عملیات مرمت بقاع متبرک دو امام‌زاده در ساوه و نراق آغاز شد

ایسنا/مرکزی عملیات مرمت بقعه امامزاده سلیمان(ع) شهر نراق و بقعه امامزاده عبدالله(ع) نیوشت ساوه آغاز شد. حسین محمودی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به آغاز عملیات مرمت بقعه امامزاده سلیمان(ع) در شهر تاریخی نراق افزود: نماسازی و اندودکاری بقعه امام‌زاده سلیمان(ع) شهر تاریخی نراق با اعتبار بالغ بر پنج میلیارد ریال از  محل

کد خبر : 508128
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۷:۳۶
عملیات مرمت بقاع متبرک دو امام‌زاده در ساوه و نراق آغاز شد



ایسنا/مرکزی عملیات مرمت بقعه امامزاده سلیمان(ع) شهر نراق و بقعه امامزاده عبدالله(ع) نیوشت ساوه آغاز شد.

حسین محمودی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به آغاز عملیات مرمت بقعه امامزاده سلیمان(ع) در شهر تاریخی نراق افزود: نماسازی و اندودکاری بقعه امام‌زاده سلیمان(ع) شهر تاریخی نراق با اعتبار بالغ بر پنج میلیارد ریال از  محل اعتبارات ملی آغاز شده است.

اظهار کرد: این بقعه در قرن هفتم هجری قمری با معماری هشت‌ضلعی، گنبد دوپوش و مصالح خشت و گل بنا شده و در دوره‌ صفوی کاشیکاری گنبد، نماکاری آجر و صحن شرقی به آن اضافه شده و در دوره‌ قاجار دو صحن دیگر به ضلع‌های شمال و جنوب آن الحاق شدند.

محمودی اعتبار در نظر گرفته شده در این پروژه را پنج میلیارد ریال دانست و گفت: این بخش از مرمت بنای تاریخی، با استفاده از مصالح سنتی در دستور کار بوده است.

به گفته وی، بنای تاریخی امامزاده سلیمان نراق به شماره ۳۵۳۶ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

رضا ایاز رئیس میراث‌فرهنگی ساوه نیز از آغاز مرحله جدید مرمت بقعه امامزاده عبدالله(ع) روستای نیوشت این شهرستان با پنج میلیارد ریال اعتبار خبر داد و گفت: در این مرحله، عملیات کاهگل، بندکشی سفید، کف‌سازی کامل و سفید کاری این اثر ثبت ملی، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به آثار و جاذبه‌های گردشگری روستاها با هدف توسعه گردشگری روستایی از اولویت‌های این اداره است گفت: در این راستا پیگیر هستیم روستای نیوشت که در ۲۵ کیلومتری ساوه واقع شده به واسطه داشتن دو اثر تاریخی ثبت شده بقعه امامزاده عبدالله(ع) و درخت ‌هزار ساله چنار و تفرجگاهی طبیعی، به روستای محور گردشگری تبدیل شود.

ایاز با اشاره به اینکه بقعه امامزاده نیوشت ساوه متعلق به دوره صفویه است، گفت: این بقعه شامل یک ایوان ورودی و یک فضای آرامگاهی (حرم) است و بر روی اتاق مرقد، یک گنبد آجری هشت ترک قرار دارد که بر روی ساقه‏ای نسبتا بزرگ استوار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از میراث فرهنگی استان، وی افزود: درب ورودی ایوان در سمت جنوب واقع شده و در سالیان اخیر مرمت شده است. حرم از داخل مدور و به قطر ۶ متر است، در دو طرف شمال و غرب طاقچه‏ای دارد و در جنوب آن محرابچه‏ای طراحی شده است. ️از جمله آثار بجا مانده در بقعه، یک جفت درب چوبی ساده قدیمی، دو نقاشی پشت شیشه به ابعاد ۲۰ در ۱۵ سانتی‏متر با نوشته یا ابا عبداللَّه الحسین(ع) و حضرت فاطمه (س) است.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.