روسیه می گوید می تواند نیروگاه هسته ای خط مقدم را ببندد. کیف می گوید که خطر فاجعه است

[ad_1] مسکو همچنین درخواست های بین المللی برای ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia را که در اوایل جنگ تصرف کرد و هنوز توسط مهندسان اوکراینی تحت اشغال روسیه اداره می شود، رد کرد. این نیروگاه در کرانه جنوبی یک مخزن بزرگ که تحت کنترل روسیه است قرار دارد. نیروهای اوکراینی کرانه

کد خبر : 243394
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
روسیه می گوید می تواند نیروگاه هسته ای خط مقدم را ببندد.  کیف می گوید که خطر فاجعه است

[ad_1]

مسکو همچنین درخواست های بین المللی برای ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia را که در اوایل جنگ تصرف کرد و هنوز توسط مهندسان اوکراینی تحت اشغال روسیه اداره می شود، رد کرد.

این نیروگاه در کرانه جنوبی یک مخزن بزرگ که تحت کنترل روسیه است قرار دارد. نیروهای اوکراینی کرانه شمالی را در اختیار دارند. در روزهای اخیر شاهد چندین مورد گلوله باران در این نیروگاه بوده ایم که هر دو طرف یکدیگر را مقصر می دانند.

اوکراین همچنین روسیه را به استفاده از نیروگاه به عنوان سپر نیروهای خود برای حمله به شهرهای تحت کنترل اوکراین متهم می کند که روسیه آن را رد می کند.

کشورهای خارجی و سازمان ملل از مسکو خواسته اند تا اجازه ورود بازرسان بین المللی را بدهد. رویترز نمی تواند به طور مستقل وضعیت نظامی یا مسئولیت گلوله باران نیروگاه را تأیید کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت درخواست برای ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه “غیرقابل قبول” است. وزارت دفاع گفت که مسکو می‌تواند نیروگاه را در صورت حمله بیشتر تعطیل کند.

مقامات اوکراینی روسیه را متهم کرده‌اند که قصد دارد این نیروگاه را برای قطع آن از شبکه برق اوکراین و روشن کردن آن به شبکه روسیه ببندد – که عملاً تولید آن را می‌دزدد.

شرکت دولتی انرژی هسته ای اوکراین Energoatom گفت که تعطیلی این نیروگاه خطر “فاجعه رادیویی در بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا” را افزایش می دهد.

در این بیانیه آمده است که قطع کردن ژنراتورهای مجتمع از سیستم برق اوکراین از استفاده از آنها برای خنک نگه داشتن سوخت هسته ای در صورت قطع برق در نیروگاه جلوگیری می کند.

تلاش برای تضمین ایمنی در نیروگاه یکی از موضوعات اصلی مذاکرات در سفر دو روزه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد به اوکراین خواهد بود که روز پنجشنبه در دانشگاهی در شهر غربی لووو سخنرانی کرد و بعدا قرار بود دیدار کند. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور و طیب اردوغان ترکیه.

وزارت دفاع روسیه کیف را به برنامه ریزی نوعی حادثه در نیروگاه هسته ای به عنوان یک “تحریک آمیز” متهم کرد که در سفر گوترش انجام می شود. یک مقام اوکراینی ادعای بدبینانه مسکو را رد کرد.

آخرین باری که گوترش در ماه آوریل از اوکراین بازدید کرد، روسیه با موشک به یک ساختمان مسکونی در کیف شلیک کرد و دست کم 10 نفر را زخمی کرد درست زمانی که گوترش مذاکرات با زلنسکی را در همان نزدیکی به پایان رساند. در آن زمان گوترش این حادثه را “تکان دهنده” خواند و اوکراین مسکو را به دنبال تحقیر سازمان ملل متهم کرد. روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان یا زمان حمله خود را به طور عمدی برای همزمانی با این دیدار رد کرد.

فوریت

خاموش کردن یک نیروگاه هسته ای یک عملیات پیچیده است که نیاز به توقف واکنش های زنجیره ای هسته ای دارد و در عین حال از سوخت در برابر گرم شدن و ایجاد ذوب محافظت می کند.

مارک هیبس، کارشناس ارشد برنامه سیاست هسته‌ای در این باره گفت: «در صورتی که روسیه اقداماتی را انجام دهد تا (نیروگاه) را از سیستم برق اوکراین خارج کند، که می‌تواند ایمنی عملیاتی نیروگاه را تهدید کند، علاوه بر تشدید بحران انرژی اوکراین در زمستان. بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی در ایمیلی به رویترز گفت.

ایگور کریلوف، رئیس نیروهای دفاع رادیواکتیو، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه در یک جلسه توجیهی گفت که سیستم های پشتیبانی پشتیبان نیروگاه در نتیجه گلوله باران آسیب دیده است. او اسلایدی ارائه کرد که نشان می داد در صورت بروز حادثه، مواد رادیواکتیو آلمان، لهستان و اسلواکی را پوشش می دهد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، گفت که با مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی که آماده رهبری هیئتی به نیروگاه است، صحبت کرده است.

وی در توییتر نوشت: «من بر فوریت این مأموریت برای رسیدگی به تهدیدات امنیت هسته‌ای ناشی از خصومت‌های روسیه تأکید کردم.

گوترش همچنین در مورد پیشرفت از سرگیری صادرات غلات اوکراین بر اساس توافقی که با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه برای رفع محاصره روسیه که تهدیدی برای تشدید گرسنگی در جهان بود، به میانجیگری خواهد پرداخت. روسیه و اوکراین هر دو تولیدکنندگان عمده مواد غذایی هستند.

سازمان ملل همچنین در اوکراین در مذاکرات بر سر اسیران جنگی نقشی ایفا کرده است. بستگان سربازان اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل بر اساس توافقی با حمایت سازمان ملل تسلیم شدند، در جریان سفر گوترش تظاهراتی برگزار کردند و خواستار تلاش بیشتر برای حفاظت از آنها شدند.

ده ها تن از زندانیان آزوفستال ماه گذشته در حبس جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در یک انفجار آتشین در زندانی که در آن نگهداری می شدند جان باختند. کیف آن را یک قتل عام و جنایت جنگی خواند. مسکو اوکراین را متهم کرد که زندان را با موشک اصابت کرده است، اگرچه هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا هیچ نگهبانی آسیب ندیده است، ارائه نکرد. در همان روز، سفارت روسیه در بریتانیا با انتشار توییتی نوشت که زندانیان آزوفستال “مستحق یک مرگ تحقیرآمیز” هستند.

پس از ماه‌ها که نیروهای روسیه در نبردهای سنگین در شرق به دستاوردهای ارضی ناچیزی دست یافتند، خطوط مقدم در اوکراین در هفته‌های اخیر نسبتاً ساکن بوده است. کیف می‌گوید برای بازپس‌گیری بخش‌هایی از قلمرو جنوبی، از جمله استان خرسون و همسایگی Zaporizhzhia که نیروگاه در آن قرار دارد، آماده می‌شود تا یک ضدحمله انجام دهد.

جنگ هزاران کشته و میلیون ها نفر را مجبور به فرار کرده است. مسکو می‌گوید هدفش غیرنظامی کردن اوکراین و حفاظت از روس‌زبان‌ها در زمینی است که رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین می‌گوید از نظر تاریخی متعلق به روسیه است. کی‌یف و غرب آن را جنگی بی‌دلیل برای فتح اوکراین و محو هویت ملی هزار ساله آن می‌نامند.

(گزارش توسط دفاتر رویترز؛ نوشته پیتر گراف؛ ویرایش توسط آلیسون ویلیامز)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.