نگارعلی_ رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه وارد عربستان سعودی شد تا تور خلیج فارس خود را آغاز کند، چراکه به دنبال جذب سرمایهگذاری خارجی در اقتصاد بیمار کشورش است؛ اردوغان روز دوشنبه برای دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و ولیعهد محمد بن سلمان، وارد شهر جده شد و در اواخر این هفته راهی امارات متحده عربی و قطر میشود.
تلویزیون دولتی الاخباریه عربستان سعودی تصاویری از حضور رئیس جمهور ترکیه در یک مجمع تجاری پخش کرد؛ آنچه در این تصاویر عجیب به نظر رسید، پیشکش اردوغان به پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی بود، دو خودروی برقی برند «تاگ» ساخت ترکیه!
شرکت تاگ TOGG مخفف عبارت Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu یا گروه خودروسازی ترکیه است؛ جدیدترین خودروی برقی این شرکت «پاموککاله» نام دارد که از روی نام شهری در ترکیه گرفته شدهاست. این خودروی الکتریکی با یک یا دو پیشرانه الکتریکی، دو نوع باتری و حداکثر شعاع حرکتی تخمینی ۳۰۰ و ۵۰۰ کیلومتری عرضه خواهد شد.
تاگ میگوید به دنبال تولید ۱۷ تا ۱۸ هزار دستگاه از خودروی الکتریکی جدید خود در سال جاری است. این شرکت همچنین تخمین میزند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱ میلیون دستگاه خودروی بدون آلایندگی را در کارخانه یاد شده مونتاژ خواهد کرد.
بنابر آخرین گزارشها TOGG T10X کلاس C پایه با قیمت 953 هزار لیر به فروش می رسد. قیمت مدل دوربرد V2 RWD یک میلیون و 215 هزار لیر تعیین شدهاست؛ هر لیر ترکیه امروز هزار و 860 تومان قیمت خوردهاست، بر این اساس مدل اولیه این خودرو یک میلیارد و 772 میلیون تومان و مدل ثانویه آن 2 میلیارد و 259 میلیون تومان قیمت دارد.
ترکیه راه 29 ساله را 5 ساله رفت!
اردوغان برای سفر به امارات و قطر نیز برنامه مشابهی در نظر گرفتهاست؛ اگر به صنایع بزرگ کشور ترکیه فکر کنیم بیشتر صنعت گردشگری و پوشاک این کشور به ذهن میرسد. اما زنجیره صنعت خودروی این کشور در سال 2021 توانست حدود 29 میلیارد دلار صادرات داشته باشد. با این حال ترکیه هیچگاه یک خودروی بومی یا ملی در صنعت خود نداشت تا اینکه در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار از برندی با نام «توگ» پردهبرداری کرد و توانست در عرض پنج سال اولین محصول بومی خود را به مرحله تولید برساند، این در حالی است که پس از گذشت 29 سال از مونتاژ اولین خودروی پراید در ایران ما نتوانستهایم به صادرات حتی در میان کشورهای خاورمیانه دست پیدا کنیم.
ترکیه چه کرد که ما نکردیم؟
دولت ترکیه در سال 2000 مقدمات حضور سرمایهگذاران را در این کشور فراهم کرد. شرکتهای فعال در زنجیره خودروسازی بینالمللی نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک ترکیه، پذیرای فرصتی شدند که دولت این کشور برای حضور آنها فراهم کرده بود. نتیجه این حضور صادرات ۳۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری قطعه و خودرو در سال ۲۰۱۸ بود. این میزان صادرات، صنعت خودرو را تبدیل به بزرگترین صنعت صادراتی این کشور کرده است.
بیشتر بخوانید:
آخرین مدل فورد کمی گرانتر از دنا!/ عکس
درخشش عجیب آب دریا خبرساز شد/ عکس
ترکیه در حال حاضر به هشت کشور اروپایی و همچنین آمریکا صادرات بیش از یک میلیارد دلاری دارد. آنچه مشخص است ایجاد تسهیلات ویژه برای سرمایهگذاران زنجیره خودروسازی در ۲۰ سال گذشته سبب شده تا ۸ برند بینالمللی خودروساز خطوط مونتاژ خود را در این کشور احداث کنند. از هر ۱۰۰ دستگاه خودروی تولیدی در ترکیه، ۸۳ دستگاه صادر میشود. رنو با تولید سالانه ۳۷۵ هزار دستگاه و همچنین ۷۵۰ هزار موتور سهم بسزایی در ایجاد اشتغال در این کشور دارد. بهطوریکه هماکنون ۶ هزار و ۳۰۰ نفر در شرکت رنو که در بورسا فعالیت دارد مشغول به کار هستند.
پس از آنکه ترکیه در سالهای ابتدایی قرن 21 درآمد بسزایی از مونتاژ و صادرات خودرو به جیب زد، حال وارد عرصه خودروسازی شدهاست و برند ملی خود را ثبت کردهاست. ریشه صنعت خودرو ترکیه به دهه 1950 میلادی باز می گردد زمانی که این کشور به ساخت کامیونهای نظامی میپرداخت و پس از آن بود که ترکیه به سمت خودروسازی رفت. در واقع پایههای این صنعت در دهه ۱۹۵۰ هنگامی که TOE (Türk Otomotiv Endüstrileri A.ş.) شروع به تولید کامیونهای نظامی REO و بعد از آن کامیون های بین المللی هاروستر کرد گذاشته شد.
در سال ۱۹۶۱ نخستین ماشین داخلی Devrim توسط یک تولید کننده قطار TÜLOMSAŞ ساخته شد. نخستین خودرو داخلی ترکیه Devrim نام داشت که به معنی انقلاب است و تنها 4 دستگاه از آن به تولید رسید چرا که به دلایل فنی و ایرادات مختلف هیچ گاه به مرحله تولید انبوه وارد نشد. پس از این خودرو، ترکیه دست از تلاش بر نداشت و خودرویی با نام آنادول در سال 1966 توسط کارخانه تازه تاسیس خودرو اتوسان وارد خیابان ها شد. از همان روزهای ابتدایی، صنعت خودروسازی ترکیه از پتانسیل بالایی برخوردار بود و خودروسازان مطرح جهان نیز این کشور را برای مونتاژ محصولاتشان انتخاب کردند و از جمله این خودروسازان می توان به کمپانی های موریس،رنو و فیات اشاره کرد. این کمپانی ها اولین خودروسازانی بودند که به ترکیه برای ساخت محصولات خود در اواخر دهه 60 روی آوردند.
هر چند که حضور برندهای خارجی در ترکیه باعث خارج شدن محصولات تولید داخل این کشور از خط تولید برای مقطعی از زمان شد اما در مقابل منافع زیادی برای این کشور نیز از لحاظ مختلف داشت و منجر به رونق اقتصادی آن شد. شاید بتوان گفت برای اینکه کشوری بخواهد به خودروسازی مطرح تبدیل شود ابتدا باید مونتاژ خودروهای مختلف و روز دنیا را فراگیرد و پس از آن به سمت طراحی و ساخت خودرویی داخل برود بنابراین میتوان این مورد را یکی از فرمول های پیشرفت ترکیه در صنعت خودروسازی دانست.
از طرفی خودروسازان مختلفی که با کشور ترکیه همکاری دارد علاوه بر فواید مختلفی که برای این کشور داشته اند اقدام به پرورش نیروهای متخصص با برگزاری دوره های آموزشی کرده اند. از این طریق فناوری روز دنیا در صنعت خودروساز ی توسط شرکت های خودروسازی مطرح به نیروی کار کشور ترکیه منتقل می شود و در نتیجه این موضوع می تواند به شکوفایی هر چه بیشتر صنعت خودروسازی ترکیه در آینده کمک به سزایی کند.
در تور اردوغان به کشورهای خلیج فارس نیز هدف در دست گرفتن بازار خودرو آنها است، به گفته هیئت روابط اقتصادی خارجی ترکیه، اردوغان با همراهی حدود 200 تاجر وارد جده شدهاست.
جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در هوشمند نیوز مراجعه کنید.
227227
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰