بر اساس اعلام رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، باوجود گذشت بیش از ۲۰ روز از دستور دادستان تهران درباره برگشت قیمتهای افزایش یافته بلیط، قیمتها هنوز به حالت قبل برنگشته است.
اوایل بهمنماه با افزایش ۳۰ درصد نرخ بلیط پروازهای داخلی، علی صالحی، دادستان تهران گفت:
از آنجا که افزایش قیمت بلیط پروازها در ماه گذشته توسط شرکتهای هواپیمایی روند قانونی را طی نکرده است و تاکنون مورد تنفیذ ستاد تنظیم بازار و دولت نیز قرار نگرفته است؛ بنابراین به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد در اسرع وقت قیمتهای تعیین شده به حالت قبل از دیماه سال جاری اعاده شود.
پس از آن، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران گفت:
با توجه به دستور دادستان مبنی بر برگشت قیمتهای بلیط پروازهای داخلی به نرخهای قبلی و اعمال نشدن افزایش ۳۰ درصدی در قیمتها، تابع دستورات دادستان هستیم و نرخ بلیط پروازهای داخلی به قیمت قبلی باز میگردد.
اکنون، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در نامهای به شرکتها و دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرده بلیطهای گرانشده را نفروشند و درصورتیکه هر یک از ایرلاینها قیمتها را به حالت قبل برنگرداندند، اطلاع دهند.
حرمتالله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، دراینباره گفت:
نخستینبار بود که وزارت راه به شرکتهای هواپیمایی به خاطر افزایش قیمت تذکر داد، ولی با وجود دستور دادستان، قیمتها واقعا صددر صد به حالت قبل برنگشته و نرخها هنوز بالاست و در برخی مسیرها قیمت بلیط یکطرفه بیش از دو میلیون تومان است.
او افزود:
در این شرایط که عرضه و تقاضا برابر نیست، شرکتهای هواپیمایی هر تصمیمی که بخواهند میگیرند. شرکتهای هواپیمایی در واقع بخشنامه وزیر راه را رعایت نکردهاند و این پیام بدی است که نشان میدهد قائل به هیچ قاعدهای نیستند.
رفیعی بیان کرد:
در این ماجرا فقط مردم متضرر شدند، اگر شرکتهای هواپیمایی مدعی هستند که متضرر میشوند مستندات ارائه دهند. این در حالی است که وقتی بلیط مردم سوخت میشود، این هزینه مردم است که سوخت میشود و شرکتهای هواپیمایی در اغلب موارد هیچ حقوقی را برای مردم قائل میشوند.
رئیس هیئت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به اینکه دو نوع بلیط هواپیما وجود دارد، اظهار کرد:
یک نوع این بلیطها، برنامهای است که قیمت آن را فقط ایرلاین تعیین میکند و هیچ آژانسی نمیتواند حتی در حد یک ریال قیمت این نوع بلیطها را جابهجا کند چنانچه پروازهای برنامهای اشباع شد، ایرلاینها امکان ارائه خدمات چارتری دارند، این اتفاق در زمان مازاد بر نیاز مردم اتفاق میافتد. چارتر هم معمولا برای مقاصد خاص سفر است که البته پروازهای چارتری در ایران طبق این قاعده اجرا نمیشود.
رفیعی افزود:
چارترکننده بهلحاظ قانونی اجازه ندارد پرواز چارتر را تکبلیط و مثل بلیط برنامهای بفروشند و باید پرواز چارتر را به گروهها بفروشند، ولی فضاهای عرضه این بلیطها آنقدر زیاد و متنوع شده پروازهای چارتری را مانند پروازهای برنامهای میفروشند و قیمت آن هم در تبانی آژانس و شرکتهای هواپیمایی تعیین میشود که این خلاف قانون است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰