مهران مدیری این روزها نه تنها اسم یک هنرمند است، بلکه برای خودش یک برند است. نام مدیری در پس پرده هر چیزی که باشد، تضمین موفقیت آن تقریبا حتمی است. نمونه آن سریال دراکولا که با وجود نقاط ضعف فراوانی که دارد، جزو پربینندهترین سریال VODها شناخته میشود. اما مسیر هنری زندگی این هنرمند از آغاز تا امروز درخشانتر بوده، بیایید باهم به این مسیر مرور تازهای بکنیم و سریال های مهران مدیری به همراه دیگر آثار هنریاش را در طول تاریخ کارنامه هنریاش را بررسی کنیم.
مهران مدیری هماکنون هم به عنوان بازیگر شناخته میشود، هم کارگردان و هم خواننده و حتی مجری تلویزیونی. او کار خود را مانند بسیاری از بازیگران از صحنه تئاتر شروع کرد و به اصطلاح «خاک صحنه» را خورده است. مدیری اما خیلی زود توانست پای خودش را به صدا و سیما باز کند و حالا واقعیت اینجاست که مدیری سالیان سال است که پا به صحنه نمایش نگذاشته است.
مدیری پس از ورود به رادیو و بازیگری در نمایشنامههای رادیویی پایش به تلویزیون باز شد و توانست با داریوش کاردان اولین کارش را پیش ببرد. او مسیر ترقی را به سرعت طی کرد و پس از ساخت هر مجموعه تلویزیونی، یک گام به موفقیت نزدیکتر میشد. با اینکه مدیری در برهه زمانی خاصی از کارش ممنوعالتصویر بود اما این سختیها باعث نشد که او نتواند مسیر موفقیتش را طی کند. بگذارید یک به یک به سراغ آثاری برویم که او در ساخت آنها نقش داشته است؛ حال چه به عنوان بازیگر، چه کارگردان و چه خواننده و مجری. ناگفته نماند مدیری ۹ بار برنده جایزه حافظ شدهاست و به همین دلیل رکورد بیشترین برد را در بین کسانی که برنده جایزه حافظ شدهاند، دارد.
برای شروع از سه مجموعه تلویزیونی مشتهای کوچک، حکایتها و پندها و اندرزها که او نقشهای بسیار کوتاهی در آنها داشته عبور میکنیم. از حضور مهران مدیری به عنوان دستیار صحنه در فیلم دیگه چه خبر تهمینه میلانی هم گذر میکنیم، فیلمی در ژانر فانتزی که در سالهای اکرانش با موفقیت خوبی همراه شد. بعد از مرور این آثار یک راست به سراغ اثری میرویم که باعث گل کردن مهران مدیری در تلویزیون شد. یعنی مجموعه تلویزیونی نوروز ۷۲.
نکته مهم: پیشاپیش از کیفیت تصاویر پوزش میطلبم، برخی از این برنامهها هیچ تصویر درست و درمانی در صفحات مجازی ندارند.
مجموعه تلویزیونی نوروز ۷۲
همانطور که تلویزیون در حال حاضر برای ایامی خاص مانند ماه رمضان و یا نوروز یک سری ویژه برنامه برای پخش از شبکههای مختلف اعم از سریال و تاکشو و… تولید میکند؛ در اوایل دهه هفتاد نیز این کار را میکرد. در واقع باید گفت که استارت سریالهای مناسبتی به همان ایام برمیگردد و مجموعه نوروز ۷۲ جزو اولین برنامههای آیتم محور بود که سردمدار چنین برنامههایی شد (برنامههای آیتم محور که در سالهای اخیر رنگ باختهاند و شاید نزدیکترین مورد ملموس آن به مجموعه خنده بازار که چند سال پیش از تلویزیون پخش میشد برگردد.)
نوروز ۷۲ همانطور که از اسمش مشخص است، برای پخش در ایام نوروز سال ۱۳۷۲ در نظر گرفته شده بود و تیمی قدر از بازیگران کمدی در آن حضور یافتند که هنوز هم اسمشان جزو بهترین بازیگران این ژانر محسوب میشود. داریوش کاردان این کشف استعداد را انجام داد و گروهی از طنازان را گرد هم آورد و یکی از بهترین مجموعههای تلویزیونی آن سالها را ساخت.
مهران مدیری، رضا عطاران، ارژنگ امیرفضلی، رضا شفیعی جم، نصرالهه رادش، حمید لولالی و سعید آقاخانی از جمله بازیگرانی بودند که با این اثر تلویزیونی درخشیدند و هنوز هم جزو قدرها به حساب میآیند.
پرواز ۵۷
موفقیتی نظیر نوروز ۷۲ کافی بود مسئولان شبکه یک بار دیگر تولید برنامه دیگری را به گروه جوان مهران مدیری بسپارند. او همراه برخی بازیگران نوروز ۷۲ و اضافه کردن چند چهره جدید ازجمله رضا عطاران و…، پرواز ۵۷ را برای دهه فجر سال ۷۲ ساخت؛ کاری موفق تر و حتی بهتر از نوروز ۷۲ . مدیری با تیز هوشی توانست نظر مردمی را که این بار از او و گروهش شناخت پیدا کرده بودند به خوبی تامین کند. مهران مدیری حالا یک ستاره تلویزیونی شناخته شده برای همه مردم بود.
باغ گیلاس
باغ گیلاس به کارگردانی مجید بهشتی در سال ۱۳۷۳ از تلویزیون پخش شد، با اینکه زمان ساخت آن به پیش از پرواز ۵۷ برمیگردد. این سریال نخستین نقش آفرینی جدی مدیری در تلویزیون (و شاید بتوان گفت آخرین آن) به شمار میرود. هرچند اساسا نقش مدیری چندان هم در این سریال ۱۳ قسمتی چندان پررنگ نبود.
مجید بهشتی که کارگردان این سریال به شمار میرفت نتوانست در باقی آثار خود به موفقیت باغ گیلاس دست پیدا کند. او در حال حاضر در انگلستان به سر میبرد و سالهای سال است که از عرصه سینما و تئاتر فاصله گرفته است.
سریال باغ گیلاس همان عنوانی است که این روزها به خاطر پخش سکانسی از عروسی و روبوسی بازیگران زن در این قسمت در شبکههای مجازی وایرال شده است.
فیلم سینمایی دیدار
پس از این سریالها و شهرتی که به مدیری رسیده بود، سینما خواست از او پولسازی کند و این بازیگر نیز بدش نیامد که خودش را در سینما محک بزند. نتیجه این شد که مهران مدیری در سال ۷۳ در فیلم سینمایی «دیدار» بازی کرد. فیلمی که از ژانر همیشگی مدیری یعنی طنز دور است و یک اثر درام- دفاع مقدسی حساب میشود. مدیری جوان در این فیلم نقش جوان عاشقپیشهای به نام امیر را ایفا میکند که دلباخته یک دختر مسیحی (با بازی مینا لاکانی) میشود. این دو دلداده به خاطر مخالفتهای والدین مسیحی دختر (که در فیلم با نام ژانت شناخته میشود) به هم نمیرسند و امیر به جنگ میرود. دست تقدیر اما سرنوشت این دو عاشق را جور دیگری رقم میزند.
مهران مدیری در این فیلم به کارگردانی محمدرضا هنرمند قدرت بازیگری خودش را تثبیت میکند اما بنا به دلایلی تصمیم میگیرد که به تلویزیون و ژانر کمدی برگردد. او در این فیلم در نقش یک سرباز فرو میرود؛ موضوعی که در زندگی واقعی هم با آن غریبه نبوده و آنطور که خودش میگوید در واقعیت در عملیات والفجر ۸ هم حضور داشته است.
مینا لاکانی که نقش رو به روی او را ایفا میکرد همسر سابق امین زندگانی به شمار میرود. او در جشنواره فجر همان سال بهترین بازیگر نقش اول زن شد و داوران به مدیری اعتنایی نکردند. او هم اکنون در آمریکا به سر میبرد و با شرکت در برنامه VOA و کشف حجابی که کرده است، بعید است به ایران بازگردد.
ساعت خوش
ساعت خوش نقطه عطف کارنامه مهران مدیری به حساب میرود. او این بار در مقام کارگردان و بازیگر حاضر شد و یک برنامه آیتممحور برای شبکه دو صدا و سیما ساخت. تلویزیون با شکست مفتضحانهای که در ویژه برنامه نوروز ۷۳ عایدش شده بود، دست مهران مدیری را باز گذاشته بود تا بتواند یکی از خلاقانهترین سریالهای آن دوران را بسازد.
در اینجا باید توضیح داد که نوروز ۷۳ یک برنامه مشابه نوروز ۷۲ پخش شد اما با تیمی کاملا متفاوت و جدید که نه مهران مدیری عضو آن بود و نه هیچ یک از عوامل برنامه موفق نوروز ۷۲ در آن حضور داشتند. ویژه برنامه نوروزی ۷۳ برای صدا و سیما یک فاجعه تمام عیار به شمار میرفت (کی از بازیگرانی که در این مجموعه طنز آیتمی به ایفای نقش می پرداخت، مهدی سلطانی بود. بازیگری که تا به حال او را در قالب نقش های منفی و حتی تلخ در سریال های دیوار، مدینه، مادرانه و … دیدیم.)
ساعت خوش کولاکی به پا کرد و در زمان پخش آن ترافیک در خیابانها کمتر میشد. رضا عطاران به عنوان نویسنده در کنار ارژنگ امیرفضلی و داوود اسدی حضور داشتندن و گروهی از بازیگران طنزپرداز کشور که همگی در حال حاضر شهرت دارند در آن بازی کردند. مرحومه پوپک گلدره نیز کار خود را از این سریال آغاز کرد.
ساعت خوش در زمان خود ترکاند! در آن زمان محبوب شدن بازیگران تلویزیونی تا به این حد مرسوم نبود، پوستر آنها روی روزنامهها و مجلات میرفت و برای خود کشته مرده پیدا کرده بودند. روزنامه کیهان و چند رسانه راستگرای دیگر مطالبی علیه ساعت خوش و محبوبیت بیش از حد و شوخیهای آن نوشتند و کاری کردند که ساعت خوش به یکباره تمام شود! این موضوع برای مدیری و دیگر بازیگران در آن سالها بسیار عجیب بود هرچند بعدها این موضوع (قطع شدن ناگهانی برنامه محبوب!) برای مدیری عادی شد.
قسمت آخر «ساعت خوش» هیچ وقت ساخته نشد و هر کدام از بازیگرانش از یک سال و نیم تا سه سال ممنوع التصویر شدند. بعد از آن هم اجازه نداشتند دو سه نفری با هم در یک سریال بازی کنند. آنقدر این مسئله برایشان بزرگ بوده که تا سالیان سال فکر میکرده اند که هیچ وقت نباید کنار هم بازی کنند.
سال خوش
همانطور که گفتم نوروز ۷۳ برنامهای شکست خورده برای نوروز ساخته شد و از همین رو در سال ۷۴ دست به دامن همان تیم قدیمی شد. با این وجود نتوانست تمام تیم قدیمی را گرد هم جمع کند و با توجه به موفقیت ساعت خوش، نام سال خوش روی آن گذاشته شد. سال خوش به موفقیت اثر قبلی نبود اما توانست نام مدیری را در تلویزیون همچنان حفظ کند.
مجموعه نوروز ۷۶
مهران مدیری در ویژه برنامه نوروز ۷۵ بازی نکرد و سپس در مجموعه نوروز ۷۶ به کارگردانی داریوش کاردان دوباره به تلویزیون برگشت. نوروز ۷۶ توانست بار دیگر او را در بین بازیگران تلویزیونی شناخته شده کند و پس از دو سال نام مدیری را دوباره به سر زبانها بیندازد.
مجموعه جنگ ۷۷
مدیری در سال ۷۷ کولاکی به پا کرد و دوباره خودش سکان کارگردانی را برعهده گرفت. او برنامه جنگ ۷۷ را کارگردانی کرد و توانست زوج دوست داشتنی مریم و رامین (با بازی لاله صبوری و خودش) را در تلویزیون به نمایش در بیاورد. رامین ناصرنصیر و طبیه ابراهیم هم زوج دیگر این سریال بودند که شیمی بسیار قدرتمندی بینشان همراه بود. اگر این برنامه یادتان باشد احتمالا «لوله به سر هم زدن» کاراکترها را یادتان میآید، موضوعی که در آن زمان نقل بچه مدرسهایها بود.
جنگ ۷۷ یکی از محبوبترین برنامههای مدیری در کارنامه هنری او به حساب میآید و پخش آن در زمستان سال ۷۷ آغاز و در همان زمستان هم تمام شد.
جنگ ۷۷+۱
با پایان یافتن جنگ ۷۷ در اسفند ماه، چهارده ویژه برنامه برای ایام نوروز در همان قالب طنز جنگ ۷۷ تهیه شد. آیتم های این ویژه برنامه (1+77) علاوه بر قالب قبلی شامل شوخی با تلویزیون، مهمان برنامه ، ارکستر سمفونیک و … بود و در زمانه خود پیشتاز بود. ضمن آنکه در آخرین برنامه این سری پشت صحنه مجموعه موفق جنگ ۷۷ پخش شد و به این ترتیب پرونده جنگ ۷۷ بسته شد.
در آن زمان رقیب این برنامه با نام گلهای ۷۷ توسط مهران غفوریان ساخته و پخش شد که بازیگرانی همچون بیژن بنفشه خواه و ارژنگ امیرفضلی و جواد رضویان در آن بازی میکردند. اصولا شاید یادتان باشد که مهران غفوریان زمانی رقیب قدرتمند مهران مدیری بود و بعدها با ساخته شدن آثار ضعیفی چون زیر آسمان شهر ۳ و ورود ممنوع و… افول پیدا کرد و در نهایت توسط خود مدیری و دیگر دوستان، بار دیگر احیا شد.
مجموعه ببخشید شما
مدیری پس از جنگ ۷۷ دیگر روی بورس بود و کسی نمیتوانست پای او را از پدال گاز بردارد. او تخته گاز میراند و صدا و سیما هم مانند زمان ساعت خوش با او رفتار نمیکرد و میدان بیشتری به او داده بود.
ببخشید شما در ادامه راه ۷۷+۱ ساخته شد و در واقع ترکیبی از یک تاکشو و برنامه آیتم محور طنز بود. مدیری در هر قسمت مهمان ویژهای از اهالی هنر و فوتبال و… داشت و با آنها گفتگو میکرد و در خلال گفتگوی آنها، آیتمهایی مرتبط با برنامه پخش میشد. این آیتمها طرفدار زیادی پیدا کرده بودند و هر یک امضای خاص خودشان را داشتند. یک قسمت جالب در زمان ببخشید شما پخش شد که مدیری خودش را به عنوان مهمان برنامه دعوت کرده بود و با ظرافت در کارگردانی و تدوین توانسته بود مصاحبه جالبی را بین خودش و خودش خلق کند.
محمدرضا هدایتی و فلامک جنیدی و سیامک انصاری و مرحوم عارف لرستانی در این برنامه توانستند بدرخشند و راه هنریشان به کلی تغییر پیدا کرد.
پلاک ۱۴
مهراب قاسمخانی با پلاک ۱۴ فیلمنامه نویسی طنز را به طور جدی شروع کرد و مهران مدیری در این برنامه کمدی از آن حال و هوای تاکشو ساختن و یا برنامه آیتم محور ساختن کمی فاصله گرفت و به نوعی یک سیتکام تلویزیونی ایرانی ساخت.
او در این سریال نقش فراز را داشت و رامین ناصرنصیر که زمانی یار و یاور همیشگی مدیری بود (مثل سیامک انصاری که در سالهای اخیر همیشه کنار مدیری قرار داشت) نقش برادرش به نام فرود را بازی میکرد. در اینجا هم خبری از لاله صبوری که در کنار مدیری در جنگ ۷۷ درخشیده بود نبود و معلوم نیست چرا رابطه کاری صبوری و مدیری از هم پاشید. صبوری بعدها در گفتگوهایی گفته که در دنیای بازیگری مدیون اوست. البته ناگفته نماند صبوری بعدها در یک برنامه شبکه نمایش خانگی با مدیری همکاری بسیار کوتاهی داشت.
سریال نود شب
برنامه نود شب آغازگر سریالهای نود شبی بود که زمانی تلویزیون به پخش آنها اقدام میکرد. برنامههای نودشبی برنامههای طنزی بودند که انرژی زیادی از عوامل میگرفتند و همزمان با پخش تلویزیونی، تولید و ساخته میشدند به طوری که برخی قسمتها در ساعات پایانی به دست بازبینی صدا و سیما با پیک موتوری میرسید!
مهران مدیری ابداع کننده این برنامهها بود و شروع آن با همین برنامه نود شب آغاز شد که در قسمتهای پشت صحنه، سختی کار بازیگران را نشان میداد. خوبی این سریالها این بود که فیدبک مخاطب را میگرفتند و نقاط ضعف را اصلاح میکردند و گاهی کلا سریال را کن فیکون کرده و شاید حتی یک نقش را از سریال حذف میکردند و نقشی جدید به سریال میآوردند تا مردم همراهشان شوند. همچنین پرداختن به موضوعات روز از دیگر مزیتهای این سریالها و نحوه تولید همزمان با پخششان بود.
سندروم سریالهای نودشبی در دهه هشتاد بعدها به رقبای مدیری هم رسید و غفوریان زیر آسمان شهر را ساخت و عطاران با کوچه اقاقیا خودش را در این ژانر محک زد. سریالهای جدی نیز به این وادی پیوستند و عنوانی مانند نرگس اولین سریال نود شبی در ژانر درام به حساب میآید که در آن زمان با محبوبیت فوقالعادهای هم همراه شد. پرونده این سریالها در دهه نود بسته شد.
طنز ۸۰
طنز ۸۰ یک مجموعه تلویزیونی گفتگو محور محصول سال ۱۳۸۰ به کارگردانی و تهیهکنندگی مهران مدیری میباشد که از شبکه پنج سیما پخش شد. در این برنامه با بازیگران کمدی گفتگو میشد. به گفته مهران مدیری (تهیهکننده، کارگردان و بازیگر مجموعه) در سال ۱۳۸۲ در برنامه پنجره شبانه، این سریال آغازی بر عدم پایان مجموعههای تلویزیونی طنز آیتمی بود.
دردسر والدین
مدیری که تصمیم داشت از دنیای ساخت سریالهای طنز آیتم محور خارج شود و از ساخت سریالهای نود شبی نیز خسته شده بود، با سریال دردسر والدین به تلویزیون بازگشت. سریالی درام که جنس آن با دیگر آثار مدیری متفاوت بود.
طبق آمارها دردسر والدین در همان زمان پخش هم بالای ۸۰ درصد مخاطب داشت و این میزان استقبال برای کمتر سریالی به وجود میآید و بیشک این استقبال از سریال به خاطر حضور مدیری در آن بود. علی صادقی نیز در این سریال نقش نوجوانی را ایفا میکرد و توانست پس از آن تا به امروز به عنوان یک کمدین مشهور در بین مردم شناخته شود.
پاورچین
مدیری بعد از دردسر والدین به دنیای پیشین خود بازگشت و این بار با پاورچین دهه هشتاد را با موفقیت آغاز کرد. پاورچین سرآغاز ساخت دنیای برره برای مهران مدیری بود، شهری فرضی با زبان و فرهنگ من درآوردی که بعدها در یکی از موفقترین آثار تلویزیونی مدیری بیشتر به آن پرداخته شد. پاورچین طنز نود شبی قدرتمندی بود که در آن گروه بازیگری قدرتمندی حضور داشتند و تیم نویسندگان به سرپرستی پیمان قاسم خانی توانستند پاورچین را به یک اثر ماندگار در تاریخ تلویزیون تبدیل کنند.
ورود شخصیت داوود با بازی جواد رضویان در اواسط سریال، موتور پاورچین را بیش از پیش روشن کرد و گره خوردن این سریال با شهر برره و فرهنگ خاص و بامزه این شهر، پاورچین را جذابتر ساخت. دو قسمت پایانی سریال مربوط به تاریخچه شهر برره است و یکی از سیاسیترین اپیزودهای این سریال به شمار میرود. «نخود» که منبع درآمد اصلی شهر برره است مصداق همان «نفت» کشورمان را دارد و شوخیهای سیاسی سنگینی با این موضوع در دو قسمت پایانی میشود. خوشبختانه این اپیزودها پخش شدند و دچار تیغ سانسور نشدند.
شاید جالب باشد بدانید که نقش سپهر که سیامک انصاری آن را ایفا کرد و توانست با آن برای خود سکوی پرتابی دست و پا کند و یار و یاور مدیری طی چندین سال آینده شود، پیش از پیشنهاد به او به بازیگر سرشناسی چون خسرو شکیبایی پیشنهاد شده بود. شکیبایی برای این نقش تست هم داده بود اما در نهایت نقش به سیامک انصاری رسید. مدیری بعدها در یادداشتی که در کتاب یادبود خسرو شکیبایی به رشته تحریر در آورده از حسرت یک بازی مشترک با شکیبایی سخن گفته و ابراز امیدواری کرده که در بهشت بتواند با او در یک تئاتر بازی کند.
شایان ذکر است مدیری برای اولین بار در این سریال به تیتراژخوانی روی آورد هرچند پیش از ان و در سال ۷۹، یک آلبوم موسیقایی عرضه کرده بود.
همچنین یکی دیگر از حواشی سریال اعلام نام جواد رضویان در بین بازیگران بود که در نهایت به بدترین شکل ممکن کنار گذاشته شد (در آغاز یکی از قسمتها مدیری او را جایگزین شفیعیجم کرد) و کدورت مدیری و رضویان از اینجا آغاز شد و تا زمان سریال شوخی کردم ادامه داشت.
راستی ناگفته نماند در همان سال زیر آسمان شهر ۲ هم به عنوان رقیب این سریال پخش میشد که نتوانسته بود موفقیت سری اول خود را به دست بیاورد.
توکیو بدون توقف
مدیری بعد از سالها دوباره به سینما برگشت و در فیلم سینمایی توکیو بدون توقف بازی کرد. او در این فیلم سینمایی نقش یک برادر غیرتی را بازی میکند که نمیخواهد خواهرش را به عقد کسی در بیاورد اما در سفری که به کیش دارند اتفاقات جور دیگری رقم میخورند.
این فیلم در آن زمان به فروشی بیش از ۷۲۰ میلیون تومان دست پیدا کرد که فروش خیلی خوبی به حساب میآید اما مدیری پس از آن بازهم به تلویزیون برگشت و تامدتها در پرده نقرهای دیده نشد.
نقطه چین
با موفقیت بینظیر پاورچین، مدیری سریال دیگری با نام نقطه چین ساخت اما از اشتباهی که زیر آسمان شهر در فصل دوم خود کرده بود درس گرفت و نقطه چین را در لوکیشنی مجزا و با کاراکترهایی کاملا متفاوت ساخت و صرفا با انتخاب نامی هوشمندانه یعنی نقطه چین، مردم را به یاد موفقیت پاورچین انداخت.
نقطه چین قسمتهای سیاسی زیادی داشت و در یک اپیزود جنجالی نمایندگان اصلاح طلب مجلس را دست انداخت. ماجرا از این قرار بود که همزمان با اعتراض نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به رد صلاحیت نمایندگان این جناح در انتخابات مجلس، مدیری در نقطه چین سر شوخی را با این مسئله باز کرد. قصه از این قرار بود که کاسبی تصمیم می گیرد جزو هیات مدیره صنف خودش باشد اما بعد از ثبت نام صلاحیتش از طرف اتحادیه رد می شود و این فرد به همراه دوستانش تحصن می کند. آنها جلوی چشم خبرنگاران به خودشان سرم وصل می کنند اما وقتی کسی نیست یواشکی غذا می خورند. این مسئله با انتقاد شدید برخی نمایندگان از جمله داود سلیمانی، ناصر قوامی، محسن آرمین و … مواجه شد. این نمایندگان نمایش این طنز را اهانت به نمایندگان اصلاح طلب عنوان کردند هرچند تلویزیون تمام قد پشت مدیری ایستاد و خللی در پخش نقطه چین پیش نیامد.
جایزه بزرگ
مهران مدیری پس از ساخت دو سریال نودشبی پشت سر هم، خستگی خود را با ساخت یک سریال مناسبتی در کرد و در نوروز ۸۴ با سریال جایزه بزرگ مهمان خانههای مردم شد. او در این سریال هم شفیعی جم (که از نقطه چین به شهرت رسیده بود) و هم رضویان (که ستاره پاورچین به حساب میآمد) توامان استفاده کرد و خودش هم نویسندگی سریال را برعهده گرفت.
طبق آمار مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، این سریال در زمان پخش خود، ۶۵ درصد بیننده داشته و ۷۸ درصد بینندگان، آن را در حد «زیاد» یا «خیلی زیاد» پسندیدهاند.
شاید برایتان جالب باشید بدانید که ستاره این روزهای سینمای ایران یعنی ترلان پروانه در این سریال در نقش کودکی خردسال ایفای نقش میکند.
شب های برره
مدیری هنوز جان در نفس داشت و در نیمه دوم سال ۸۴ استارت یک پروژه عظیم را کلید زد. ساخت سریال شبهای برره که میتوان آن را اسپین آفی بر مجموعه پاورچین به حساب آورد. سریالی که البته بسیار محبوبتر و جذابتر و البته جنجالیتر از پاورچین از آب در آمد.
پخش این مجموعه طبق روال معمول در شبهای محرم متوقف شد اما در تاریخ ۲۷ بهمن که قرار بود از سر گرفته شود در بخش خبری ساعت ۲۲ شبکهٔ سوم سیما اعلام شد که این مجموعه پایان یافته و قسمتهای دیگری از این مجموعه پخش نمیشود. در واقع مشخص شد که سریال توقیف شده است. نویسندگان سریال بعدها در مصاحبهای که با مجله سینمایی دنیای تصویر داشتند اعلام کردند که از این موضوع شوک زده شدند. آنها گفتند که برای قسمت آخر برنامههای زیادی داشتند و قصد داشتند که شبهای برره را به پاورچین متصل کنند و پایانی باشکوه و نوستالژیک برای آن رقم بزنند.
مدیر تولید سریال نیز (حسن شکوهی) بعدها اعلام کرد صدا و سیما به درخواست جمعی از مراجع قم ادامه تولید این اثر بعد از ایام محرم آن سال جلوگیری کند. او دراینباره گفته بود « در قرارداد گروه تولید با گروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما ساخت ۱۳۵ قسمت ذکر شده بود که بنا به مشکلات رخ داده، تنها ۹۲ قسمت ساخته شد و به دستور مدیران شبکه از ادامه ساخت آن جلوگیری به عمل آمد.»
پیمان قاسمخانی نیز بعدها در مصاحبهای اعلام کرد که زمان ساخت شبهای برره چهار چشمی مراقبشان بودند و دستشان نسبت به زمان ساخت واپرچین بسیار بستهتر بود. توضیح دقیق او به این شرح است: «ما سر «پاورچین» دستمان خیلی بازتر بود و در «شبهای برره» دستمان بسته و بستهتر شد. در «پاورچین» خیلی از شوخیها سمبلیک بود، از انواع شوخیهای سیاسی تا شوخیهای نیمهجنسی، اما در «شبهای برره» چهارچشمی مراقبمان بودند و اخطارهای زیادی به ما دادند.»
شبهای برره هنوز هم توسط صدا و سیما مورد ظلم قرار میگیرد و مغضوب است. نام این سریال در بین نظرسنجی برترین سریالهای دهه هشتاد به چشم نمیخورد و تاکنون هم هیچ بازپخشی برای آن نه در صدا و سیما و نه در آیفیلم و هیچ شبکه وابسته دیگری به صدا و سیما صورت نگرفته است.
شاید بد نباشد یادی از فرهنگ و زبان عجیب و غریب برره کنیم و به سراغ ساخته بعدی مدیری برویم. در زبان بررهای به اول تمام افعال حرف «و» اضافه میشود و فعل سوم شخص جمع را بهطور خاصی صرف میکنند. مثلاً فعل «گفتن» را در زبان بررهای این گونه صرف میکنند: وَگوئَم، وَگوئی، وَگوئَه، وَگوئیم، وَگوئید، وویگولَنزجگ.
باغ مظفر
مدیری پس از توقیف شبهای برره همچنان همکاری خود را با صدا و سیما ادامه داد و نشان داد پوست کلفتتر از این حرفها است. او باغ مظفر را کارگردانی کرد و در آن به درآمدزایی خوبی رسید و در واقع به تولید محتوای تبلیغاتی برای برخی برندهای مشهور دست زد! موضوعی که انتقادات زیادی در پی داشت و نشان داد که ماشین پولسازی مدیری حاضر است کیفیت را فدای تبلیغات کند. در آن زمان برخی رسانهها نوشتند که «اگر همیشه بین یک سریال چهل دقیقه ای ۱۰ دقیقه آگهی پخش می شد ٬ حالا بین یک آگهی ۴۰ دقیقه ای شاهد یک پرده نمایش طنز ده دقیقه ای هستیم .» گزارشهای میدانی نیز درباره این موضوع توسط برخی رسانهها منتشر شد.
این مجموعه هرشب ماه رمضان (به جز شبهای قدر) از شبکه سه سیما ساعت ۲۱:۱۵ پخش میشد. این سریال تا کنون تنها سریال مهران مدیری است که در ایام ماه رمضان پخش شده است.
فیلم سینمایی همیشه پای یک زن در میان است
مدیری در فیلم کمال تبریزی نقش کوتاه ولی ماندگاری را با گریمی متفاوت بازی کرد. این حضور کوتاه که پس از ۵ سال از توکیو بدون توقف در عرصه سینما رخ میداد باعث شد که موتور چرخ حضور او در سینما بیشتر از پیش روشن شود و شاهد حضور بیشتر او در سینما باشیم.
او در جشنواره فیلم فجر برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد شد و که البته به این جایزه در بیست و ششمین دوره این جشنواره نرسید.
باید گفت این فیلم اقتباسی از داستان غیرقابل چاپ اثر سید مهدی شجاعی است.
فیلم سینمایی دایره زنگی
مدیری در فیلم پریسا بخت آور (همسر اصغر فرهادی) با نام دایره زنگی در کنار بازیگران ستاره سینمای ایران بازی کرد و توانست یک نقش آفرینی ماندگار از خود در این سریال بر جای بگذارد و به عنوان یکی از کاراکترهای محبوب فیلم شناخته شود.
این فیلم پرستاره که اصغر فرهادی هم فیلمنامه آن را نوشته بود این فیلم پرفروشترین فیلم فروردین ۱۳۸۷ بود
مرد هزار چهره
مدیر پس از سه سال دوباره یک سریال مناستبی برای عید نوروز ساخت و این بار گل کاشت. او توانست پس از سالها بازگش موفق آمیزی به تلویزیون داشته باشد و سریالی قدرتمند روانه جعبه جادویی کند که در آن طنز سیاه و قوی به کار رفته باشد.
نام اولیه سریال اگه جای من بودین انتخاب شده بود اما سپس نام بامسمای مرد هزار چهره برای آن انتخاب شد. سریال در زمان پخش حواشی زیادی داشت و ارگانهای زاید نسبت به آن شکایت کردند که مهمترنی آن ثبت احوال شیراز بود. سریال برداشتی آزاد از داستان «پخمه» عزیز نسین به شمار میرود و به زیبایی هرچهتمامتر قصه آن بومی سازی شده است. مدیری در این سریال هنرنمایی متفاوتی از خود برجای گذاشت و نشان داد که هنر بازیگریاش بالاتر از چیزی است که تا امروز دیده شده است.
شوخی با «چ» هم از طرف روشنفکرها و جمع شاعران با انتقادات زیادی روبرو شد. از طرف دیگر لیدرهای پرسپولیس هم برای اینکه در سریال، شخصیت شان زیر سوال رفته معترض شدند.
این سریال تلویزیونی که قرار بود در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقهای در ایام نوروز پخش شود، طی ۱۳ قسمت در ۱۳ نوروز خاتمه یافت.
مرد دوهزار چهره
موفقیت مرد هزار چهره به قدری بود که در سال بعد مهران مدیری به سراغ ساخت فصل دوم آن برود. محراب قاسم خانی از گروه نویسندگان جدا شد و فیلمنامه به دست امیرمهدی ژوله و خشایار الوند به رشته تحریر درآمد.
حواشی مرد دو هزار چهره کمتر از فصل قبل بود و مدیری شوخی کردن را با خودش آغاز کرد تا باب شوخی را در سریال خود باز کند و فرهنگ آن را جا بیندازد. مرد دو هزار چهره به موفقیت فصل اول هم دست پیدا نکرد ولی آخرین کار مدیری در تلویزیون در دهه هشتاد به حساب میآید (اگر صداپیشگی در سریال چشم باد را به حساب نیاوریم.). مدیری پایش به شبکه نمایش خانگی باز شد و با صدا و سیما مدتی قهر کرد.
بمب خنده
بمب خنده نام یک آیتم تلویزیونی غیررسمی از مهران مدیری بود که در آن برنامههای شبکههای ماهوارهای نظیر شبکههای طپش و کانال یک (شهرام همایون) و… را مورد هجو قرار میداد. مدیری هیچگاه بمب خنده را به طور رسمی در هیچ شبکهای منتشر نکرد اما این آیتم تقریبا یک ساعته از او لو رفت و در خیابانها به فروش میرفت و در اینترنت نیز برای دانلود پیدا میشد.
انیمیشن سینمایی تهران ۱۵۰۰
مدیری چند سالی نه در آثار تلویزیونی ظاهر شد و نه در شبکه نمایش خانگی. او در این دوره غیبت خود بازگشت جالبی را برای خود رقم زد و آن هم حضور به عنوان صداپیشه در انیمیشن تهران ۱۵۰۰ در کنار بازیگرانی چون بهرام رادان بود.
این انیمیشن ایرانی نزدیک به ۴ میلیارد تومان در زمان اکران خود فروش کرد. تیزرهای تلویزیونی انیمیشن تهران ۱۵۰۰ مهران مدیری را نشان نمیداند چرا که صدا و سیما در آن سالها با او در زاویه بودند.
پل چوبی
پس از تهران ۱۵۰۰ مدیری یک نقش فرعی در فیلم پل چوبی بازی کرد که یکی از سیاسیترین نقش افرینیهای او به شمار میرود. دیالوگهایی که کاراکتر مدیری با نام کامران صبوحی در فیلم ادا میکند رنگ و بوی به شدت سیاسی دارند و اکران این فیلم که در سال ۱۳۹۰ رخ داد (دو سال پس از سال پرحادثه ۸۸) کاری کرده بود که خیلیها فکر کند پل چوبی به اکران نمیرسد.
به این دیالوگ شخصیت کامران صبوحی که در آن زمان گل کرده بود توجه کنید: «:شما تلاش خودتونو بکنید هرچند باید بین بد و بدتر یکیو انتخاب بکنید، اما تلاشتونو بکنید. به فرض هم چند ماه دیگه یکی اون بالا عوض شد…توی اصل ماجرا که تفاوتی نمیکنه.»
قهوه تلخ
مدیری با سریال قهوه تلخ و امضای شخصیاش پشت قاب دی وی دی این مجموعه زیر عبارت «جان من کپی نکنید» وارد بازار شبکه نمایش خانگی شد، آن هم وقتی فیلیمو و نماوایی به آن صورت در کار نبودند. قهوه تلخ توانست فروش خیلی خوبی داشته باشد و بازیگرانی چون جواد عزتی را نیز بدرخشاند.
قهوه تلخ در ابتدا قرار بود از تلویزیون پخش شود اما این اتفاق پس از کش و قوسهای فراوان رخ نداد و قهوه تلخ سر از بازار نمایش خانگی در آورد.
این مجموعه سه سال پخش میشد اما در نهایت بدون اینکه قسمت پایانیاش عرضه شود، به پایان رسید. موضوعی که بسیاری از بینندگان را که سالهای سال از مجموعه حمایت کردند و نسخه اصلی را خریدند ناراحت کرد.
در پایان مجموعه بیست و پنجم سریال، مهران مدیری کارگردان سریال، در ویدئویی پیش از فیلم، ضمن سپاسگزاری از مردم به خاطر همراهی ایشان، از آنان خواست که تا یک ماه دیگر منتظر سری جدید مجموعه با حال و هوای جدیدتری باشند. وی دلیل آن را یکنواخت شدن آن خواند. اما پس از گذشت چندماه، وعده مهران مدیری تحقق نیافت و مجموعه ۲۶ به صورت قاچاق به بازار آمد و پس از آن هم پخش سریال کلا معلق شد.
این سریال در زمان پخش خود، به عنوان موفقترین سریال رسانهٔ خانگی و به عنوان پرفروشترین سریال رسانهٔ خانگی لقب گرفت.
مهران مدیری، برای تیتراژ ابتدای این سریال نیز مانند دو کار قبلی خود، شبهای برره (موسیقی خراسانی) و باغ مظفر که از سرودههای ملکالشعرای بهار استفاده کرده بود، یکی دیگر از ترانههای قدیمی ایران را با صدای خودش بازخوانی کرده است. تصنیف «امشب شب مهتابه»، سروده و آهنگ آن نیز ساخته علیاکبر شیدا است. این اثر بارها توسط خوانندگان مختلف اجرا شدهاست. بازسازی این آهنگ مانند شبهای برره و باغ مظفر، توسط بهرام دهقانیار صورت گرفتهاست.
در قهوه تلخ خبری از برادران قاسمخانی نبود و به نظر میرسد یک کدورتی بین مدیری و قاسمخانیها پیش آمد و آنها تا مدتها با همدیگر کار مشترکی انجام ندادند، موضوعی که برخی علت ضعیف شدن آثار مدیری در اوایل دهه نود را پیرامون آن میدانند.
فصل سوم قلب یخی
مدیری پس از قهوه تلخ در فصل سوم قلب یخی در کنار بازیگرانی چون هدیه تهرانی به ایفای نقش پرداخت و یک بازی در نقشی جدی را در کارنامه خود رقم زد. فصل سوم این سریال که بعد از مدتها وقفه ساخته شده بود نتوانست به محبوبیت فصول قبلی خود دست پیدا کند.
ناگفته نماند در مقطعی عنوان آتش بازی برای این سریال انتخاب شده بود، (مانند گیسو که فصل دوم سریال عاشقانه است اما اسم دیگری را یدک میکشد) اما دوباره در نهایت عنوان قلب یخی برای این سریال انتخاب شد.
ویلای من
پس از نافرجام بودن سریال قهوه تلخ، مهران مدیری سریال ویلای من را در شبکه نمایش خانگی ساخت و تاکید کرد که تهیه کننده این اثر خودش خواهد بود تا حواشی سریال قهوه تلخ تکرار نشود. او از مردم خواست به او اعتماد کنند و قول داد که ویلای من به سرنوشت قهوه تلخ محکوم نشود.
تصویربرداری سریال ویلای من اواخر پاییز ۱۳۹۱ آغاز شد و در هفته پایانی اردیبهشت ۱۳۹۲ به پایان رسید. این مجموعه در جذب مخاطبان نتوانست به موفقیت قهوه تلخ دست پیدا کند و یکی از آثار ضعیف مدیری به شمار میرود.
سریال ویلای من نخستین سریال ایرانی بود که با دوبله ترکی و کردی و به همراه زیرنویس فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی و کردی عرضه میشد و از این حیث توانست مورد توجه برخی اقشار قرار بگیرد.
گنج مظفر
ساخت این سریال به سال ۸۶ و درست پس از سریال باغ مظفر برمیگردد اما زمان پخش ان بنا به دلایل مختلف تا مدتها به تعویق افتاد و به سال ۹۲ موکول شد. در آذر ۱۳۸۶ اخباری مبتنی بر این که این سریال از طریق بازار نمایش خانگی و در قالب VCD و DVD و به صورت پخش خانگی منتشر میشود از صدا و سیما پخش شد. اما پخش سریال بنا به دلایلی به تعویق افتاد.
در تیر ۱۳۹۲ با واگذاری مالکیت این سریال به مؤسسهٔ گلرنگ رسانه زمینهٔ برای پخش آن در شبکهٔ خانگی فراهم شد و در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۲ نخستین مجموعه این سریال روانهٔ بازار شد. گنج مظفر به خاطر زمان پخش نامناسب و بسیاری موارد دیگر دیده نشد و نتوانست در جذب مخاطب با موفقیت عمل کند.
سریال شوخی کردم…!
مدیری کماکان در شبکه نمایش خانگی به سر میبرد و قصد نداشت که به تلویزیون بازگردد. اون با نقبی به گذشته سریالی آیتم محور ساخت. شوخی کردم حال و هوای برنامههای دهه هشتاد مدیری را داشت اما با سر و شکلی تازهتر. مدیری برای اولین بار در شوخی کردم به اجرای استندآپ کمدی هم پرداخت.
کدورت بین مدیری و جواد رضویان کنار گذاشته شد و رضویان بعد از مدتها دوباره در یک کار مدیری بازی کرد. مهران غفوریان نیز پس از سالها دور بودن از بازی در یک کمدی قوی با این سریال خودش را احیا کرد.
در حاشیه
مدیری پس از چند سال و با حضور در ویژه برنامه نوروزی اعلام کرد که قصد دارد به خانه همیشگی خود یعنی تلویزیون برگردد. او برای بازگشت به تلویزیون سریال در حاشیه را روانه آنتن کرد . نام این سریال در ابتدا دکتر نام داشت سپس به اتاق عمل تغییر نام داد و در آخر عنوان در حاشیه را به خود گرفت که برازندهاش بود چرا که کلی حواشی برای خودش به پا کرد!
حواشی سریال پیش از نمایش آن پیش آمد و تا روز آخر ادامه داشت. تولید سریال چندباری متوقف شد و نام آن چند بار تغییر پیدا کرد. سریال قرار بود اول از شبکه تهران پخش شود و در نهایت از شبکه سوم پخش شد. وزارت بهداشت از مخالفان سرسخت سریال بود به طوری که خشایار الوند، نویسنده سریال در گفتگو با هفتهنامه مثلث گفته بود که اصرار وزارت بهداشت بر توقف پروژه تا حدی بود که حاضر شدند از بودجه بهداشت کشور پول داده و خسارت توقف پروژه را بپردازند و جلوی تولید و پخش آن را بگیرند.
بسیاری از صحنههای سریال حذف شد و نامههای زیادی از سوی جامعه پزشکی در انتقاد سریال منتشر شد. وزیر بهداشت آن زمان از همکاران خود خواست از این حواشی دوری کنند اما ماجرا ختم به خیر نشد که نشد.
در حاشیه نهایتا با تمام این مشکلات و چالشها تا قسمت آخر از صدا و سیما پخش نشد و همچنین تغییراتی در محتوای سریال و فیلمنامه آن صورت گرفت.
عطسه
سال بعد مدیری با مجموعه عطسه به نمایش خانگی برگشت و بار دیگر سریالی مثل شوخی کردم ساخت. سریالی طنز و آیتممحور با بازیگران آشنا و همیشگی که کنار مدیری بودند.
از آنجایی که رابطه مدیری با صدا و سیما با پخش در حاشیه خوب شده بود، چند سال بعد و پس از پایان پخش تمامی قسمتها این برنامه با اصلاحات و سانسورهای از شبکه ۵ سیما نیز پخش گردید.
در حاشیه ۲
مدیری بار دیگر با درحاشیه به تلویزیون برگشت و این بار مهران غفوریان و جواد رضویان که دوباره همکاریشان را باهم آغاز کرده بودند را نیز با خود به این سریال آورد. این مجموعه بدون حضور مهران مدیری به عنوان بازیگر پخش شد و حواشی کمتری را نسبت به فصل پیشین از آن خود کرد.
ژوله درباره سریال در اینستاگرام خود چنین نوشت: برای ادامه سازی در حاشیه چند طرح جایگزین مثل تیمارستان و خانه سالمندان و بنگاه اقتصادی و ..هم مورد تایید قرار نگرفت. در نهایت تصمیم گرفتیم کاراکترها را به زندان ببریم و تادیبشان کنیم!
بازیگرها هم در سریال باقی نماندند و برخی از آنها اواسط سریال کار را رها کردند و که این موضوع منجر به بازنویسی بسیاری از قسمتها شد.
ساعت پنج عصر
مدیری پس از مدتها نقش آفرینیهای کوتاه و زیاد در سینما بالاخره خودش را محک زد و اولین فیلم سینمایی به کارگردانی خودش را با بازی سیامک انصاری و خودش و چند تن دیگر از بازیگران ساخت. فیلمی که تا حدی رنگ بوی سیاسی داشت و نظرات ضد و نقیضی از منتقدان دریافت کرد.
اولین تجربه سینمایی مدیری به عنوان یک کارگردان آنچنان که باید موفقیت آمیز نبود و در گیشه هم فروش ۹ میلیارد تومانی از خود بر جای گذاشت که فروش خوبی بود اما آن تصوری که از فروش اولین فیلم مدیری در پرده نقرهای میشد نبود.
ساعت 5 عصر حسنی که دارد، ایناست که لوده بازی و مسخره بازی در آن جایگاهی ندارد. ما با فیلمنامه ای پر از جزییات (و البته اشکالات به ویژه در زمره ریتم قصه) طرف هستیم که با حساسیت هر چه تمام تر کارگردان به تصویر کشیده شدهاند و انتقادات خود را یکریزروانه پرده سینما می کند. در کنار این ها، بازی خوب سیامک انصاری و همچنین پایان شوک آور فیلم را داریم که با چرخش دوربین به سمت تماشاگران، کاملا ما را در مرحله کمیک و طنز سرتاسر موقعیت(که مدیری استاد این جور طنزهاست و این را با مرد هزار چهره اش ثابت کرده) ساعت 5 عصر درگیر میسازد
نقد تفصیلی این فیلم را میتوانید در این لینک بخوانید.
دورهمی
مهران مدیری قرار بود یک تاکشو به نام شبنشینی را در شبکه نمایش خانگی پیش ببرد و مجوز ساخت و عرضه ده قسمت آن را هم گرفت و مهمانان برنامه را هم در قسمت اول مشخص کرد (یعنی پیمان قاسم خانی) اما قرار شد که او به صدا و سیما برود و برنامهای مشابه را اجرا کند و از همین رو پخش شب نشینی برای همیشه متوقف شد و پای مدیری به شبکه نسیم و با برنامه دورهمی باز شد.
دورهمی از محبوبترین برنامههای تاکشو تلویزیونی به شمار میرود و به زودی فص جدیدش نز در کالبد یک مسابقه تلویزیونی پخش میشود. در دورهمی مدیری مجری گری میکند، استند آپ اجرا میکند و با حاضرین گپ و گفت میکند و مهمانان برنامه را روی صندلی دغ خود مینشاند. دورهمی از موفقترین برنامههای مدیری در سالهای اخیر است و او را تا حد زیادی از دنیای سریال سازی لااقل در بستر تلویزیون جدا کرده است.
سریال هیولا
مدیری برای فرار از ممیزیهای صدا و سیما بار دیگر به نمایش خانگی روی آورد و این بار با پلتفرمهای پخش آنلاین نیز قرارداد بست و سریال هیولا را عرضه کرد؛ سریالی با عوامل جدید و بازیگرانی که تا پیش از این با مدیری کار نکرده بودند.
همکاری او با پیمان قاسم خانی مجددا در این سریال دوباره اغاز شد و این همکاری توانست کاری کند که هیولا به یکی از پربینندهترین سریالهای نمایش خانگی تبدیل شود.
این مجموعه با میانگین ۱۷ میلیون دقیقه تماشا، زمانی پربینندهترین مجموعه شبکه نمایش خانگی بود و در بیستمین دوره جشن حافظ نامزد ۷ و برنده ۴ جایزه شد. همچنین این مجموعه در حافظ برنده جایزه «بهترین مجموعه تلویزیونی» شد.
در ویجیاتو تک به تک قسمتهای سریال هیولا را بررسی کردیم که میتوانید با مراجعه به این لینک به آنها دست پیدا کنید.
فیلم سینمایی ما همه با هم هستیم
مدیری در تجربه سینمایی بعدی خود دوباره با کمال تبریزی همکاری کرد و این بار هم در نقشی کوتاه در فیلم ما همه با هم هستیم حاضر شد. فیلمی پرستاره و پر بازیگر که نتوانست آنچنان در گیشه و از دیدگاه منتقدین موفق ظاهر شود. هرچند به نظر میرسید فیلم دچار ممیزیهای زیادی شده و حرفهای سیاسی خود را بسیار محتاطانه ادا میکند.
نقد کامل این فیلم را میتوانید در این لینک مطالعه کنید.
فیلم سینمایی رحمان ۱۴۰۰
مدیری در انتخاب بعدی نقش آفرینی سینمایی خود فیلم جنجالی رحمان ۱۴۰۰ به کارگردانی منوچهر هادی بازی کرد و این بار هم نقش چندان پررنگی در فیلم ایفا نکرد. او با گریمی متفاوت در فیلم ظاهر شد و در کنار بازیگرانی چون گلزار و دوست دیرینهاش سعید آقاخانی بازیگری کرد.
رحمان ۱۴۰۰ فیلم پرفروشی بود اما از گیشه برداشته شد و به صورت قاچاقی عرضه شد و سپس بعد از مدها در ایام عید ۹۹ نسخه ای از ان به صورت رسمی در VODها به نمایش در امد که قسمت های از فیلم دچار سانسور شده بود.
نقد فیلم رحمان ۱۴۰۰ را در این لینک بخوانید.
فیلم سینمایی درخت گردو
مدیری در فیلم درخت گردو یک نقش آفرینی جدی را دوباره تجربه میکند و رو به روی پیمان معادی نقش آفرینی کوتاه ولی دلنشینی از خود برجای میگذارد. او در این فیلم در نقش یک پزشک ارتش ظاهر میشود که مملکت خود را رها نکرده و به خاطر عشقش در ایرانی باقی مانده است.
درخت گردو هنوز به اکران عمومی در نیامده تنها چند روز در برخی شهرهای استان کردستان اکران شده است. نقد این فیلم را میتانید در این لینک مطالعه کنید.
دراکولا
دراکولا داستان افول درخشش مهران مدیری است، مجموعهای که به عنوان دنباله سریال هیولا ساخته شده و از هر نظر پر از عیب و ایراد و نقص است. دراکولا بدترین سریال مدیری تا به امروز است و با وجود اینکه پیمان قاسم خانی مانند سریال هیولا به عنوان سرپرست فیلمنامه در این کار حضور دارد، ولی دراکولا به هیچ وجه به اندازه یک اپیزود سریال هیولا هم جذاب ظاهر نشده است. پخش این سریال در حال حاضر ادامه دارد و امید میرود که به جاهای جذابتری برسد ولی در حال حاضر با وجود اینکه به خاطر نام مدیری پربیننده است، اما اثر به شدت ضعیفی محسوب میشود.
درباره دراکولا پیشتر در ویجیاتو نوشتیم که میتوانید با مراجعه به این لینکها، بیشتر درباره آن بخوانید.
نگاهی به سریال دراکولا – خب الان قراره بخندیم آقای مدیری؟
و مابقی قضایا
به جز موارد گفته شده مهران مدیری آثار دیگری نیز در کارنامه هنری خود دارد. او اخیرا در فیلم جدید مسعود کیمیایی که هنوز اکران نشده هم بازی کرده و گفته شده در سریال خاتون به کارگردانی تینا پاکروان نیز نقش آفرینی کرده است، سریالی که هنوز معلوم نیست از کجا پخش میشود.
آلبوم های موسیقی و کنسرت هایی که اجرا کرده و حتی تیتراژ برخی سریالهای تلویزیونی مانند هم نفس را اجرا کرده است. همچنین حضورش در برخی مستندها مانند من ناصر حجازی هستم از جمله فعالیتهای هنری دیگر وی هستند. او مردی بوده که از آغاز درخشیده و درخشش او تا به امروز ادامه دارد، حتی اگر آثار ضعیفی مانند دراکولا بسازد.
بهاره رهنما همسر پیمان قاسم خانی که در سریال های مدیری نویسندگی هم انجام داده و یار و یاورش در طول سالها فعالیت هنری وی بوده، مدیری را تلخ ترین آدمی می داند که در طول عمرش دیده است! البته این تلخ بودن را خود مدیری هم قبول دارد و حتی در اینکه چهره ی تلخی را داراست، این مسئله را تایید می کند و در مصاحبهای می گوید که «در بیشتر مواقع غمگین بودنم بر شاد بودنم می چربد و این غم اگر به جاهای ناجور کشیده نشود چیز خیلی بدی نیست و حتی منشا خلاقیت هم می تواند باشد.»
شما کدام یک از آثار مهران مدیری را دیدهاید و کدام یک را دوست داشتهاید؟ آیا باور دارید مدیری و خلاقیتش ته کشیده است و یا فکر میکنید مدیری همچنان مانند سابق میدرخشد؟ نظرتان درباره روند کارنامه هنری که طی کرده چیست و فصل بعدی دورهمی را چگونه ارزیابی میکنید؟
https://vgto.ir/9ok
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰