تفاوت بین اقامت دائم کانادا و شهروندی کانادا چیست؟

در کانادا، ساکنان دائمی (PR) از بسیاری از امتیازات مشابه شهروندان برخوردار هستند، از جمله توانایی زندگی، کار، تحصیل و سرمایه گذاری در این کشور. با این حال، تفاوت هایی وجود دارد که این دو را از هم متمایز می کند. مقیم دائم کسی است که با مهاجرت به کانادا به او وضعیت روابط عمومی

کد خبر : 497396
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
تفاوت بین اقامت دائم کانادا و شهروندی کانادا چیست؟


در کانادا، ساکنان دائمی (PR) از بسیاری از امتیازات مشابه شهروندان برخوردار هستند، از جمله توانایی زندگی، کار، تحصیل و سرمایه گذاری در این کشور. با این حال، تفاوت هایی وجود دارد که این دو را از هم متمایز می کند.

مقیم دائم کسی است که با مهاجرت به کانادا به او وضعیت روابط عمومی داده شده است، اما شهروند نیست. شهروندان حقوق و وظایف بیشتری دارند، از جمله شرکت در روند دموکراتیک کشور (رای دادن) و فرصت داشتن پاسپورت کانادایی. درک تفاوت‌های بین این دو می‌تواند به علاقه‌مندان به این فرآیند کمک کند تا درباره برنامه‌های بلندمدت در کانادا تصمیم‌گیری کنند.

کشف کنید که آیا واجد شرایط مهاجرت به کانادا هستید یا خیر

در اینجا بزرگترین تفاوت بین اقامت دائم کانادا و شهروندی کانادا آمده است:

مشارکت دموکراتیک

ساکنان دائمی مجاز به رای دادن یا نامزدی برای مناصب سیاسی نیستند. این بدان معناست که آنها به اندازه شهروندان کانادا در شکل دادن به رهبری و سیاست ها حرفی برای گفتن ندارند.

داشتن مشاغل خاص

در حالی که ساکنان دائم اجازه کار بدون نیاز به مجوز کار در کانادا را دارند، آنها مجاز به انجام مشاغل خاصی نیستند که نیاز به مجوز امنیتی سطح بالا دارند.

وضعیت بستگی به اقامت دارد

برای ادامه داشتن اقامت دائم، ساکنان دائم باید حداقل 730 روز در پنج سال گذشته در کانادا حضور داشته باشند. آن روزها نیازی به تداوم ندارند، اما اگر نتوانند این معیار را رعایت کنند، ممکن است وضعیت روابط عمومی خود را از دست بدهند.

از سوی دیگر، شهروندان چنین محدودیتی ندارند.

امتیازات سفر

ساکنان دائم کانادا می توانند با کارت PR سفر کنند. بسیاری از کشورها همچنین به دارندگان مقیم دائم کانادا اقامت بدون ویزا برای دوره های زمانی کوتاه ارائه می دهند.

در مقابل، شهروندان کانادایی به پاسپورت کانادایی، یکی از قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان، دسترسی دارند. طبق گفته Henley & Partners، کانادایی ها می توانند از سال 2024 بدون ویزا به 187 مقصد سفر کنند. داشتن پاسپورت کانادایی مزایای دیگری نیز دارد. دارندگان پاسپورت کانادایی می توانند گزینه های کار و تحصیل در خارج از کشور را بررسی کنند و حتی تابعیت دوگانه داشته باشند. آنها همچنین می توانند در خارج از کشور به پشتیبانی دیپلماتیک از کنسولگری های کانادا دسترسی داشته باشند.

ثبات و سهولت ورود به کانادا

در حالی که نادر است، یک مقیم دائم کانادا ممکن است وضعیت خود را از دست بدهد و آنها را از ورود یا زندگی در این کشور منع کند.

این می تواند در صورت انصراف از وضعیت خود یا عدم پذیرش در کانادا (که ممکن است به دلایل جنایی یا امنیتی رخ دهد) رخ دهد.

با این حال، لغو شهروندی کانادا بسیار نادر است و تنها در صورتی می تواند اتفاق بیفتد که شهروندی در وهله اول از طریق تقلب یا از طریق ارائه نادرست به دست آمده باشد.

اعطای تابعیت به فرزندان

اگر یک مقیم دائم در کانادا فرزندی به دنیا بیاورد، آن کودک به طور خودکار شهروند آن کشور است. با این حال، ساکنان دائمی که دارای فرزند در خارج از کانادا هستند، به طور خودکار وضعیت خود را به فرزند خود منتقل نمی کنند. آن‌ها می‌توانند برای حمایت از فرزندشان در صورتی که شرایط واجد شرایط بودن حمایت مالی را داشته باشند و فرزندشان واجد شرایط واجد شرایط بودن باشد، درخواست دهند.

در همین حال شهروندی معمولاً به کودکان منتقل می شود. کانادا در حال حاضر یک محدودیت نسل اول (FGL) دارد که حکم می‌کند اگر یک شهروند کانادایی که در خارج از این کشور متولد می‌شود، فرزندی نیز در خارج از کشور به دنیا آمده باشد، کودک به طور خودکار حق شهروندی ندارد. دولت فدرال در حال حاضر به دنبال اصلاح این قانون است که به کانادایی‌هایی که در خارج از کشور متولد شده‌اند این امکان را می‌دهد تا تابعیت خود را به فرزندان متولد خارج از کشور منتقل کنند (اگرچه شرایطی وجود دارد). آخرین مهلت فعلی اصلاح این قانون 19 دسامبر است.

تفاوت های کلیدی بین روابط عمومی و شهروندی

روابط عمومی کانادا شهروند کانادایی
حق رای دادن خیر بله
حق کاندیداتوری خیر بله
حق کار کردن بله – به استثنای مشاغل خاصی که نیاز به مجوز امنیتی سطح بالا دارند بله
حق افتتاح حساب بانکی و سرمایه گذاری بله بله
پاسپورت کانادایی خیر بله
حق زندگی نامحدود در کشور بله – با یک کارت PR معتبر بله
می تواند آزادانه سفر کند فقط کشورهایی که از طریق کارت روابط عمومی و کشور ملیت قابل دسترسی هستند بله به همه کشورهایی که از طریق پاسپورت کانادایی قابل دسترسی هستند
تضمین می شود که بتوانید وارد کانادا شوید در صورت عدم پذیرش خیر بله
حق انتقال وضعیت به فرزندان متولد خارج از کشور خیر بله، اگر والدین نیز در کانادا متولد شده باشند

کشف کنید که آیا واجد شرایط مهاجرت به کانادا هستید یا خیر





لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.