ستیزه جویان اسلامگرا پلیس پاکستان را در تیررس خود دارند

در این صبح سرد و بارانی فوریه، او نه به دنبال هواپیما، بلکه به دنبال جنگجویان اسلام گرا در پشت حملات علیه نیروی خود، پلیس استان خیبر پختونخوا بود. خان، دستیار بازرس فرعی، در حالی که روی تخت بافته شده سنتی نشسته بود، گفت: روز بود، بنابراین او می توانست کمی استراحت کند. او گفت،

کد خبر : 325962
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۷:۵۱
ستیزه جویان اسلامگرا پلیس پاکستان را در تیررس خود دارند


در این صبح سرد و بارانی فوریه، او نه به دنبال هواپیما، بلکه به دنبال جنگجویان اسلام گرا در پشت حملات علیه نیروی خود، پلیس استان خیبر پختونخوا بود.

خان، دستیار بازرس فرعی، در حالی که روی تخت بافته شده سنتی نشسته بود، گفت: روز بود، بنابراین او می توانست کمی استراحت کند. او گفت، اما شب داستان متفاوتی بود و به آثار گلوله‌های شلیک شده به پاسگاه منظور شهید یا منظور شهید پس از کشته شدن یکی از همکارانش توسط شورشیان سال‌ها پیش اشاره کرد.

این پاسگاه یکی از ده ها پاسگاهی است که در برابر شبه نظامیانی که از مخفیگاه ها در منطقه مرزی همجوار با افغانستان تحت کنترل طالبان حمله جدیدی به پلیس پاکستان انجام می دهند، دفاع می کند. این منطقه که بخشی از استان خیبر پختونخوا است، محل سکونت جنگجویان تحریک طالبان پاکستان (TTP) است که یک سازمان تحت پوشش گروه های اسلامگرای سنی است.

(برای عکس انشا روی آن کلیک کنید)

تهدیدی که شورش برای پاکستان مجهز به سلاح هسته ای ایجاد می کند، در ماه گذشته زمانی که بمب گذاری در مسجدی در پیشاور باعث کشته شدن بیش از 80 پرسنل پلیس شد، نشان داده شد. یکی از گروه های تحریک طالبان پاکستان، جماعت الاحرار، مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

رویترز در بازدید از شمال غربی پاکستان در این ماه به پاسگاه‌های پلیس دسترسی پیدا کرد و با بیش از ده‌ها نفر از جمله مقامات ارشد پلیس صحبت کرد که بسیاری از آنها توضیح دادند که چگونه این نیرو متحمل خسارت‌های فزاینده‌ای می‌شود زیرا بار حملات شورشیان را متحمل می‌شود در حالی که با منابع و منابع مبارزه می‌کند. محدودیت های لجستیکی

مقامات پاکستانی این چالش ها را تصدیق می کنند اما می گویند که در حال تلاش برای بهبود توانایی این نیرو در میان شرایط نامطلوب اقتصادی هستند.

“راه خود را متوقف کردند”

پلیس اینجا سال‌ها با اسلام‌گرایان جنگیده است – بیش از 2100 پرسنل کشته و 7000 نفر از سال 2001 مجروح شده‌اند – اما هرگز مانند امروز در کانون عملیات شبه‌نظامیان قرار نگرفته‌اند.

دستیار بازرس فرعی جمیل شاه در ایستگاه سربند که پاسگاه منظور شهید را کنترل می کند، درباره ستیزه جویان گفت: «ما راه آنها را به پیشاور متوقف کرده ایم.

به گفته پلیس مستقر در آنجا، سربند و هشت پاسگاه آن در ماه‌های اخیر متحمل چهار حمله بزرگ شده‌اند و با تیراندازی تک‌تیرانداز با فرکانس بی‌سابقه مواجه شده‌اند.

کشتار پلیس در خیبر پختونخوا در سال گذشته به 119 افزایش یافت، از 54 مورد در سال 2021 و 21 مورد در سال 2020. تاکنون حدود 102 نفر در سال جاری کشته شده اند که بیشتر آنها در بمب گذاری در مسجد و برخی در حملات دیگر کشته شده اند. در جای دیگر، ستیزه جویان در 17 فوریه به یک دفتر پلیس در کراچی یورش بردند و قبل از بازپس گیری ساختمان توسط نیروهای امنیتی و کشتن سه مهاجم، چهار نفر را کشتند.

تحریک طالبان پاکستان، معروف به طالبان پاکستان، با طالبان افغانستان بیعت می‌کند، اما مستقیماً بخشی از گروهی نیست که در کابل حکومت می‌کند. هدف اعلام شده آن تحمیل قوانین دینی اسلامی در پاکستان است.

محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، به رویترز گفت که هدف اصلی آن ارتش پاکستان بوده است، اما پلیس در این راه ایستاده است.

او گفت: «بارها به پلیس گفته شده است که مانع راه ما نشوید و پلیس به جای توجه به این موضوع شروع به به شهادت رساندن همرزمان ما کرده است. به همین دلیل است که ما آنها را هدف قرار می دهیم.»

ارتش در کنار پلیس خیبر پختونخوا عملیاتی را انجام داده و با حملات تحریک طالبان پاکستان مواجه شده است، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شاخه روابط عمومی ارتش، که به سؤالات رویترز در مورد تلفات نظامی پاسخ نداده است.

در ماه دسامبر، تحریک طالبان پاکستان ویدئویی را منتشر کرد که ظاهراً توسط یکی از جنگجویانش از کوه‌های اطراف اسلام‌آباد، پایتخت، ضبط شده بود و ساختمان پارلمان پاکستان را نشان می‌داد. در یادداشتی که جنگنده ناشناس در دست داشت، آمده است: «ما داریم می آییم.

امیر رعنا، مدیر موسسه مطالعات صلح پاک، یک اندیشکده مستقر در اسلام آباد، گفت که تحریک طالبان پاکستان می خواهد نشان دهد که جنگجویانش می توانند خارج از مناطق تحت نفوذ کنونی خود حمله کنند. او گفت که در حالی که ممکن است توانایی آنها محدود باشد، “تبلیغات بخش بزرگی از این جنگ است و تحریک طالبان پاکستان در آن خوب عمل می کند.”

‘بی دفاع و آسیب پذیر بودن’

پلیس در خیبر پختونخوا، همسایه اسلام آباد، می گوید که آماده مبارزه است، اما به کمبود منابع اشاره می کند.

شاه از ایستگاه سربند که دارای 55 نفر – از جمله راننده و کارمند – برای ایستگاه و هشت پاسگاه وابسته است، گفت: “بزرگترین مشکل تعداد پرسنل است که کمی کم است.” این یک منطقه هدف است و ما کاملاً رو در رو با (ستیزه جویان) هستیم.»

چند روز قبل از بازدید رویترز از سربند، یک مقام ارشد پلیس در خارج از ایستگاه در جریان درگیری با ستیزه جویان در کمین قرار گرفت و کشته شد. این حمله قدرت آتش شورشیان را نشان داد که به گفته شاه از عینک حرارتی برای هدف قرار دادن افسر در تاریکی استفاده کردند.

اولین بار نبود حدود یک سال پیش، TTP ویدئویی از تک تیراندازان خود منتشر کرد که از تصویربرداری حرارتی برای بیرون بردن پرسنل امنیتی بی خبر استفاده می کردند.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، که به درخواست رویترز درباره شورش پاسخی نداد، در این ماه به تلویزیون محلی گفت که ستیزه جویان پلیس را “هدف های نرم” می بینند، زیرا نقش آنها در معرض دید عموم، نفوذ به تاسیسات آنها را آسان تر می کند.

زاهد حسین، روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب‌هایی درباره ستیزه‌جویی اسلام‌گرا، گفت که پلیس با توجه به منابع و آموزش‌هایش آسیب‌پذیرتر از ارتش است.

حسین گفت: «یعنی آن‌ها اردک‌هایی نشسته‌اند.

“سلاح های مرگبار”

معظم جاه انصاری، که رئیس پلیس خیبر پختونخوا در گفتگو با رویترز در این ماه بود، اما از آن زمان جایگزین شده است، گفت که استراتژی های ستیزه جویانه در حال تغییر بوده است.

او گفت: «آنها تلاش می کنند تا راه های مؤثرتری برای انجام عملیات نظامی، سلاح های مرگبارتر پیدا کنند.

مقامات پلیس گفتند که ستیزه جویان تفنگ های M4 ساخت ایالات متحده و سایر سلاح های پیشرفته را از انبارهای باقی مانده توسط نیروهای غربی که در سال 2021 از افغانستان خارج شدند، تهیه کرده اند. برخی از نگهبانان پلیس به رویترز گفتند که پهپادهای کوچک شناسایی را دیده‌اند که بر فراز پایگاه‌های آنها پرواز می‌کردند.

خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، تایید کرد که این گروه از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت استفاده می کند.

چندین مقام پلیس در ایستگاه سربند گفتند که دولت و ارتش استان در اواخر ژانویه به آنها و دیگر پاسگاه ها عینک های حرارتی برای کمک به مبارزه در اختیار آنها قرار داد. اما آنها با مشکل دیگری مواجه شدند.

شاه به رویترز در سربند گفت: «حدود 22 ساعت از روز ما قطع برق داریم… هیچ برقی برای شارژ عینک ما وجود ندارد.

به گفته رئیس ایستگاه قیوم خان، این ایستگاه یک پنل خورشیدی روی پشت بام دارد که افسران برای نصب آن از جیب خود هزینه کردند. یکی از پلیس ها که خواست نامش فاش نشود از ترس اقدامات انضباطی صحبت کرد، گفت که پلیس از وسایل نقلیه خود استفاده می کند یا برای شارژ عینک خود به پمپ بنزین مجهز به ژنراتور پشتیبان مراجعه می کند.

پلیس گفت که اقدامات حفاظتی دیگری نیز انجام داده است، از جمله ایجاد دیوارهای ابتدایی برای محافظت در برابر شلیک تک تیراندازها، و تهیه شیشه های ضد گلوله از بازاری که تجهیزات به جا مانده از نیروهای تحت رهبری ایالات متحده را می فروشد.

شرایط اقتصادی

رویترز با چهار مقام ارشد دیگر و بیش از ده ها افسر رده پایین تر صحبت کرد که همگی گفتند که نیروی استانی علیرغم نقش کلیدی اش مورد غفلت قرار گرفته است. آنها به شرط ناشناس ماندن از ترس برخورد انضباطی صحبت کردند.

این مقامات به رویترز گفتند که منابع مورد نیاز در دسترس نبودند، و دستمزد و مزایای آنها کمتر از همتایان خود در سایر نقاط پاکستان بود، چه رسد به ارتش.

«آیا پلیس به منابع بیشتری نیاز دارد؟ آنها کاملاً این کار را می کنند.

جاگرا گفت که دولت او با وجود محدودیت های مالی تا آنجا که می توانست با افزایش حقوق و تهیه تجهیزاتی مانند عینک به پلیس کمک کرد. اقتصاد غرق در بدهی پاکستان بیش از یک سال است که در رکود بوده است و این کشور در تلاش است برای جلوگیری از نکول، هزینه ها را کاهش دهد.

او گفت: «خیبر پختونخوا هزینه بیشتری برای آن می پردازد» به دلیل قرار گرفتن در معرض شبه نظامیان اسلامگرا.

انصاری، رئیس پلیس سابق، گفت که منابع بهبود یافته است، اما به جای حمایت مستمر، زمانی که یک تهدید پدیدار می شود، تمایل دارد که واکنش نشان دهد. او همچنین این موضوع را به شرایط اقتصادی نسبت داد، اما افزود که اوضاع به آن بدی که برخی پیشنهاد می‌کنند نیست.

“ظهور خشم”

پس از خروج نیروهای غربی از افغانستان در آگوست 2021، پاکستان به دنبال آتش بس با تحریک طالبان پاکستان بود که منجر به یک آتش بس چند ماهه و مذاکرات با میانجیگری طالبان افغانستان شد. به عنوان بخشی از این تلاش، بسیاری از ستیزه جویان از افغانستان در پاکستان اسکان داده شدند.

تحریک طالبان پاکستان در نوامبر 2022 به آتش بس پایان داد و ستیزه جویان دوباره گروه بندی شده حملات خود را در پاکستان به زودی آغاز کردند.

پس از بمب گذاری پیشاور، پرسنل پلیس تظاهرات عمومی برگزار کردند که در آن برخی خشم خود را علیه رهبری، دولت های استانی و ملی و حتی ارتش ابراز کردند و خواستار منابع و شفافیت بیشتر در مورد سیاست مبارزه با ستیزه جویان شدند. انصاری در پی حمله به «احساس عمیق از دست دادن» و «شور خشم» در نیرو اذعان کرد.

در محل انفجار، پرسنل پلیس در روز اخیر برای یادآوری رفقای کشته شده خود جمع شدند. امام، کارمند پلیس که برادرش را در این حمله از دست داد، برای موفقیت این نیرو دعا کرد.

در پشت مسجد، دولت خان، یک دستیار بازرس فرعی، و هشت تن از بستگان خود در محله‌های پلیسی تنگ زندگی می‌کنند که فضایی به وسعت 25 متر مربع و تنها یک اتاق دارد. در اطراف او دیوارهای در حال تخریب و آسیب دیده از انفجار وجود دارد.

او با اشاره به ردیف‌هایی از محله‌های یکصد ساله و متعلق به دوران استعمار بریتانیا، گفت: «همه می‌توانند فداکاری‌های پلیس را ببینند، اما هیچ کاری برای ما انجام نمی‌شود. “شما شرایط را در مقابل خود می بینید.”

در بیرون، کانال های فاضلاب باز در کوچه ها پوشیده شده بود.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.