وی بیانداشت: به این منظور تاکنون چهار میز داخلیسازی برگزار شد و میز پنجم نیز هرچند به دلیل پاندومی کرونا تاکنون برگزار نشده، اما قراردادهای آن منعقد شده و از بین ۲۰ قطعه در نظر گرفته شده برای داخلیسازی، ۱۴ قطعه به مرحله تولید رسیده است.
به گفته این مقام مسوول، با در نظر گرفتن میز پنجم تاکنون ۱۶۶ پرونده برای تولید انبوه ۳۰۳ قطعه تشکیل شده و با ۱۳۸ سازنده قرارداد منعقد شده است.
وی خاطرنشانکرد: ارزش این قراردادها ۵۲ هزار میلیارد ریال است که در صورت رسیدن به مرحله تولید انبوه، کاهش ارزبری ۳۸۳ میلیون یورویی را به دنبال خواهند داشت.
معمارباشی ادامهداد: تاکنون ۸۶ قطعه از ۳۰۳ قطعه یاد شده در این میزها به مرحله تولید انبوه رسیده و صرفهجویی ارزی ۱۲۰ میلیون یورویی را نتیجه داده است و بقیه قطعات در حال طی کردن مراحل کار است.
وی گفت: برای امسال برگزاری سه میز داخلیسازی دیگر برای قطعات خودرو برنامهریزی شده است که شامل ۳۷ قطعه و ۹۰ میلیون یورو کاهش ارزبری خواهد بود.
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در یک سال گذشته و با اجرای برنامههای یاد شده، تاکنون کاهش ارزبری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلاری در هر خودروی داخلی محقق شده و از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار به کمتر از ۲ هزار دلار رسیده است.
وی خاطرنشانکرد: در خودروهای جدید داخلی که از گیربکسهای اتوماتیک بهره میبرند و بسیاری قطعات جدید آنها داخلیسازی نشده، ارزبری بیش از سههزار دلار است که خودروهایی نظیر تارا، شاهین و دناپلاس اتوماتیک را شامل میشود.
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۳۶ هزار و ۳۵۵ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ و رشد ۹.۵ درصدی آن در همسنجی با پارسال است.
طبق سند چشمانداز ۱۴۰۴ ایران باید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تولید و ۳۰ درصد آن را به بازارهای جهانی صادر کند. در افق ۱۴۰۴ ایران با تولید سالیانه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تجاری باید در جایگاه نخست منطقه، ۲۵ درصد آن را به خارج از کشور صادر کند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰