید بتواند از رازهای گذشته‌ی پیچیده و تاریک او پرده بردارد.

تئو با ورود به داستان زندگی آلیشیا، مسیر پرفرازونشیبی را طی می‌کند و با افرادی آشنا می‌شود که روزی در زندگی آلیشیا نقش داشته‌اند و انتظار می‌رود بتوانند به حل معمای قتل گابریل کمک کنند. به موازات زندگی آلیشیا، بیان روایت‌گونه‌ی زندگی شخصی خود تئو نیز مکنونات قلبی و پیچیدگی‌های رفتاری او را برملا می‌کند.

موضوع کتاب بیمار خاموش

بیمار خاموش یک کتاب جنایی- معمایی تمام‌عیار است و با ترکیبی از عناصر روان‌شناختی و تعلیق، عمق روان انسان و پیچیدگی‌های ذهنی او را بررسی می‌کند. کتاب به‌طور ماهرانه‌ای از تکنیک‌های روایی بهره می‌برد تا خواننده را درگیر معماهای داستان کند. این رمان نه‌تنها یک تریلر روان‌شناختی هیجان‌انگیز است، بلکه موضوعاتی مانند عشق، خیانت، و تأثیرات روانی تجربه‌های دردناک را نیز بررسی می‌کند. بیمار خاموش به دلیل روایت قوی و پایان غیرمنتظره‌اش، توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان آثار برجسته‌ی ادبیات معاصر پیدا کند.

بیمار خاموش برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از داستان‌های پرتعلیق و پیچیده لذت می‌برید و دوست دارید ذهنتان با معماهای پیچیده به چالش کشیده شود، قطعاً از مطالعه‌ی کتاب بیمار خاموش لذت خواهید برد. این کتاب با ارائه‌ی یک معمای جذاب و غیرقابل‌پیش‌بینی درباره‌ی قتل و سکوت اسرارآمیز شخصیت اصلی، رضایت طرف‌داران ژانر داستان‌های معمایی و جنایی را جلب می‌کند. از سوی دیگر، با توجه به بررسی روانی شخصیت‌ها، مطالعه‌ی رفتار آن‌ها و عملکرد عالی میخائلیدس در شخصیت‌پردازی، مطالعه‌ی کتاب برای علاقه‌مندان به روان‌شناسی و تحلیل‌های روانی نیز بی‌نهایت لذت‌بخش خواهد بود.

خلاصه کتاب بیمار خاموش

«آن زمان نفهمیدم. اما درمان همی‌نطور است. بیمار احساسات غیرقابل‌قبولش را به درمانگرش انتقال می‌دهد؛ درمانگر هم هر آنچه بیمار می‌ترسد احساس کند در خود نگه می‌دارد و به‌جای او احساس‌شان می‌کند. بعد آهسته‌آهسته و به‌تدریج، احساسات بیمار را به خود او بازمی‌گرداند. روت هم همین کار را با من کرد.»

«بیون، روانکاو مشهور، عبارت نگهداری را در توصیف توانایی مادر در مدیریت درد کودک ساخت. یادتان باشد؛ کودکی دوران خجستگی و آرامش نیست؛ دوران وحشت است. بچه‌ها در یک دنیای عجیب و بیگانه گرفتار شده‌اند، نمی‌توانند خوب ببینند، مدام از دیدن بدن‌هایشان متعجب می‌شوند. گرسنگی و باد شکم و حرکات روده هوشیارشان می‌کند، احساسات مرعوبشان می‌کند. ما در کودکی به‌معنای واقعی کلمه تحت حمله هستیم. به مادرمان نیاز داریم تا اضطراب ما را تسکین بدهد و کاری کند که تجربیات‌مان را درک کنیم. وقتی این کار را می‌کند، آهسته‌آهسته یاد می‌گیریم وضعیت‌های جسمی و عاطفی‌مان را خودمان مدیریت کنیم.»

«توانایی ما در نگهداری خودمان مستقیماً به توانایی مادرمان در نگهداری ما بستگی دارد؛ اگر مادر ما هرگز از مادر خودش نگه‌داری را تجربه نکرده باشد، چطور می‌تواند چیزی را که نمی‌داند به ما یاد بدهد؟ کسی که هرگز یاد نگرفته خودش را نگه بدارد، تا آخر عمرش مبتلا به عواطف اضطراب‌آورد است، عواطفی که بیون نام درخور وحشت بی‌نام را بر آن‌ها گذاشت. چنین شخصی تا ابد در جست‌وجوی این نگهداری سیراب‌نشده از منابع خارجی است؛ باید بنوشید یا چیزی بکشد تا این اضطراب بی‌پایان را تسکین بدهد.»

نظرات راجب کتاب بیمار خاموش

 

نظرات درباره بیمار خاموش الکس میخائلیدس متفاوت، اما در مجموع مثبت است. در ادامه جمع بندی بخشی از نقدها درباره جبنه‌ها مختلف این کتاب را با هم مرور می‌کنیم.

داستان – ۴.۵ این کتاب داستان آلیشیا برنسون، نقاش مشهوری است که همسرش را می‌کشد. داستان با غافلگیری‌های کوچک و کشف‌های جذاب همراه است و یک چرخش ناگهانی و غیرمنتظره دارد که شما را شگفت‌زده می‌کند. باید اعتراف کرد روند جلو رفتن کلی داستان کمی کند است و جذابیت ماجرا بیشتر بر انتظار و هیجان لحظات خاص استوار است.

شخصیت‌ها – ۴.۵ شخصیت‌ پردازی عمیق نیست، اما خوب و درست است. نویسنده به خوبی شخصیت‌های فرعی را با داستان اصلی ترکیب کرده. در این میان مسیر روانی که آلیشیا طی می‌کند به داستان عمق می‌بخشد. تئو هم به‌عنوان کسی که می‌خواهد حقیقت را کشف کند، شخصیتی جذاب دارد.

قلم نویسنده– ۴.۵ سبک نوشتن الکس میخائلیدس روان و جذاب است. او با استفاده از جملات کوتاه و ساده، به خوبی فضای معماگونه داستان را منتقل می‌کند. در طول کتاب حس تعلیق حفظ می‌شود و نویسنده توانسته با توصیفات دقیق، ذهن خواننده را درگیر کند. با این حال، گاهی توصیفات می‌توانست عمیق‌تر باشد تا خواننده بیشتر درگیر شود.

فضاسازی – ۳.۵ فضاسازی در این کتاب خوب انجام شده، اما خیلی چشمگیر نیست و شاید ضعیف‌ترین بخش کتاب باشد. بخش‌هایی که بین آلیشیا و تئو رخ می‌دهد، حس تنش و رازآلودگی خاصی دارد که به تعلیق داستان کمک می‌کند. اما سایر بخش‌های داستان مانند زندگی روزمره شخصیت‌ها یا محیط‌های دیگر به خوبی پرداخته نشده است. این بخش‌ها می‌توانست با جزئیات بیشتری همراه باشد تا تصویرسازی قوی‌تری در ذهن خواننده ایجاد کند.

نگاه نهایی – ۴.۵ بیمار خاموش کتابی است که ارزش خواندن دارد، به خصوص برای طرفداران داستان‌های جنایی و هیجان‌انگیز. با وجود کندی در بخش‌هایی از داستان، چرخش نهایی آن و موضوع سکوت طولانی آلیشیا، این کتاب را به کتابی جذاب تبدیل کرده که خواندنش را توصیه می‌کنیم.

 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.