فیات مانی بابل وضوح بیت کوین
بیا ، بیایید پایین برویم و زبان آنها را اشتباه بگیریم تا یکدیگر را درک نکنند.پیدایش 11: 7 وظیفه کنجکاو علم اقتصاد این است که به مردان نشان دهد که چقدر در مورد آنچه تصور می کنند می توانند طراحی کنند واقعاً نمی دانند. -فریدریش آگوست فون هایک سیستم قیمت یک شبکه تبادل اطلاعات است.
بیا ، بیایید پایین برویم و زبان آنها را اشتباه بگیریم تا یکدیگر را درک نکنند.پیدایش 11: 7
وظیفه کنجکاو علم اقتصاد این است که به مردان نشان دهد که چقدر در مورد آنچه تصور می کنند می توانند طراحی کنند واقعاً نمی دانند. -فریدریش آگوست فون هایک
سیستم قیمت یک شبکه تبادل اطلاعات است. وقتی روی یک رسانه پولی خنثی که در سطح جهانی به اشتراک گذاشته شده است ساخته شود ، بهترین عملکرد را دارد. هرچه جامعه پیچیده تر شود ، نیاز به یک استاندارد پولی خنثی که سر و صدا را در سیگنال های اقتصادی وارد نکند ، مبرم تر است.
شرکت دانش را دوست دارد
یکی از عمیق ترین بینش ها در اقتصاد ، برداشت هایک از ماهیت قیمت ها است. هایک در مقاله ای کوتاه و خواندنی به نام “استفاده از دانش در جامعه” توضیح می دهد که چرا بدون وجود قیمت هیچ مبادله ای – و یا هیچ جامعه پیچیده ای – انجام نمی شود.
اقتصاد مدرن میلیاردها قطعه اطلاعات مربوط به ترجیحات مردم ، اشتیاق سرمایه گذاران ، کمبود منابع ، شرایط تولید کالاهای خاص و غیره را تولید می کند. ما باید به طور مداوم این اطلاعات را به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم تلاش های خود را هماهنگ کنیم. همانطور که اقتصاددان بزرگ لئونارد رید اشاره کرد ، هیچ ذهن واحدی نمی داند چگونه حتی یک چیز ساده مانند مداد را تولید کند. واقعیت اقتصادی در حال تغییر مداوم است. به طور مشابه ، سیستم قیمت در جریان مداوم است ، که باعث می شود تصویر دقیقی از آنچه واقعاً در حال رخ دادن است ایجاد نشود. هنگامی که قیمت ها بدون مانع ظاهر می شوند ، واقعیت را منعکس می کنند و ما می توانیم به خوبی همکاری کنیم. وقتی از ظهور یا تعدیل آزادانه قیمتها جلوگیری می شود – و بنابراین دیگر واقعیت را منعکس نمی کند – توانایی ما برای همکاری مانع می شود.
همانطور که هایک می گوید ، قیمت ها “آگاهی از شرایط خاص زمان و مکان” را نشان می دهند. “استفاده از دانش در جامعه” غالب از طریق کتاب ، تلویزیون یا کلاس درس نیست. این سیستم قیمت است که شبکه اصلی تبادل دانش بشر است. و به طرز شگفت انگیزی کارآمد است.
یک مثال مختصر. ترکیه حدود 80 درصد فندق جهان را تولید می کند. حالا تصور کنید در ترکیه اتفاقی می افتد: یک جنگ داخلی ، یک بیماری فندقی ، یک شهاب سنگ. بقیه جهان چگونه متوجه می شوند که اتفاقی افتاده است و از گردو یا بادام زمینی باید در صورت امکان استفاده کرد؟ نه از تلویزیون قیمت سرسام آور فندق ابتدا داستان را می شکند. قیمت فقط مربوط ترین اطلاعات را به شما می گوید: اینکه فندق نسبتاً کمیاب شده است. مهم نیست کجای دنیا فندق تولید می شود یا در آنجا چه اتفاقی می افتد ، مهم این است که آجیل در حال حاضر گرانتر است و مردم باید به مصرف برسند.
“به صورت مختصر ، با نوعی نماد ، تنها ضروری ترین اطلاعات تنها به افراد مربوطه منتقل می شود و به آنها منتقل می شود.” -هایک
سیستم قیمت ، حداقل راهکار انتقال دانش است. این اجازه می دهد تا در سطح جهانی همکاری کنیم ، حتی اگر زبان ، فرهنگ یا جهان بینی مشترکی نداشته باشیم ، زیرا این عوامل برای همکاری اقتصادی اهمیتی ندارند. قیمتها راهنمای عینی در مبارزه مشترک ما برای زنده ماندن و پیشرفت هستند.
میلیاردها قطعه اطلاعات احتمالی وجود دارد که می تواند مربوط به هر فرآیند تولید ، تصمیم مصرف کننده یا فرصت سرمایه گذاری باشد. بدون قیمت برای اطلاع از شرایط محلی ، ما در تاریکی به سر می بریم. و این دقیقاً همان چیزی است که جوامع بدون نظام قیمت به سرانجام رساندند: از امپراتوری اینکا تا اتحاد جماهیر شوروی ، جوامع فاقد مکانیزم قیمت کار به کشورهای برده تبدیل شدند که پیشرفت چندانی نداشتند.
اوه ، این پول Noise است که به آنجا رسیده اید
ما قبلاً ثابت کرده ایم که برای اینکه قیمتها علائم اقتصادی را به درستی منتقل کنند ، باید واقعیت اقتصادی زیربنایی را نشان دهند. اما اغلب قیمت ها به طور فعال از این کار جلوگیری می کنند. سه عامل بر نحوه عملکرد خوب قیمت ها تأثیر می گذارد: نحوه ظهور قیمت ها ، نحوه انتشار آنها و کیفیت وسیله حمل و نقل قیمت (پول).
چگونه قیمتها پدیدار می شوند: قیمتها باید از مفهوم مالکیت خصوصی ، یعنی پول و سرمایه خصوصی ، زمین و ساختمان ، ماشین آلات و فناوری و غیره ناشی شود. پاداش تصمیمات خوب و مجازاتهای تصمیمات بد برای کسانی تعلق می گیرد که بیشترین استقبال را از آنها داشته باشند. از سوی دیگر ، محافظت از مالکان املاک در برابر بارهای سنگین تصمیمات – مانند نجات یا یارانه ها – راهی مطمئن برای فلج کردن سیستم قیمت ها است ، زیرا قیمت ها دیگر جزء ریسک را ندارند. برای نمایش محبوب چنین خطرات اخلاقی ، فیلم The Short Short را ببینید.
چگونه قیمت ها تبلیغ می شوند: حتی اگر قیمت ها بدون ایجاد مزاحمت از پایه و اساس مالکیت خصوصی بیرون بیایند ، تنظیم قیمت می تواند سیگنال را قبل از انتشار از بین ببرد. در طول قرن بیستم ، یکی از رایج ترین روش های تنظیم قیمت ، کنترل اجاره بود. نتایج کنترل اجاره به بهترین وجه با یک جمله معروف از اقتصاددان سوئدی آسان لیندبک نشان داده می شود ، که تأثیر آن را با بمب گذاری در شهر مقایسه کرده است. این به این دلیل است که مقررات قیمت مانند کنترل اجاره منجر به کاهش سرمایه می شود. با نگه داشتن قیمت ها در زیر ارزش بازار واقعی ، دیگر برای مالکان ارزش تعمیر و بهبود اموال خود را ندارد.
بسیاری از مردم وقتی با این دیدگاه مواجه می شوند که دستکاری نرخ بهره توسط بانک های مرکزی نوعی کنترل قیمت است ، شگفت زده می شوند. اما واقعیت این است که نرخ بهره بین بانکی (که بانک مرکزی معمولاً آن را هدف قرار می دهد) یک نوع قیمت است و بانک های مرکزی برای کنترل این قیمت تا حد پایه (0.01)) تمام تلاش خود را انجام می دهند.
بی طرفی یک رسانه پولی: قیمت ها به تنهایی وجود ندارند. آنها باید بر اساس یک رسانه پولی بیان شوند. ماهیت واحد پولی نقش مهمی در نحوه عملکرد سیستم قیمت دارد.
فرض کنید یک کیلوگرم فندق 10 دلار قیمت داشت ، اما سپس به 11 دلار رسید. حال اگر این قیمت ها در اقتصاد بازار بدون دخالت دولت پدیدار شوند ، رشد قیمت می تواند نشان دهنده دو چیز باشد: عرضه فندق کاهش یافته یا تقاضا برای فندق افزایش یافته است. در هر صورت ، شرکت کنندگان در بازار به جزئیات اهمیت نمی دهند ، مادامی که سیگنال افزایش کمیابی فندق را ثبت کنند.
اما وقتی پول به تنهایی یک معیار خنثی نیست ، سومین علت بالقوه برای رشد قیمت وجود دارد: افزایش عرضه پول و در نتیجه کاهش قدرت خرید. همچنین به عنوان: تورم شناخته می شود. مشکل اینجاست که واقعیت اقتصادی تغییر نکرده بنابراین قیمت ها نباید هیچ گونه تغییری در سیگنال ایجاد کنند. اما با تورم ، مکانیسم قیمت با سر و صدا مخدوش می شود و فعالان بازار رفتار خود را طوری تنظیم می کنند که انگار سیگنال واقعی است.
پول با عرضه الاستیک مانند نوار اندازه گیری شده از لاستیک است. هیچ چیزی را به درستی اندازه نمی گیرد زیرا ذاتاً تحت تغییرات پویا قرار دارد.
یک رسانه پولی باید خنثی باشد تا قیمت ها به درستی روی آن کار کنند ، اما پول فیات امروز چیزی جز خنثی نیست. عرضه آن به طور متمرکز توسط یک نهاد دولتی-یک بانک مرکزی-اداره می شود تا بتواند به یک هدف مشخص دلخواه مانند نرخ تورم در انتخاب محدود کالاها و خدمات مصرفی برسد. عرضه پول حتی پایدارترین ارزهای فیات امروزه به میزان سالانه 5-20 درصد افزایش می یابد و هر جا که این پول تازه منتشر شده به اقتصاد ضربه می زند ، باعث بهم ریختن سیستم قیمت می شود. ما برای برخی از پیامدهای آن اصطلاحی داریم: اثر کانتیلون. اما حتی به رسمیت شناختن این اثر وحشیانه به سختی سطح سیاست پولی فعالان کنونی را اشتباه می گیرد.
سیاست پولی فیات اساساً یک تولید کننده عدد تصادفی را وارد سیستم قیمت می کند. این به معنای واقعی کلمه بر همه چیز در جامعه ما تأثیر می گذارد: ماهیت مشاغل ما ، تمایل ما به مصرف برای صرفه جویی در صرفه جویی ، حتی فرهنگ ما (توصیه می کنم به بحث اخیر استفان لیورا و سیفدانی آموس گوش دهید).
بی طرفی بودن رسانه پولی بسیار جدی تر از محدودیت مالکیت خصوصی یا مقررات قیمت است زیرا این یک پدیده جهانی است. ما در حال حاضر حدود 180 واحد پول ملی داریم و همه آنها تحت سیاست پولی فعال و تحت کنترل مرکزی هستند. مبالغه نیست اگر بگوییم که همه ارزهای فیات در یک مسیر فوق تورمی قرار دارند ، جایی که مقیاس زمانی که اتفاق می افتد تنها تفاوت است.
ماهیت جهانی استاندارد فیات شاید مهمترین دلیلی باشد که امروزه مشکل بی طرفی پول به طور گسترده شناخته نشده و مورد توجه قرار نگرفته است. قضیه به سادگی این است که “همه این کار را می کنند”. هنگامی که چنین شکلی از پول بیش از 50 سال است که بی سابقه است ، درک یک رسانه پولی که توسط دولت کنترل نمی شود دشوار است. وقتی پول به عنوان “چیزی که دولت تعیین می کند” تعریف می شود ، البته فقط فیات به عنوان پول شناخته می شود. با توجه به این دیدگاه ، ظاهراً می توان با معرفی بیشتر سیاست های تجربی مانند تسهیل کمی ، تسهیلات بازپرداخت ، نرخ بهره منفی ، CBDC و غیره ، همه مشکلات سیستم های پولی فعلی را حل کرد.
نتیجه عمل انسان ، نه طراحی انسان
“سیستم قیمت تنها یکی از آن شکل هایی است که انسان پس از برخورد با آن بدون درک آن یاد گرفته است.” -هایک
سیستم قیمت در نتیجه عمل انسان است – میلیون ها نفر از دارایی خود استفاده می کنند و از انگیزه ها پیروی می کنند – اما نه از طراحی انسانی. تلاشها برای طراحی و مدیریت این سیستم با شکست مواجه می شود ، خواه به شکل محدود کردن مالکیت خصوصی ، کنترل مستقیم قیمتها یا دستکاری در پایه رسانه پولی باشد.
اعتقاد بر این است که سهم قابل توجهی از مردم اهمیت سیستم قیمت را درک کرده و از آن در برابر مداخله دفاع می کنند ، ساده لوحانه است. واقع بینانه تر این است که افرادی از هیچ چیز جز انگیزه های شخصی خود پیروی نکنند و از سیستم فیات منصرف شوند و بیت کوین را انتخاب کنند ، زیرا ارزش آن را بعنوان ذخیره ارزش قابل اعتماد در طول سالها تأیید می کند.
بیت کوین با پیشرفت در پذیرش از یک فروشگاه با ارزش به یک وسیله مبادله ، سیستم تعمیر قیمت را آغاز خواهد کرد. این ممکن است مدتی طول بکشد ، زیرا مردم تا زمانی که دستمزد خود را در فیات دریافت می کنند ، همیشه انگیزه خرج فیات را دارند نه بیت کوین. اما با این وجود ، با فروپاشی فیات در سراسر جهان و بیت کوین سازی از پایین به بالا اتفاق می افتد ، که منجر به افزایش بیت کوین جهانی می شود.
بیت کوین به عنوان رسانه پولی خنثی به سیستم قیمت ها اجازه می دهد بدون هیچ گونه مزاحمتی کار کرده و به بزرگراه اطلاعات ابررسانای بشری تبدیل شود.
این یک پست مهمان از Josef Tětek است. نظرات بیان شده کاملاً متعلق به خود آنها است و لزوماً منعکس کننده نظرات BTC، Inc. یا مجله بیت کوینبه
به
لینک منبع : هوشمند نیوز
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :استاندارد فیات ، اقتصاد ، پول سالم ، فرهنگ ، فیات
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰