به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، عبدالجلال ایری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت رستم قاسمی وزیر پیشنهادی وزارتخانه راه و شهرسازی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون عمران را در خصوص برنامه های پیشنهادی این وزیر قرائت کرد.
عبدالجلال ایری متن گزارش کمیسیون عمران مجلس را به این ترتیب قرائت کرد:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام؛
مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای مهندس رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای مهندس رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
مقدمه:
مطابق ماده 55 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده 202 آیین نامه داخلی ارجاع و جلساتی در تاریخ 23 مردادماه 1400 از ساعت 10تا 12:30 و 26 مردادماه 1400 از ساعت 14 تا 16 با حضور کلیه اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاه ها و برنامه های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه ها، اولویت ها و انتظارات خود را بیان نمودند.
شرح استعلامات
طی نامه شماره 43638/52/د مورخ 24 مردادماه 1400 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایشان تایید شد.
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
مهمترین برنامه ها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:
حوزه مسکن و شهرسازی
– راهبری ساخت سالانه یکمیلیون واحد مسکونی با تحلیل تقاضای مؤثر در محدوده و حریم قانونی شهرهای موجود، با تمرکز ویژه بر بافتهای فرسوده شهری
– توسعه محدوده شهرها با اولویت شهرهای کوچک و متوسط جهت فراهمسازی امکان ساخت واحد مسکونی با در نظر گرفتن حفاظت از اراضی کشاورزی مرغوب
– توسعه و افزایش سرعت قطارهای حومهای بهمنظور کاهش زمان سفر به شهرهای اقماری و جدید
– مشارکت درتوان افزایی اقتصادی دهکهای کمدرآمد برای تهیه مسکن و خانهدار شدن آنها
– بازنگری سیاستهای آمایش سرزمینی و توسعه ملی جهت توسعه مبتنی بر حملونقل و جلوگیری از توسعه بدون توجه به زیرساختهای حملونقلی
– احیا و توسعه یکپارچه هویت اسلامی در شهرسازی شهرهای زیارتی
– تدوین سند ملی و پیادهسازی پروژه افزایش تابآوری شهرها در مقابل حوادث غیرمترقبه
– تکمیل توسعه زیرساختهای امنیتی، درمانی، آموزشی، رفاهی و تفریحی برای سکونت پذیر کردن در شهرها و شهرکهای جدید و اقماری
– یکپارچهسازی نظام طرحریزی و کنترل بین شهر و روستا (در سطوح ملی و ناحیهای)
– تدوین و اجرای برنامههای عرضه مسکن قابل استطاعت و گسترش فضاهای عمومی در چارچوب برنامه ملی بازآفرینی
– بازآفرینی بافتهای فرسوده با اولویت حفظ هویت تاریخی و فرهنگی محلات
– ضمانت اجرایی برای تحقق مواد 4، 5، 6 و 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن.
– بازسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی و توسعه شبکه آبرسانی و فاضلاب و مراکز امنیتی، درمانی، آموزشی، رفاهی و تفریحی
– فعالسازی ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری جهت تحقق اهداف و سیاستهای سند ملی بازآفرینی
– اصلاح محله محور بافت فرسوده با محوریت نهادهای توسعهگر واسط بین مردم و دولت
- تقویت نظام کنترل کیفیت قبل، حین و بعد از اجرای پروژههای ساختمانی و عمرانی با هدف کاهش سهم هزینهها در تولید ناخالص ملی
– هماهنگی جهت ایجاد بازار تهاتری مصالح ساختمانی با تجهیز منابع بانکی
– ساخت بیمارستانهای مجهز و ویژه جهت تأمین نیازها در زمان شیوع بیماریهای همهگیر و یا بروز بلایای طبیعی متناسب به توزیع جمعیت در سطح کشور
– حمایت از فعالیت توسعه گرها و انبوهسازان از طریق واگذاری مدیریت و راهبری اجرای طرحها و برنامههای عمرانی و بازآفرینی به آنها
– اصلاح ساختار و روشهای کنترل اجرای ساختمان
– ارتقای دانش فنی و مهندسی صاحبان حرفه و افزایش آگاهی و دانش عمومی
– بازنگری در مقررات ملی ساختمان
– ایجاد تقارن اطلاعات بین سازندگان و خریداران در قالب ساز و کارهای رتبهبندی سازندگان، مهندسان ناظر و مهندسان مجری و ثبت اطلاعات و بازخوردها مبتنی بر کیفیت ساخت
– دریافت بخشی از خسارات ساختمانهای آسیبدیده به دلیل کیفیت پایین ساخت از مهندس مجری و مهندس ناظر
– افزایش مشوقهایی برای بهکارگیری روشهای صنعتی ازجمله تخفیف در عوارض و اختصاص یارانه
– حمایت از ایجاد شرکتهای ساختمانی دارنده فناوریهای نوین ساخت با کمک در سرمایهگذاری اولیه ایجاد کارخانه و واگذاری اراضی دولتی بهصورت اجاره
– ترویج و کنترل الگوی معماری و نمای ساختمانها در راستای توسعه پایدار و مبتنی بر الگوی ایرانی-اسلامی
– ارائه الگوهای ساختوساز متناسب با شرایط زمینهای (فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی)
حوزه راه و ترابری
– اصلاح ساختار و نظام کسبوکار در سازمانها و شرکتهای تابعه بخش حملونقل
– آمادهسازی لایحه جذب سرمایه برای توسعه پروژههای زیرساختی بهمنظور متحول کردن نظام جذب سرمایه
– نظاممند نمودن مکانیزم قیمتگذاری، عوارض و تعرفههای حملونقل بار و مسافر داخلی با رویکرد حداکثر سازی مازاد منافع مصرفکنندگان
– توسعه هوانوردی عمومی و فعالسازی فرودگاههای غیرفعال و کم تردد
-اصلاح مقررات و ضوابط جهت الزام شرکتهای هواپیمایی به اصلاح ساختار کسبوکار، منجر به کاهش هزینههای عملیاتی و قیمت بلیت
– بهرهگیری از دیپلماسی حملونقل با تأکید بر ایجاد ائتلافهای دو و چندجانبه ترانزیتی با کشورهای منطقه
– همسوسازی اقدامات مرتبط با توسعه زیرساختهای زمینی و مستحدثات آن در مناطق مرزی کشور
– استقرار نظام یکپارچهسازی هوشمند پایانههای مرزی در کشور
– تعریف شبکه ترانزیت ایرانITN)) در راستای تعریف کریدور توسعهای ایران
– استقرار نظام مدیریت واحد کریدورهای حملونقل بینالمللی عبوری از کشور
– تکمیل و توسعه اتصالات ریلی با کشورهای همسایه بهمنظور اتصال کامل شبکه ریلی کشور به کریدورهای ترانزیتی منطقه
– ایجاد هماهنگی حداکثری بین بخشهای حملونقل دریایی، جادهای و ریلی
– بهبود فرآیندها و اصلاح مقررات جهت افزایش پروازهای عبوری بینالمللی از آسمان ایران
– توسعه و تقویت سیستمهای ناوبری و مدیریت فضای عبوری کشور
– برقراری خطوط کشتیرانی منظم بین قطبهای تجاری و بندری جهان با بندرهای کشور
– راهاندازی خطوط برنامهای و رقابتی رو-رو در بنادرشمالی حاشیه دریای خزر
– تبدیل بندر چابهار به مرکز ثقل نقشآفرینی کلیه ذینفعان بینالمللی و منطقهای در حوزه تجارت و حملونقل
– استقرار نظام مدیریت هوشمند نگهداری راههاPMS) ) و مدیریت نگهداری پلهاBMS) ) با تأکید بر بهرهگیری از فناوریهای روز و سامانههای اطلاعاتی نوین نظیر GIS
– ایجاد بنادر نسل جدید در کشور ( نسل سوم، چهارم و پنجم)
– ترغیب مشارکت بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در زیرساختهای لجستیکی بندرها
– حمایت از شرکتهای دانشبنیان در تأمین تجهیزات عملیاتی بخش حملونقل
– بهبود مستمر سازوکار پایش و تخصیص سوخت به ناوگان حملونقل عمومی جادهای از طریق مدلهای هوشمند
– تأمین و تولید انواع واگنهای باری بهمنظور افزایش ظرفیت حملونقل بار از طریق ریل
– اجرای طرح ارتقای نهاد راهبر ایمنی راه در ایران
– استقرار سامانه پایش مدیریت حریم راهها و رسیدگی به حلوفصل تعارضات به حریم راهها
– پیادهسازی برنامه جامع سیستماتیک ” مدیریت ریسکهای ایمنی و سوانح ” در خطوط ریلی با بهرهگیری از فناوریهای روز جهان و بومیسازی آنها
– حذف کلیه اسناد و اوراق حمل بهصورت فیزیکی و ایجاد سیستم یکپارچه الکترونیکی
– ساماندهی حملونقل بار و محصولات نواحی روستایی با تأکید بر همسوسازی این اقدامات
– حمایت از راهاندازی و فعالیت شرکتهای حملونقل هوشمند بزرگمقیاس و طرف سوم
– اجرای طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بهرهگیری از مزایای قوانین مناطق آزاد و ویژه با چشمانداز تبدیلشدن به قطب اول بار کشور و پلتفرم حمل و نقل چند وجهی
– افزایش سفرهای قطارهای باری برنامهای و اولویتبندی اختصاص بارهای داخلی و بینالمللی به آنها بر اساس شاخصهای صرفه اقتصادی و عملکردی
– بهبود تجهیزات و فرآیندهای تخلیه و بارگیری بهویژه در بندرها
– بازنگری و بهبود فرآیندهای بندری بهمنظور کاهش زمان توقف کالا در بندرها
– پیگیری جهت تعدیل نرخ سوخت هواپیمای باری بهمنظور تقویت خطوط کارگو ایرانی و ایجاد رونق در لجستیک کشور
– ساماندهی حملونقل عمومی مسافر روستایی از طریق شناسایی محورهای مواصلاتی پرتردد و پر تقاضا
– شناسایی نقاط مستعد احداث مجتمعهای خدمات رفاهی بینراهی درراههای شریانی
– بازمهندسی شبکه حملونقل جادهای کشور جهت تقسیمبندی هوشمندانه آنها ازلحاظ عملکرد ترافیکی و سطح سرویس آنها و برنامهریزی جهت مدیریت هوشمندانه شبکه راهها
– راهاندازی قطارهای گردشگری در مسیرهای گردشگری جذاب ریلی
– ساماندهی، تکمیل و توسعه قطارهای حومهای بهعنوان حلقه ریلی واسط میان کلانشهرها با سکونتگاههای کوچکتر در حومه و شهرهای جدید
– تسریع و تسهیل در توسعه صنعت بانکرینگ
– به سرانجام رساندن طرح جامع حملونقل کشور
– بهروزرسانی و تکمیل سامانه پایش و هشدار سیلاب در کشور
– تعمیق و گسترش مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی
– اجرای طرح یکپارچگی خطوط ریلی درونشهری با برونشهری
– ایجاد یکپارچگی و ارتقای سطح سرویس شبکه ریلی و جادهای در مسیر کریدورهای حملونقل بینالمللی
– بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
– در حدود 175 عنوان برنامه در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب و از لحاظ شفافیت، سنجش پذیری و زمانبندی متوسط ارزیابی میشود.
– انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
– برنامه های تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط می باشد.
– بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
– با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت وزارت نفت و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا علیه السلام و برنامه های پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانونگرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزهطلبی با فساد و افزونطلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردمگرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.
– نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)
– کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.
– ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی )
– کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، توسعه، نگهداری و ایجاد راه های روستایی و توسعه حمل و نقل بین المللی را در اولویت برنامه های اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد./
223227
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰