یوسف بیدخوری در گفتوگو با ایسنا در خصوص خدمات کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی اظهار کرد: در ستاد اجرایی خدمات سفر ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، متولی کمیته اسکان و رفاه است. یکی از مهمترین دغدغههای مسافران اسکان و اقامت است که در سنوات گذشته برنامههای بسیاری برای رفع این دغدغه انجام شده است.
وی افزود: آمادگی در زمینه اقامت زائران در چندین حوزه صورت میگیرد که اولین آن آمادگی واحدهای اقامتی تحت پوشش ادارهکل که شامل هتلها، هتلآپارتمانها، میهمانپذیرها، خانهمسافرها و اقامتگاههای بومگردی است. همچنین از ظرفیت واحدهای اقامتی دولتی مانند میهمانسراهای دولتی و زائرسراهای ارزان نیز استفاده خواهد شد.
مسئول کمیته اسکان و رفاه ستاد خدمات سفر در خصوص اسکانهای اضطراری بیان کرد: مانند موجهای گذشته سفر به استان، در نوروز ۱۴۰۲ نیز مجموعههایی برای اسکان موقت و اضطراری آماده شدهاند که شامل حسینیهها، مدارس، سالنهای ورزشی، مکانهای اضطراری شهرداری، مساجد، سالنها و اماکن سپاه پاسداران، ظرفیتهای خالی ادارات دولتی و حوزههای علمیه است.
۳ موج حضور زائران در مشهد پیشبینی شده است
وی با اشاره به اینکه امسال سه موج حضور زائران در مشهد پیشبینی شده، تصریح کرد: اولین موج در نیمه شعبان و از ۱۵ تا ۱۷ اسفند، دومین موج سفر در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ اسفند و سومین موج سفرهای نوروزی در تاریخ ۲۸ تا چهار فرودین خواهد بود.
پیشبینی ۱۳۱۲ واحد اقامتی اضطراری در مشهد برای نوروز
بیدخوری در خصوص ظرفیت اقامت در بازه زمانی ۲۹ اسفند تا پنج فرودین گفت: این دوره زمانی سومین موج حضور زائران و بیشترین میزان حضور مسافر در مشهد پیشبینی شده است. در این بازه در مشهد مجموع واحدهای اقامتی رسمی و دولتی ۲۴۳۰، واحدهای موقت و اضطراری ۱۳۱۲ و در استان تعداد واحدهای اقامتی رسمی و دولتی ۲۷۲۵ و واحدهای موقت و اضطراری ۱۷۴۰ است.
وی در خصوص بازرسیهای صورت گرفته عنوان کرد: از چند ماه گذشته بازرسیها آغاز شده و در نوروز نیز حداقل یک بار از هر واحد اقامتی بازدید خواهد شد. در این ایام حدود ۱۶۰ بازرس در مشهد و سایر شهرستانهای استان مشغول به کار هستند.
معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: قرارگاه مرکزی خدماترسانی نوروز از ۲۵ اسفند تا آخرین روز تعطیلات نوروز به صورت شبانهروزی پاسخگوی زائران است. همچنین شماره تلفن ۳۷۰۴۵ برای رساندن شکایات و انتقادات زائران به ستاد اجرایی سفر اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: پس از دریافت هر شکایتی از زائران، بازرسان ستاد به محل میروند و سعی میکنند مشکل را در همان محل حل کنند تا مساله به دستگاههای نظارتی و سیستم اداری کشیده نشود. هر خسارتی که به زائری وارد شده باشد، پرداخت خواهد شد و متخلفان نیز مجازات لازم را دریافت میکند. در صورتی که مشکل در همان محل قابل حل نباشد، به دستگاههای مربوطه ارجاع داده خواهد شد.
بیدخوری با اشاره به ازدحام مسافر و برودت هوا در ایام نوروز اظهار کرد: با پیشبینی درست پیش از آغاز سفر مسافران و زائران میتوانند از ایجاد مشکل در طول سفر پیشگیری کنند.
بازرسیهای تلفیقی از مجتمعهای رفاهی بین راهی
وی در خصوص مجتمعهای رفاهی بین راهی عنوان کرد: بخش پذیرایی این مجتمعها از ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای مجوز است. در ایام نوروز این مجتمعها آمادهباش خواهند بود و بازرسیهای تلفیقی از این مجموعهها به خصوص از نمازخانهها و سرویسهای بهداشتی نیز صورت خواهد گرفت.
معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از پیشبینی پایگاههای فرهنگی در مسیر خبر داد و تصریح کرد: از شهرداران، دهیاران و اعضاء شورای شهر سه مسیر اصلی منتهی به مشهد نیز درخواست شده که در استقبال از زائران همکاری کنند. در نتیجه برنامههایی منسجم در این مسیرها پیشبینی خواهد شد.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰