سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن هم‌اکنون زیر گروه برند استلانتیس است که خودروسازان دیگری هم مثل مازراتی، آلفارومئو، جیپ، داج و پژو و… در اینجا قرار دارند.در این مقاله قصد داریم که مدل‌هایی از سیتروئن را که ما ایرانیان با آنها خاطره داریم،بررسی کنیم.سیتروئن ۲CV؛ژیان ایرانیان! ژیان یا ۲CV پاسخ قاطع سیتروئن به پیشروی فولکس‌واگن بیتل بود.خودرویی ساده از

کد خبر : 331715
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴
سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


سیتروئن هم‌اکنون زیر گروه برند استلانتیس است که خودروسازان دیگری هم مثل مازراتی، آلفارومئو، جیپ، داج و پژو و… در اینجا قرار دارند.
در این مقاله قصد داریم که مدل‌هایی از سیتروئن را که ما ایرانیان با آنها خاطره داریم،بررسی کنیم.
سیتروئن ۲CV؛ژیان ایرانیان!

ژیان یا ۲CV پاسخ قاطع سیتروئن به پیشروی فولکس‌واگن بیتل بود.
خودرویی ساده از نظر نگهداری و تولید با مصرف کم و قیمت ارزان؛پاس کردن همه‌ی این شرایط،به معنی مبارزه و پیروزی در برابر فولکس بیتل بود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن ۲CV که به معنی دو اسب‌بخار است،از سال ۱۹۴۸ پا به میدان رقابت گذاشت و تا سال ۱۹۹۰ تولید می‌شد!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

طبق آمار، ۹ میلیون دستگاه از این خودرو تولید شد!
این یعنی تولید یک نسل در بیش از ۴۰ سال که در صنعت خودروسازی همچین موردی بسیار کمیاب است.
طراحی ساده و بدنه جدا از شاسی و پیشرانه تخت و هوا خنک و بسیاری از عوامل دیگر،این خودرو را خاص می‌کرد.
پیشرانه‌های مختلفی مثل ۳۷۵ سی‌سی،۴۲۵ سی‌سی،۶۰۲ سی‌سی و M۲۸ برای ۲CV در نظر گرفته شد.
قوی‌ترین پیشرانه که M۲۸ نام دارد، ۴۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد و در مسابقات اتومبیل‌رانی به کار گرفته می‌شد.
نسخه ۳۷۵ سی‌سی آن، ۹ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد و از صفر تا ۶۵ کیلومتر را در ۴۲.۵ ثانیه طی می‌کرد!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیستم تعلیق کاملا مستقل در دو محور که ۴ بازوی مک‌فرسون در هر ۴ طرف و در راستای طولی بود،این اجازه را می‌داد که خودرو در حین پیچیدن و یا عبور از یک دست‌انداز،فاصله محوری در آن سمت بیشتر و کشیده‌تر شود که در نوع خود عجیب بود.
به صورت کلی این خودرو به نوعی سرزمین عجایب سیتروئن به حساب می‌آید!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن ۲CV در نسخه دیان و با نام ژیان از سال ۱۳۴۷ در شرکت سهامی سیتروئن ایران که امروزه سایپا نام دارد،تولید شد.
ژیان در رقابت با پیکان به عنوان خودروی اقتصادی،گوی رقابت را از دست داد و تا سال ۱۳۶۰ در ایران تولید شد و جای خود را به رنو ۵ معروف داد.
سیتروئن زانتیا؛محبوب مردم

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

زانتیا خودرویی است که توانست در سال‌های اوایل دهه ۸۰ ،در دل مردم ایران جا باز کند و به سرعت به خودرویی محبوب تبدیل شود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

حالت آیرودینامیکی و دماغه تندی که داشت،در مقایسه با رقبا،خاص‌تر به نظر می‌رسید.
ویژگی‌های خاصی مثل تنظیم ارتفاع دستی و اتوماتیک و قابلیت حرکت با ۳ چرخ و همچنین پیشرانه قدرتمند،وسوسه‌کننده بودند.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

همین ویژگی‌ها باعث شد تا ایمنی بسیار ضعیفی که داشت دیده نشود.با وجود ایربگ و برخی امکانات ایمنی،زانتیا توانست فقط دو ستاره از یوروانکپ دریافت کند که امتیاز بسیار پایینی است.

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توانایی تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت را دارد.
گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.
تولید زانتیا در ایران با ۴ مدل سوپرلوکس ۱۸۰۰ ، X۲۰۰۰ و SX۲۰۰۰ و فیس‌لیفت تا سال ۱۳۸۹ ادامه پیدا کرد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

نسخه فیس‌لیفت که توسط سایپا طراحی شد،با وجود طراحی بسیار ضعیف به شکستی تلخ منجر شد.
سیتروئن C۵؛قدرتمند ولی ناشناخته در ایران

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن C۵ در دو نسل در ایران عرضه شد.
نسل اول در سال ۲۰۰۰ معرفی شد اما نسخه فیس‌لیفت آن در ایران عرضه شد.
به طور دقیق،فیس‌لیفت نسل اول از سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ و نسل دوم از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در ایران عرضه شد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

این خودرو به عنوان جانشین زانتیا شناخته می‌شد و همه انتظار این را داشتیم که سیتروئن در معرفی این جانشین سنگ تمام بگذارد.
اما طراحی آن به گونه‌ای نبود که جلب توجه کند و وسوسه‌کننده باشد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

ویژگی‌های ایمنی و امکانات خوب آن،ضعف‌هایی که در زمینه طراحی داشت را می‌پوشاند.
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد.
امکاناتی مثل کروزکنترل،سنسور دنده عقب،سنسور باران،اتولایت و… در آن سال‌ها خاص و مهم به نظر می‌رسید.
اما به نسل دوم می‌رسیم؛جایی که ضعف‌های طراحی پوشانده شده و حالا این خودرو حرف‌هایی برای گفتن داشت.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سبک طراحی کابین خیلی خاص و متمایز بود.یکی از ویژگی‌های خاص این کابین،فرمانی بود که بخش مرکزی آن ثابت می‌ماند!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

به صورت کلی خودرو لوکس‌تر شده بود و در عین حال طراحی اسپرتی را هم ارائه می‌داد.
همان پیشرانه نسل قبل روی این مدل نصب بود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

امکانات دیگری مثل سنسور جلو،ترمز پارک برقی،دیلایت،چراغ چرخشی،چراغ شور،۷ ایربگ و… به نسل دوم C۵ اضافه شده بودند.
متاسفانه سیتروئن C۵ مثل خودروهای دیگر فرانسوی که از امکانات و پیشرانه خوبی برخوردار بودند،اما به دلیل پیشتازی خودروهای کره‌ای و ژاپنی،در ایران با استقبال خوبی روبه‌رو نشد.
سیتروئن C۳؛گران‌ترین سیتروئن ایران!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

هاچ‌بک سیتروئن که در بدترین زمان ممکن در ایران عرضه شد،توسط سایپا-سیتروئن مونتاژ می‌شد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

طراحی جدید محصولات سیتروئن در C۳ دیده می‌شد.
قطعا با نبود تحریم‌ها و مشکلات دیگر،C۳ می‌توانست جایگاه خودروهایی مثل هیوندای i۲۰ و کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ را به خطر بیندازد.
پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو و ۴ سیلندر، ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن C۳ از امکانات نسبتا خوبی برخوردار بود.
در حال حاضر سیتروئن C۳ قیمتی حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌ دارد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سایپا قرار است نسخه XR سیتروئن C۳ را با داخلی سازی نسبتا بالایی بعد از ۶ سال در ایران تولید کند.
در این پروژه که M۴۴ نام دارد،قرار است نسخه فیس‌لیفت این مدل مونتاژ شود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن C۳ XR براساس پلت‌فرم PF۱ که در تارا هم دیده‌ می‌شود،ساخته شده است.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

پیشرانه TU۵+ که درچندین مدل دیگر ایران‌خودرو و سایپا هم حضور دارد،حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب‌بخاری و گشتاور ۱۵۰ نیوتون‌متری تولید می‌کند.
وظیفه انتقال قدرت برعهده یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

حضور مدل‌های جدید سیتروئن مثل C۵ X در بازار ایران،می‌توانست موفقیت خوبی را در بین خودروهای کره‌ای و ژاپنی،برای این شرکت فرانسوی رقم بزند.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.