در سوگ فاضل نستوه و نام‌آور

ایشان یکی از شخصیت های اسلام و عالمی بود که در میان مردم از جایگاه والایی برخوردار بوده  و از اندک عالمان و شخصیت های حوزوی بود که حوزه و دانشگاه را از چندین دهه پیش پیوند داده و تلاش  چشمگیری در این راستا از خود نشان داد. آیت‌الله دکتر سید فاضل حسینی میلانی، رئیس

کد خبر : 491276
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
در سوگ فاضل نستوه و نام‌آور


ایشان یکی از شخصیت های اسلام و عالمی بود که در میان مردم از جایگاه والایی برخوردار بوده  و از اندک عالمان و شخصیت های حوزوی بود که حوزه و دانشگاه را از چندین دهه پیش پیوند داده و تلاش  چشمگیری در این راستا از خود نشان داد.

آیت‌الله دکتر سید فاضل حسینی میلانی، رئیس کالج بین‌المللی مطالعات اسلامی، استاد حقوق و فلسفه اسلامی در کالج اسلامی لندن بود . او متولد ۱۳۲۳ شمسی در شهر کربلا بود و علوم اسلامی را زیر نظر پدربزرگش آیت‌الله‌العظمی سید محمدهادی میلانی و آیت‌الله‌العظمی سید ابوالقاسم خویی در حوزه علمیه نجف اشرف و خراسان فرا گرفت.

در سوگ فاضل نستوه و نام‌آور

ایشان در سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۲ شمسی از مدیران و برنامه‌ریزان اصلی مدارس علمیه عالی حسینی و امام صادق ( ع ) در مشهد مقدس بود. 

در سال ۱۳۶۲ به لندن هجرت کرده و مدرک دکترای فلسفه خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت نمود، ایشان مسئول بنیاد آیت‌الله خویی(ره) در لندن و استاد فقه دانشگاه کمبریج  بشمار می آمد. آیت‌الله میلانی که بیش از ۳۰ سال است به انگلیس سفر کرده، به‌عنوان یک روحانی برجسته و سرشناس دنیای غرب شناخته می‌شود.

تأسیس مدارس ابتدائی ویژه پسران به نام امام صادق (ع ) و ویژه دختران به نام حضرت زهرا (س ) ، و دانشگاه اسلامی به نام الجامعه العالمیه للعلوم الاسلامیه و دانشگاهی دیگر به نام Islamic college از فعالیت‌های ویژه ایشان در اروپا بود.

وی نوه مرحوم آیه الله العظمی سید محمد هادی میلانی از مراجع برجسته قرن کنونی و نواده آیه الله سید محمد صادق قزوینی  است که در سال 1980م، به همراه تعدادی از برجستگان حوزه علمیه نجف أشرف همچون شهید آیه الله محمد تقی جواهری و پدرم شهید آیه الله حاج شیخ احمد انصاری از سوی صدام به شهادت رسیدند.

آیه الله سید فاضل میلانی پس از تحصیلات و نیل به درجه اجتهاد از حوزه های علمیه نجف أشرف و مشهد ، از پای ننشسته و هم زمان با فعالیت ها و تلاش مذهبی در جامعه ، گام به دانشگاه نهاد و موفق به دریافت مقام دکترا و استادی از دانشگاه آکسفورد گردید که بدون تردید در این راستا وی برجستگی خاصی داشت و می توان ایشان را در این هنگام و در حدود چهار دهه گذشته ، تنها شخصیت برجسته علمی و حوزوی و هم زمان ، دانشگاهی در مقام استادی بشمار آورد. 

 آیه الله سید فاضل میلانی در دوران کنونی، بدون تردید یکی از برجسته‌ترین علمای دینی در انگلستان بشمار می آمد که علاوه بر فعالیت های حوزوی و تدریس در حوزه و پرورش شاگردان ، و نیز تلاش و استادی در دانشگاه و نوشتن مقالات گوناگون در مجلات علمی غرب ، در طرح‌های صلح بین‌المللی و گفت‌ و گوی فرهنگ‌ها و مذاهب ، از چهره‌های برجسته جهانی به‌شمار می‌ آمد. 
همچنین وی یکی از اساتید برجسته دانشگاهی و رئیس دانشگاه بین المللی معارف اسلامی و رئیس گروه شریعت اسلامی بشمار می آمد.

ایشان با نگارش بیش از پانزده کتاب به زبان های عربی، انگلیسی و فارسی در زمینه فقه و حقوق اسلامی ، نویسنده برجسته ای بشمار می آمد. 

این جدای از مقالات و سخنرانی های وی در زمینه های گوناگون اسلامی در جای جای کشورهای غربی به ویژه انگلستان و نیز گاه ایران و عراق می باشد. 

در نیم قرن گذشته ، توفیق دیدار با این شخصیت برجسته که از خانواده ای والاتبار و علمی بشمار می آید را فراوان داشتم.

در سوگ فاضل نستوه و نام‌آور

بیاد دارم که آخرین دیدار من با مرحوم آیه الله سید فاضل میلانی در سالروز بعثت رسول خدا صلًی الله علیه و آله در سال جاری ، در مشهد بود که از سخنرانی جذاب و علمی وی در خانه مرحوم آیه الله سید محمد علی میلانی عموی والاقدرش در جمع روحانیون و فضلای مشهد مقدس و جز این ها از شخصیت های سرشناس بهره بردیم.

مرحوم آیه الله سید فاضل حسینی میلانی نماینده مرجع عالیقدر شیعه ، آیه الله العظمی سید علی سیستانی و برجسته عالم مذهبی و مجتهد در لندن بود که یکی از هیأت أمنای مؤسسه مرحوم آیه الله العظمی خویی در لندن بشمار می آمد.

تدریس در دانشکده حقوق دانشگاه مستنصریه بغداد ، تدریس در دانشکده فقه نجف ، تدریس فقه و أصول در دانشکده انگلیسی زبان اسلامی لندن ، مسئولیت بنیاد آیه الله خویی (ره) در لندن ،استاد فقه دانشگاه کمبریج ، از دیگر فعالیت های این شخصیت برجسته بشمار می آمد. 

مرحوم آیه الله میلانی میلانی که بیش از ۳۰ سال پیش به انگلیس سفر نمود ، به‌عنوان یک روحانی برجسته و سرشناس دنیای غرب شناخته می‌ شد.

درگذشت این شخصیت علمی و بزرگوار شیعه را به حوزه های علمیه و مراجع عظام و شاگردان او و به ویژه به خاندان والا مقام میلانی که نامی پر آوازه در عصر کنونی را در حوزه های علمیه و وعظ و سخنرانی و ارشاد را با خود همراه ساخته اند ، تسلیت عرض می نمایم. 

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.