دوره بسندگی زبان عربی – تافل عربی: کاربردهای زبان عربی در روزگار معاصر چنان گسترده و متنوع است. برای بهرهگیری از ظرفیتهای آن، نهادها، مؤسسات و مراکز علمی ـ آموزشی گوناگونی در سراسر جهان برپا شده است. نقش چندگانۀ زبان درحوزههای آموزشی، پژوهشی، علمی و هنری و حتی در عرصههای حرفهای و شغلی، دو ضرورت را بههمراه
کد خبر : 94803
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
دوره بسندگی زبان عربی – تافل عربی: کاربردهای زبان عربی در روزگار معاصر چنان گسترده و متنوع است. برای بهرهگیری از ظرفیتهای آن، نهادها، مؤسسات و مراکز علمی ـ آموزشی گوناگونی در سراسر جهان برپا شده است. نقش چندگانۀ زبان درحوزههای آموزشی، پژوهشی، علمی و هنری و حتی در عرصههای حرفهای و شغلی، دو ضرورت را بههمراه آورده است: یکی تدوین شیوههایی منسجم برای آموزش علمی زبان، و دیگری تعیین ملاکها و معیارهایی بهمنظور ارزیابیدانش زبانی و تواناییهای بهکارگیری آن.
آموزش زبان عربی در ایران با توجه به اهمیت علمی و فرهنگی و آیینی این زبان پیشینهای بلند دارد. با اینهمه، این نقش و جایگاه فرازبانی عربی سبب شده بود که به کاربرد ارتباطی آن کمتر توجه شود. در فرایند آموزش عربی از این جنبۀ مهم ـ یعنی نقش زبان بهمثابۀ رسانه ـ کموبیش غفلت شده بود. خوشبختانه، امروز در فراگیری زبان عربی بر کاربرد ارتباطی این زبان، مثل همۀ زبانهای دیگر، تأکید میشود. تلاش میشود که زبانآموزان همۀ مهارتهای زبانی را کسب کنند. بدینترتیب، زبان عربی در ایران با توجه به پنج محور آموزش داده میشود:
ـ زبان عربی بهمنزلۀ زبان فرهنگ دینی؛
ـ زبان عربی در مقام زبان علم در گذشته و زبان میراث ناملموس ایران در حوزههای مختلف دانش، از جمله ریاضیات، نجوم، طب و مانند آنها؛
ـ زبان عربی بهمثابۀ عنصر برجسته در ادبیات فارسی و در آمیختگی با آن؛
ـ زبان عربی در نقش ابزار ارتباطی برای تعامل با جامعۀ چندصد میلیونی عربزبان در زمینههای سیاسی، مذهبی، اجتماعی، تجاری، و فرهنگی؛
ـ زبان عربی به عنوان پل انتقال دو سویه در فرایند ترجمه با تنوع عرصههای قابل پیاده سازی عربی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰