حذف از آسیا تلخ تر از زهر

مهری رنجبر: سال ۱۴۰۰ برای سرخابی ها، سال پر فراز و نشیبی بود. پر از اتفاقات جور واجور. تلخ و شیرین.  اتفاقاتی که بعضی مواقع حتی هواداران را هم نگران کرد. نگران فاصله زیاد تیم های محبوب سرخابی از روزهای اوج. شاید بدترین اتفاق سال قبل حذف سرخابی ها از آسیا بود. البته حاشیه ها

کد خبر : 184445
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۳:۰۸
حذف از آسیا تلخ تر از زهر


مهری رنجبر: سال ۱۴۰۰ برای سرخابی ها، سال پر فراز و نشیبی بود. پر از اتفاقات جور واجور. تلخ و شیرین.  اتفاقاتی که بعضی مواقع حتی هواداران را هم نگران کرد. نگران فاصله زیاد تیم های محبوب سرخابی از روزهای اوج. شاید بدترین اتفاق سال قبل حذف سرخابی ها از آسیا بود. البته حاشیه ها بیشتر بلای جان سرخ پوشان شد تا حدی که قهرمان چند سال اخیر، تا مرز از دست دادن جام بیست و یکم هم پیش رفت. .

صدرنشینی در آسیا

تیم پرسپولیس با اینکه سال ۱۴۰۰ در دور مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا گروه سختی داشت، اما سرخپوشان در مصاف با الوحده امارات، الریان قطر و گوای هند با ۵ برد ، یک باخت و ۱۵ امتیاز مقتدرانه با صدرنشینی گروه E به مرحله یک‌هشتم نهایی آسیا صعود کرد. آن هم با بهترین نتیجه بین همه تیم های شرق و غرب آسیا. اما ماجراجویی پرسپولیس در آسیا با باخت۳- صفر مقابل الهلال در مرحله یک چهارم نهایی به پایان رسید.  البته پرسپولیس با بی تدبیری کامل فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برای سال ۱۴۰۱ از جمع تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند.

تکرارسناریوی باخت پرسپولیس

تیم یحیی گل محمدی با پیشتازی در لیگ برتر، پنجمین قهرمانی را هدف گرفته بود، اما این بار هم قصه جام حذفی سال قبل برایش تکرار شد. این بار هم با اینکه پرسپولیس و سپاهان در کورس رقابت بودند، اما در جام جذفی باز هم در مرحله یک چهارم نهایی دربی تکرار شد و با ضربات پنالتی باخت. این بار، عبدی و عیسی آل کثیر که در دربی های قبلی با گل هایشان تاریخ سازی کردند، پنالتی خراب کردند تا دومین باخت مقابل استقلال با مجیدی رقم بخورد.

سوپرجام، چهارمین جامی که از دست یحیی پرید

پرسپولیس با اینکه دو قهرمانی لیگ برتر و سوپر جام را با برد مقابل تراکتور به دست آورد، اما این بار نتوانست آن را تکرار کند. شاگردان گل محمدی در سیرجان به دلیل ابتلای ترابی و پهلوان به کرونا، از پس تیم فولاد خوزستان  باجواد نکونام بر نیامدند و تا با دو باخت دربی، شکست فینال آسیا چهارمین را در دومین سال مربیگری یحیی از دست بدهند.

حذف از آسیا تلخ تر از زهر

گلات قهرمانی

یحیی گل محمدی که پارسال  تیمش را خودش بسته بود، ۸ مردادماه ۱۴۰۰ در شهر قدس گلات قهرمانی را ثبت کرد. سرخپوشان در رقابتی پایا پای با سپاهان و تنها با اختلاف دو امتیاز تیم اصفهانی بالاتر در جدول قرار داشتند، زیر باران، پنجمین قهرمانی تاریخی را به نام خود ثبت کردند تا این تیم دست نیافتنی لقب بگیرد.

 باز هم قصه کوچ بازیکنان

کوچ سه ستاره از باشگاه سرخپوشان، سرو صدای زیادی به راه انداخت. محمد حسین کنعانی زادگان، احمد نوراللهی و شهریار مغانلو . نقل و انتقالاتی که پرسپولیس را برای فصل ۲۱ به دردسر انداخت. البته بسته بودن پنجره هم بدجوری تقویت ترکیب پرسپولیس را پیچیده کرد.

پنجره‌ای که ۱۳۹ روز بسته ماند

بدبیاری بزرگ سرخپوشان، بسته بودن طولانی مدت پنجره نقل و انتقالات به دلیل بدهی به کالدرون واوساگونا بود. ۱۰۲ روز بابت بدهی به کالدرون و ۳۷ روز هم تسویه با اوساگونا طول کشید. روزهایی که فشار زیادی به سرخپوشان وارد کرد. البته که بسته بودن پنجره تنها به نقل و انتقالات بین المللی ختم نشد و حتی با بدهکاری پرسپولیس به بازیکنان ایرانی مدتی هم پنجره داخلی هم بسته ماند که با پرداخت بدهکاریها مشکل حل شد.

۷باشگاه پرسپولیس یا محله بروبیا

سال ۱۴۰۰ برای باشگاه پرسپولیس، سال تغییرات بود، آن هم با  سه مدیری که به خود دید. پرسپولیسی ها سال قبل را با ریاست سمیعی شروع کرد، اما رئیس تا شهریورماه تاب آورد و بعد استعفا داد. با رفتن رئیس اول، صدری برای چند ماهی روی صندلی ریاست نشست. رئیسی که خیلی ها دلیل آمدنش به باشگاه پرسپولیس را به ارتباط نزدیکش به مسعود سلطانی فر وزیر ورزش ربط دادند. رضا درویش بعداز او سکان باشگاه را به دست گرفت. مدیرعامل جدید باشگاه در مدت حضورش چالش های زیادی را پشت سرگذاشته است.

حذف از آسیا تلخ تر از زهر

۸ استعفای یحیی گل محمدی

بدهی به خارجی ها تنها دردسر پرسپولیس نبود، بلکه مشکلات مالی باشگاه  بازیکنان را هم به اعتصاب کشاند. هرچند یحیی گل محمدی و همکارانش بازیکنان را با قول حل مشکل به  حضور در تمرین تشویق کردند، اما با ادامه بدقولی و تعطیلی یکی ، دو روزه تمرین ،یحیی گل محمدی کنار بازیکنانش قرار گرفت وقید حضور در تمرین را زد. در واقع او وقتی کار را به دستیارانش سپرد به درویش فشار آورد تا زودتر طلب بازیکنان و کادر را بپردازد و البته قهرش کارگشا شد.

بیشتر بخوانید:

استقلال – استرا، در آستانه حکم نهایی

محرمی، آماده بازگشت به دفاع راست

جایگزینی برای اسکوچیچ در دستور کار هیات رئیسه نیست

حذف از لیگ قهرمانان آسیا

و سرانجام  بی توجهی به مسائلی مثل عدم مالکیت مشترک، رفع مشکلات زیرساختی، تسویه بدهی، صاف کردن امور مالیاتی و استادیوم اختصاصی  یقه سرخابی ها را گرفت ، نتیجه ای که چیزی جز حذف آنها  از لیگ قهرمانان آسیا نبود. مسائلی که همه این سالها مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش آن را جدی نگرفتند و با گرو گذاشتن ریش و سند سازی مجوز حضور تیم ها را در لیگ قهرمانان آسیا گرفتند، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا، آب پاکی را روی دست ایران ریخت و رای به حذف دو تیم محبوب ایرانی داد. حتی وزیر ورزش هم نتوانست مشکل دو باشگاه را حل کند.

حذف از آسیا تلخ تر از زهر

دربی به کام آبی پوشان

تیم مجیدی در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی در ۲۴ تیرماه  سال ۱۴۰۰ در ورزشگاه خالی از تماشاگر،پرسپولیس را در ضربات پنالتی برد تا هوادارانش دلخوش به نتیجه خوش باشند. در این بازی امیر سیدحسین حسینی ناجی استقلالی ها شد تا به یک قدمی جام برسد.

پایان داستان قایدی و استقلال

در خشش خیره کننده مهدی قایدی، در فصل بیستم و پیشنهاد وسوسه انگیزه باشگاه الاهلی امارات به او، قصه جدایی مهاجم ریز نقش از استقلال را سرداد. در حالی که هواداران آبی پوشان و باشگاه توقع نداشتند او به راحتی قید تیم را بزند اما قایدی دیگر دلش با استقلال نبود و بدون معطلی اول شهریورماه قراردادش را امضا کرد و این پایان قصه بازی مهاجم جنوبی بود.

اعتراض هواداران به مددی

هواداران استقلالی بعداز اتفاقات وبه وِیژه رفتن قایدی دیگر دلشان با مددی مدیر عامل باشگاه صاف نشد. آنها برای اینکه مسئولان ورزش دست بکار شوند، جلوی وزارت ورزش تجمع کردند. همین مساله باعث شد تا مددی هم رفتن را به ماندن ترجیح دهد و خیلی زود استعفایش را به حمید سجادی وزیر ورزش داد. استعفایی که  وزیر ورزش بی چون و چرا آن را امضا کرد تا قائله ختم بخیر شود و اتش خشم هواداران تیم آبی فروکش کند.

آجورلو مدیرعامل شد

وزیر ورزش خیلی زود حکم مدیرعاملی باشگاه استقلال را به اسم مصطفی آجورلو امضا کرد. مدیر عاملی که از یک ماه قبل شایعه اش دهان به دهان می گشت و خیلی زود شایعه رنگ واقعیت گرفت.هرچند قبلا آجورلو برای سرو سامان دادن به پرسپولیس ابراز تمایل کرده بود اما حالا ماموریت جدیدش حضور در استقلال بود.

حذف از آسیا تلخ تر از زهر

 قرارداد با فرهاد مجیدی

مصطفی آجورلو درست ۲۶ روز بعداز حضورش در باشگاه استقلال، حکم سرمربیگری تیم را به نام فرهاد مجیدی زد. آن هم برای ۳ سال. اتفاقی که به نظر خیلی ها به نفع استقلال شد و زمینه موفقیت این تیم. چرا که ترکیب تیم را اول فصل خودش بست و هواداران تیمش را به قهرمانی لیگ ۲۱ امیدوار کرد. ظاهرا هم اختلاف ۶ امتیازی استقلال با پرسپولیس موفقیت او را تایید می کند.

 واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی

خیلی ها تنها راه نجات دو تیم بزرگ پایتخت از شرایط نابسامان را واگذاری آنها به بخش خصوصی می دانستند وبس. هرچند چند سالی بود که وزارت ورزش روی این مساله زوم کرده بود اما هیچ وقت کار انجام نشد تا سال قبل. حتی کاظم اولیایی هم در باره این قضیه گفته بود:« واگذاری دو باشگاه سراب است.»

اما حسین قربان زاده رئیس کمیته خصوصی سازی هم  سال قبل گفته بود:«  تلاش می‌کنیم که سرنوشت خصوصی سازی در این دو باشگاه، سرنوشت مطلوبی باشد که وضعیت آن‌ها را بعد از واگذاری نسبت به قبل بهتر کند. از طریق مدل‌هایی مانند افزایش سرمایه از محل صرف سهام که پول به خود باشگاه وارد می‌شود و باعث می‌شود که باشگاه سودآوری داشته باشد. »

البته اسماعیل زاده معاون فرا بورسی  درباره وضعیت دو تیم در بوس گفته :«باید  دو تیم استقلال و پرسپولیس فرایند سهامی عام شدن را در سازمان بورس طی می‌کنند و درصورتی‌که طی این فرایند با سرعت انجام شود و به سهامی عام تبدیل شوند در کمیته درج فرابورس مورد بررسی قرار خواهند گرفت.»

با همه شرایط اما هنوز خیلی ها به سودآوری تیم های استقلال و پرسپولیس امیدوار نیستند. 

۲۵۱۲۵۴



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.