روزنامه همشهری:گرانی بلیت هواپیما بخاطر رای دیوان عدالت اداری است/ شرکتهای هواپیمایی بلیتهای خود را چقدر گرانتر می فروشند؟/ جدول
عرضه بلیت هواپیما همچنان کم است و ایرلاینهایی که از دوره کرونا تاکنون مدام از زیاندهی و سختی شرایط فریاد میزدند، حالا به متولیان حوزه هوانوردی فن بدل زدهاند و با شکایت در دیوان عدالت اداری و گرفتن رأی موافق، خودشان مرجع قیمتگذاری شدهاند و بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی را بسته به وضعیت تقاضا
عرضه بلیت هواپیما همچنان کم است و ایرلاینهایی که از دوره کرونا تاکنون مدام از زیاندهی و سختی شرایط فریاد میزدند، حالا به متولیان حوزه هوانوردی فن بدل زدهاند و با شکایت در دیوان عدالت اداری و گرفتن رأی موافق، خودشان مرجع قیمتگذاری شدهاند و بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی را بسته به وضعیت تقاضا حدود 40 تا 70درصد بالاتر از نرخ مصوب شورایعالی هواپیمایی کشور میفروشند.
فرایند قانونی قیمت بلیت
در ماده6 قانون هواپیمایی کشوری، بهصراحت وظیفه تعیین و تصویب نرخ حملونقل هوایی مسافر و بار به شورایعالی هواپیمایی کشوری سپرده شده که در هماهنگی با ستاد تنظیم بازار انجام میشود. بر همین اساس، وقتی در اوایل سالجاری، انجمن شرکتهای هواپیمایی نرخنامه پیشنهادی خود را با 50درصد افزایش نرخ مصوب برای ایرلاینها ارسال کرد، سازمان هواپیمایی کشوری به مخالفت جدی با این نرخنامه برخاست و ضمن مسدود کردن ۱۹سایت فروش بلیت بهدلیل گرانفروشی، قواعد سختگیرانهای برای فروش بلیت به نرخ مصوب وضع کرد. در ادامه ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب بلیت هواپیما را حدود 29درصد افزایش داد و تخلف از این مصوبه به تعزیر شدید متخلف منجر میشد. این فرایند باوجود کمبود بلیت هواپیما ناشی از کمبود ناوگان و ضعف صنعت هوایی، کموبیش تا هفته جاری ادامه داشت تا اینکه قیمتهای جدید ایرلاینها در تابلوی فروشندگان بلیت هواپیما درج شد.
فن بدل شرکتهای هواپیمایی
انجمن شرکتهای هواپیمایی چندی پیش از مصوبه ستاد تنظیم بازار برای قیمتگذاری بلیت هواپیما که منجر به مسدود شدن برخی پلتفرمهای آنلاین فروش بلیت شده بود، به دیوان عدالت اداری شکایت برده و این دیوان، مصوبه قیمتگذاری بلیت هواپیما را ابطال کرده است. دیوان عدالت اداری با استناد به اینکه احکام برنامه ششم و برنامه پنجم توسعه، بر آزاد بودن نرخگذاری بلیت هواپیما دلالت دارند، اعلام کرده است که «نرخگذاری در حوزه حملونقل هوایی در قلمرو نرخگذاری تکلیفی دولت قرار نمیگیرد و اصل بر این است که عرضه و تقاضا نرخ خدمات را تعیین میکند.» شرکتهای هواپیمایی براساس این رأی، نرخنامه انجمن شرکتهای هواپیمایی را ملاک عمل قرار دادهاند. البته در همین وضعیت نیز ایرانایر بهعنوان شرکت دولتی و معدود ایرلاینهای بزرگ وابسته به نهادهای عمومی، همچنان پایبند به مصوبه تنظیم بازار ماندهاند و بلیتهای خود را بدون افزایش 40 تا 70 درصدی و بر مبنای نرخهای مصوب میفروشند که همین مسئله به کمیابی بلیتهای آنها منجر شده است.
قیمت بلیت هواپیما بالا میماند؟
نکته قابلتوجه این است که در ماده6 قانون هواپیمایی کشوری، شورایعالی هواپیمایی مرجع تعیین قیمت بلیت عنوان شده و در رأی دیوان عدالت اداری باوجود ابطال مصوبه قیمت بلیت هواپیما و تجویز قیمت گذاری براساس عرضه و تقاضا، این ماده قانونی نقض نشده است. بر این اساس بهنظر میرسد احتمال اصرار وزارت راه و شهرسازی و متولیان حملونقل هوایی بر اجرای نرخنامه قبلی تداوم پیدا کند و کار به دستگاه قضایی بکشد.
23302
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :افزایش قیمتها ، بلیط ، سازمان هواپیمایی کشوری ، قیمت بلیت هواپیما
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰