فرانسه پس از خروج نیروهای فرانسوی توسط بورکینافاسو به ساحل عاج چشم دوخته است

بورکینافاسو روز یکشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی فرانسه در خاک این کشور رسما پایان یافته است و این نشان دهنده آغاز فصل جدیدی در نبرد منطقه ساحل با گروه های اسلام گرا مرتبط با القاعده و دولت اسلامی است. این دو گروه جهادی بخش‌هایی از زمین را تصرف کرده و میلیون‌ها نفر را در

کد خبر : 322735
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶
فرانسه پس از خروج نیروهای فرانسوی توسط بورکینافاسو به ساحل عاج چشم دوخته است


بورکینافاسو روز یکشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی فرانسه در خاک این کشور رسما پایان یافته است و این نشان دهنده آغاز فصل جدیدی در نبرد منطقه ساحل با گروه های اسلام گرا مرتبط با القاعده و دولت اسلامی است.

این دو گروه جهادی بخش‌هایی از زمین را تصرف کرده و میلیون‌ها نفر را در بورکینا، مالی و نیجر آواره کرده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آفریقا، مشخص نیست که مقامات بورکینا چگونه قصد دارند خروج حدود 400 نیروی ویژه فرانسوی از قلمرو خود را جبران کنند که در سال گذشته شاهد بیشترین تعداد حملات اسلام‌گرایان در ساحل با حدود 3600 کشته بودیم. مطالعات استراتژیک (ACSS).

ارتش بورکینا با تاکید بر ناامنی روز دوشنبه اعلام کرد که حداقل 51 سرباز در یک کمین در هفته گذشته کشته شده اند که یکی از سنگین ترین تلفات در یک حمله به نیروهای بورکینا در تاریخ اخیر است.

سباستین لکورنو، وزیر فرانسه، در جریان یک بازدید رسمی از ابیجان، پایتخت تجاری عاج، از اظهار نظر درباره تصمیم بورکینافاسو خودداری کرد، حتی در حالی که بر تعهد فرانسه به تعامل با مسائل امنیتی در غرب آفریقا، جایی که شورش اسلامگرایان در حال گسترش است، تاکید کرد.

وی به خبرنگاران گفت: ما همکاری با ساحل عاج را در زمینه آموزش و تجهیزات تقویت خواهیم کرد زیرا این کشور برای ما کشور مهمی است.

بحران امنیتی به کودتا در بورکینافاسو و مالی همسایه دامن زده است، جایی که نظامیان نظامی قول داده اند خشونت را مهار کنند و برای حمایت از متحدان سنتی غربی و منطقه ای خود نگاه کنند.

خروج فرانسه از بورکینا به دنبال خروج نیروهای این کشور از مالی در سال گذشته و پس از شروع همکاری مقامات آنجا با پیمانکاران نظامی روسیه صورت گرفت.

بورکینافاسو ادعای حضور مزدوران روسی در این کشور را رد کرده است، اما نخست وزیر آن در ماه دسامبر گفت که از کمک روسیه در مبارزه با شورشیان استقبال خواهد کرد.

سایر شرکا

رد کمک نظامی فرانسه توسط کشورها می تواند به سایر کشورهای منطقه اجازه دهد تا خود را به عنوان شرکای قابل اعتمادتری برای قدرت های غربی معرفی کنند.

آرتور بانگا، مورخ عاج و تحلیلگر دفاعی، گفت: «ساحل عاج و نیجر می‌توانند از این فرصت استفاده کنند تا خود را به عنوان گزینه‌های جایگزین قرار دهند تا کشورهای جدیدی در قلب حضور غربی و فرانسوی در مبارزه با تروریسم باشند.

فرانسه محل استقرار مجدد نیروها را تأیید نکرده است، اما منابع دفاعی و دیپلماتیک فرانسوی در ژانویه گفتند که نیروهای ویژه می‌توانند به نیجر منتقل شوند، جایی که اکنون تعداد زیادی از نیروهای فرانسوی و اروپایی مستقر هستند. پاریس همچنین در چاد حضور نظامی زیادی دارد.

به گفته سازمان ملل متحد، شورش در مالی پس از شورش در سال 2012 ریشه گرفت و از آنجا به بورکینافاسو و نیجر گسترش یافت و حدود 2.5 میلیون نفر را آواره کرد.

این منطقه اکنون از خطر فزاینده ای برای کشورهای همسایه مانند ساحل عاج، بنین و توگو که در سال های اخیر شاهد حملات فزاینده ای بوده اند، هراس دارد و بحث هایی را در مورد چگونگی جلوگیری از گسترش شورش به سمت جنوب برانگیخته است.

یک مقام وزارت دفاع فرانسه که با لکورنو سفر می کند، گفت که ارتش ساحل عاج موقعیت خوبی برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در نبرد منطقه ای علیه شورشیان دارد. این مقام همچنین از سرمایه گذاری “معمول” بنین در ایجاد نیروهای مسلح خود ستایش کرد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت: «ساحل عاج و بنین اراده ای برای مبارزه با تروریسم دارند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه قرار است در اوایل ماه مارس از جنوب صحرای آفریقا بازدید کند، اگرچه انتظار می‌رود از مستعمرات سابق فرانسه در ساحل خودداری کند.

(گزارش و نگارش اضافی توسط الساندرا پرنتیس؛ ویرایش توسط آلیسون ویلیامز)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.