سیستم ترمز EBD چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟
وبسایت مکانیک خودرو: سیستمهای ترمز در ابتدا به صورت کاملا مکانیکی طراحی و تولید میشدند که در آنها نیروی ترمز وارده از طرف راننده به صورت مساوی بین چرخهای خودرو تقسیم میشد. شرایطی در هنگام حرکت خودرو موجود است که باعث پدید آمدن ایده تقسیم نیروی ترمز بین چرخهای اتومبیل است که نیاز به سیستم
وبسایت مکانیک خودرو: سیستمهای ترمز در ابتدا به صورت کاملا مکانیکی طراحی و تولید میشدند که در آنها نیروی ترمز وارده از طرف راننده به صورت مساوی بین چرخهای خودرو تقسیم میشد. شرایطی در هنگام حرکت خودرو موجود است که باعث پدید آمدن ایده تقسیم نیروی ترمز بین چرخهای اتومبیل است که نیاز به سیستم EBD را ضروری میکند که این شرایط به صورت زیر میباشد.
۱- هر چرخ در خودرو میزانی از وزن خودرو را متحمل میشود که با توجه به چگونگی طراحی خودرو و شرایط حرکتی خودرو متفاوت است برای نمونه اگر تقسیم وزن خودرو ۴۰/۶۰ باشد ۶۰ درصد وزن خودرو در حالی که خودرو ثابت است یا حرکت با سرعت ثابت دارد بر روی چرخهای جلو خواهد بود و ما بقی آن بر روی چرخهای عقب. حال تصور نمایید که این خودرو در حال حرکت در مسیری مستقیم و شرایط جادهای خشک و مناسب است و خودرو باری را نیز حمل نمیکند. راننده خودرو اقدام به ترمزگیری نماید، در این شرایط به علت سرعت اولیه خودرو قبل از ترمز گیری، مقداری از وزن خودرو به جلو منتقل میشود به یاد داشته باشید مفهوم وزن با جرم متفاوت است). پس چرخهای جلوی خودرو که وزن بیشتری را در شرایط معمول حمل میکردند مقداری وزن اضافه را نیز باید حمل کنند. با در نظر گرفتن مثال بالا این فکر به ذهن میرسد که در شرایط توصیف شده باید نیروی ترمز اعمالی به چرخهای جلو بیشتر از چرخهای عقب باشد و یکی از کارهای سیستم EBD همین است که در ترمز گیری مستقیم الخط به صورت تقریبی نیروی ترمز لازم هر چرخ را محاسبه میکند و آن را به هر چرخ اعمال میکند.
۲- شرایط بعدی حالتی است که خودرو باری را حمل کند و در شرایط توصیفی قبلی ترمز کند، در این شرایط به علت وجود وزن بیشتر در قسمت عقب خودرو در هنگام ترمز گیری وزنی به قسمت جلو اضافه نمیشود و این وزن بر روی چرخهای عقب اعمال نخواهد شد پس چرخهای عقب در این حالت به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل نیاز خواهد داشت.
۳- شرایط حرکتی بعدی که تقسیم نیروی ترمز بین چرخها بکار میآید در هنگام حرکت در پیچ است که در این شرایط چرخهای بیرون از پیچ دارای حرکت دورانی بیشتری نسبت به رخهای داخل پبچ است در این حالت اگر راننده اقدام به ترمز گیری نماید تا سرعت خودرو را کم کند چرخهای داخل پیچ قفل میکنند که باعث از دست رفتن کنترل خودرو میشود پس در این حالت نیروی ترمز کمتری باید به چرخهای داخل پیچ اعمال شود.
معرفی سیستم EBD
سیستم EBD به صورت اتوماتیک و بسته به شرایط جاده سرعت خودرو و میزان بار خودرو نیروی متفاوتی را به هر یک از ترمزها منتقل میکند. این سیستم که عموما با همکاری ABS کار میکند باعث میشود تا فشار ترمز بیشتر با کمتری به هر یک از چرخها وارد شود تا بیشترین نیروی توقف لازم را در کنار کنترل مناسب خودرو به ارمغان آورد معمولا ترمزهای جلو، چون بیشترین وزن را تحمل میکنند بیشترین نیروی ترمز هم روی این چرخها اعمال میشود EBD نیروی ترمز کمتری را هم به چرخهای عقب اعمال میکند تا چرخهای عقب قفل نکنند و قسمت عقب خودرو سر نخورد.
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز
عملکرد: این سیستم، نرم افزاری در حافظه ABS است که با ABS کار میکند تا نیروی ترمز را با تناسب به چرخهای جلو، عقب، چپ و راست تقسیم کند.
برای مثال، در یک خودرو سواری جلو محرک، معمولا ترمزهای جلو سهم بیشتری از نیروی ترمزی کل خودرو را دارد. اگر نیروی ترمزی یکسانی برای چرخهای جلو و عقب فرستاده شود، چرخهای عقب که فشار کمتری را تحمل میکنند، قفل خواهند شد و خودرو ناپایدار شده و میچرخد. سهم نیروی ترمزی چرخهای عقب، به مقدار وزن متحمل هر چرخ بستگی دارد که EBD بصورت دینامیکی این تنظیم نیرو را انجام میدهد.
وظیفه EBD به عنوان یک زیر سیستم برای سیستم ABS این است که میزان چسبندگی موثر در چرخهای عقب را کنترل کند. فشار چرخهای عقب بر حسب تقریب با توزیع نیروی ترمز در یک ترمز معمولی محاسبه میشود. برای این کار طراحی ترمز معمولی در در جهت محور عقب تغییر داده شد و از عناصر ترمز ABS استفاده شد. سیستم EBD فشار وارده بر دریچه سوپاپ هیدرولیکی ترمز خودرو را کاهش میدهد. ترمز EBD با استفاده از بهبود استفاده از کشش سطحی، ثبات رانندگی و نیروی پدال طراحی ترمز را بهبود میبخشد.
EBD به همراه ترمز ABS و کنترل ثبات الکترونیکی Electronic Stability Control یا iESC میزان انحراف هنگام دور زدنها را کاهش میدهد. سیستم ESC زاویه چرخ فرمان را با میزان چرخش اتومبیل مقایسه میکند که توسط سنسور میزان انحراف انجام میگیرد. منظور از انحراف (Yaw) میزان چرخش به راست با چپ (اتومبیل حول مرکز ثقل عمودی خود است. در صورتی که سنسور میزان انحراف میزان کمتر یا بیشتری از انحراف از آنچه که زاویه چرخ باید ایجاد کند را شناسایی کند، در آن صورت پدیده Over Steering و یا Under Steering رخ میدهد و سیستم ESC یکی از ترمزهای جلو یا عقب را فعال میکند تا اتومبیل را به حالت تعیین شده باز گرداند.
برای مثال: اگر یک اتومبیل گردش به چپ میکند و شروع به Under Steering میکند (به طرف بیرون پیچ کشیده میشود) سیستم ESC ترمز چپ عقب را فعال میکند تا به اتومبیل کمک کند که به چپ بپیچد. سنسورها بسیار حساس هستند و کارها آنقدر سریع انجام میشوند که ممکن است قبل از آنکه راننده عکس العملی نشان دهد، سیستم جهت را اصلاح کند ABS. از قفل شدن چرخها جلو گیری میکند و EBD کمک میکند که فشار ترمز مناسبی اعمال شود تا ESC به طور مفید و کار آمد کار کند.
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :ABS ، EBD ، ترمز ضد قفل ، تکنولوژی ، سیستم ترمز
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰