حافظ بزرگترین سرمایه فرهنگی ایران در دنیای پرتلاطم امروز است

ایسنا/فارس وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حافظ را بزرگترین سرمایه فرهنگی ایران در دنیای پرتلاطم امروز دانست و تأکید کرد: در جهان پرتلاطم امروز بیش از هر زمان دیگری، بشریت برای رسیدن به قله صلح باید با ادبیات تساهل و تسامح حافظ آشنا شود. سیدرضا صالحی امیری امشب، ۱۹ مهرماه در مراسم یادروز

کد خبر : 506729
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲
حافظ بزرگترین سرمایه فرهنگی ایران در دنیای پرتلاطم امروز است



ایسنا/فارس وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حافظ را بزرگترین سرمایه فرهنگی ایران در دنیای پرتلاطم امروز دانست و تأکید کرد: در جهان پرتلاطم امروز بیش از هر زمان دیگری، بشریت برای رسیدن به قله صلح باید با ادبیات تساهل و تسامح حافظ آشنا شود.

سیدرضا صالحی امیری امشب، ۱۹ مهرماه در مراسم یادروز حافظ که در جوار آرامگاه حافظ هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: باید با صدای بلند بگوییم و بر بلندای تاریخ بنویسیم که ما حافظ داریم. حافظ سرمایه بزرگی است که دیگران به آن حسرت می‌خورند و این شاعر بزرگ، هویت دینی و ملی ماست و بدون او تمدن ایران، ابتر خواهد ماند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حافظ را مخزن اخلاق و اخلاص دانست و گفت: بدون شک حافظ نیاز امروز نسل ما و ضرورت فردای این سرزمین است.

وی با تأکید بر اینکه حافظ بزرگترین سرمایه فرهنگی ما در دنیای پرتلاطم امروز است، افزود: در دنیای امروز عناصر مادی سرمایه فربه شده‌اند و همه از نفت، موشک، فولاد و معدن سخن می‌گویند ولی باید برای دمیدن روح در این جامعه به حافظ متوسل شویم.

صالحی امیری با بیان اینکه جامعه ایران نیاز به دمیدن روحی نیاز دارد که منشأ آن حافظ و سعدی است، افزود: جامعه بی روح، کالبدی سرد بیش نیست و اگر امروز با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم و تخریب، انگ‌زنی، شایعه و انتقام‌جویی رواج می‌یابد و با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه مواجه هستیم به دلیل آن است که از سرمایه‌های فرهنگی خود و در رأس آن از حافظ فاصله گرفتیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بازگشت به حافظ را بازگشت به انسانیت و شرافت دانست و تأکید کرد: بدون حافظ جامعه سرد و بی رمقی خواهیم داشت و با حافظ همیشه حیات گرمی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حافظ نماد صلح و دوستی است، افزود: در جهان پرتلاطم امروز بیش از هر زمان دیگری، بشریت برای رسیدن به قله صلح باید با ادبیات تساهل و تسامح حافظ آشنا شود و از این منظر همه ایرانیان بر خوان سفره این بزرگ مرد تاریخ نشسته‌اند و ما بدون تاریخ، جسمی سرد و بی روح خواهیم بود و این شخصیت بزرگ تاریخ‌ساز فرهنگ ماست.

صالحی امیری از تمام اندیشمندان سراسر ایران و استان فارس قدردانی کرد و شیراز را فراتر از یک جغرافیا دانست و گفت: شیراز قطب فرهنگی ایران و جهان است. این شهر تمدن‌ساز است نه برای فارس بلکه برای جهانیان و باید قدرشناس مردمانی باشیم که یاد حافظ را زنده نگه می‌دارند.

وی با بیان اینکه هویت شیراز بدون حافظ سرد و بی رمق است، خطاب به مردم شیراز گفت: نه تنها شما حافظان حافظ هستید که همه ایرانیان حافظان حافظ هستند. خود حافظ، حافظ قرآن بود و این نشان می‌دهد که ما برای بازگشت به حیات طیبه باید مجددا به عرفان و عشق و اخلاص حافظ برگردیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: حافظ بعد از قرآن در منازل همه ایرانیان و فراتر از این سرزمین در همه جای دنیا جای گرفته است. بسیاری از کتابخانه‌های بزرگ دنیا را دیده‌ام و مشاهده کرده‌ام که در همه مراکز فرهنگی جهان نسخه‌ای از حافظ پیدا می‌شود، این نشان می‌دهد که حافظ داروی شفابخش همه اعصار است. حافظ مال دیروز و امروز نیست بلکه حیات‌بخش همه انسان‌ها در بستر تاریخ است.

صالحی امیری در ادامه از ایمانیه، استاندار فارس قدردانی کرد و او را شخصی دلسوز، فرهیخته و با اخلاق توصیف کرد و افزود: بودن و نبود ایشان در صندلی استانداری فارس هیچ چیزی را به ایشان اضافه نمی‌کند. ایمانیه، یک شخصیت دانشگاهی و فرهیخته است و ما شاهد بودیم که برای توسعه فرهنگی چقدر در فارس و شیراز تلاش می‌کرد.

وی با بیان اینکه حضور ما در مراسم یادروز حافظ فقط یک پیام دارد و آن این است که قدردان بزرگانی هستیم که حافظ را بزرگ می‌شمارند، به حضور اقشار مختلف مردم هم در این مراسم اشاره کرد و افزود: اینکه مردم فرزندان خود را در این مراسم همراه آورده‌اند، یادآور سنت حسنه ایرانی است که کودکان را باید از کودکی با حافظ آشنا کرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حافظیه را حافظ ایران دانست و افزود: از این منظر به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقدم آنچه در توان داریم برای احیای این جغرافیای بزرگ و این نقطه تاریخی و زیارتی به کار گیریم و حتما این کار را خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا موانع موجود را برداریم و این جغرافیا و این نقطه و بارگاه و حافظیه به مثابه نگینی در دنیا بدرخشد.

صالحی امیری یادآور شد: در سال ۹۶ نیز در همین کرسی و تریبون در یادروز حافظ تأکید کردم که اگر قرار بود خورشید از شرق طلوع کند، از این نقطه طلوع می‌کرد چرا که حافظ خورشید ماست که هم حرارت، هم نور و هم حیات می‌دهد.

وی در پایان از ادارات ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و همه اصحاب علم و فرهنگ و دانشگاه و عاشقان حافظ، به دلیل همکاری در برگزاری یادروز حافظ و اینکه این سنت حسنه را فراموش نکرده‌اند، قدردانی کرد.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.