تغییر سیاست در ترکیه، ادغام در مصر برای رویارویی با کسری های بزرگ خارجی بسیار مهم است

[ad_1] تولید اقتصادی در ترکیه بیش از دو برابر مصر با نیروی کار مشابه است، اما هر دو نیازمند تامین مالی خارجی زیادی هستند، زیرا پس‌اندازهای داخلی کمتر از نیازهای سرمایه‌گذاری است، که منجر به کسری حساب جاری بزرگ و پایدار می‌شود. هر دو کشور همچنین از نظر استراتژیک برای اروپا مهم هستند، به ویژه

کد خبر : 351271
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
تغییر سیاست در ترکیه، ادغام در مصر برای رویارویی با کسری های بزرگ خارجی بسیار مهم است

[ad_1]

تولید اقتصادی در ترکیه بیش از دو برابر مصر با نیروی کار مشابه است، اما هر دو نیازمند تامین مالی خارجی زیادی هستند، زیرا پس‌اندازهای داخلی کمتر از نیازهای سرمایه‌گذاری است، که منجر به کسری حساب جاری بزرگ و پایدار می‌شود. هر دو کشور همچنین از نظر استراتژیک برای اروپا مهم هستند، به ویژه از نظر منابع انرژی.

مصر و ترکیه با مبادلات سیاسی سختی روبه‌رو هستند زیرا همه‌گیری و بحران‌های انرژی باعث بدتر شدن عدم تعادل بلندمدت اقتصاد کلان شده است، که اکنون با افزایش هزینه‌های استقراض خارجی و کاهش ارزها در برابر دلار، در خطر وخامت بیشتر قرار دارند. ریسک های تامین مالی تشدید شده است. اوراق قرضه ده ساله بین المللی حدود 9 درصد برای ترکیه و 16 درصد برای مصر معامله می شود.

اقتصاد متنوع تر ترکیه به انعطاف پذیری نسبی ترکیه کمک می کند. با این حال، پیامدهای یک سیاست پولی غیرمتعارف و ضد مولد – که در آن نرخ‌های واقعی یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در جهان باقی می‌مانند، حتی با وجود بالا ماندن تورم – با توجه به عدم اطمینان در مورد نتیجه انتخابات عمومی که قرار است در 14 مه برگزار شود، خطرات قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

مصر در تلاش است تا به ناهماهنگی های اقتصادی خود به طور مثبت تری رسیدگی کند، اما این امر باعث می شود تا اصلاحات سختگیرانه ای که با حمایت صندوق بین المللی پول بر محور آزادسازی کامل نرخ ارز و کاهش نقش دولت در اقتصاد متمرکز شده است، بیشتر شود. پیشرفت سریع برای بازگرداندن دسترسی به بازار سرمایه بین‌المللی ضروری است، اما به سختی انجام می‌شود، از این رو اولین بررسی این برنامه توسط صندوق بین‌المللی پول به تأخیر افتاد.

شکل 1: نیازهای تامین مالی خارجی نسبت به ذخایر ناخالص بین المللی زیاد است

% از ذخایر ناخالص بین‌المللی (LHS)، % از تولید ناخالص داخلی (RHS)

توجه: نیازهای تامین مالی به عنوان بدهی خارجی سررسید ظرف یک سال به اضافه کسری حساب جاری تعریف می شود. منبع: Macrobond، بانک های مرکزی ملی، صندوق بین المللی پول، Scope Ratings.

ترکیب سیاست های فعلی ترکیه منجر به تشدید عدم تعادل خارجی می شود

هر دو کشور نیازهای مالی خارجی قابل توجهی دارند، اما ترکیب سیاست فعلی ترکیه در بلندمدت از مصر ریسک بیشتری دارد. نیازهای مالی خارجی ترکیه (شکل 1230 میلیارد دلار در سال 2023، معادل حدود 25 درصد تولید ناخالص داخلی، در مقابل 23 میلیارد دلار اندک تر مصر یا حدود 6 درصد تولید ناخالص داخلی (شامل بازپرداخت های صندوق بین المللی پول اما بدون احتساب سپرده های کوتاه مدت اعضای شورای همکاری خلیج فارس) برآورد می شود. این تفاوت نشان دهنده اندازه کسری حساب جاری و ساختار بدهی خارجی است. بدهی خارجی ترکیه عمدتاً توسط بخش خصوصی صادر می شود که معادل 52 درصد کل بدهی خارجی است، در حالی که این رقم برای مصر حدود 20 درصد است.

در ترکیه، سال‌ها سیاست‌های پولی غیرمتعارف، دولت را برای تامین مالی داخلی و ارز خارجی به بانک‌های داخلی وابسته کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران خارجی از بازارهای سرمایه داخلی خارج شده‌اند. بازده اوراق 10 ساله لیر از بیش از 25 درصد در سال گذشته به حدود 12 درصد کاهش یافته است زیرا مقررات جدید بانک مرکزی بانک های داخلی را برای خرید بیشتر اوراق قرضه دولتی تحت فشار قرار داده است. مالکیت سرمایه گذاران خارجی بر بدهی داخلی دولت ترکیه از 19.4 درصد در سال 2017 به تنها 0.7 درصد از بدهی معوق در فوریه 2023 کاهش یافت.

بانک های ترکیه حتی در طول بحران لیر در سال 2018 موفق به تامین منابع مالی خارجی و کاهش بیشتر بدهی های خارجی شده اند. نسبت roll-over از اواسط سال 2021 به زیر 100٪ رسیده است. ریسک‌های تامین مالی مجدد افزایش یافته است زیرا دسترسی بانک‌ها به ارز سخت به دلیل قراردادهای سوآپ ارز به طور فزاینده‌ای به بانک مرکزی متکی است و عدم اطمینان را در زمان نوسانات بازار افزایش می‌دهد.

از بین بردن این رابطه نزدیک‌تر بین اعتبار سیستم بانکی و حاکمیت دشوار خواهد بود زیرا هر عادی سازی تدریجی در سیاست پولی می‌تواند زیان قابل توجهی را در پرتفوی بانک‌ها شاهد باشد.

شکل 2. دارایی های خارجی بانک مرکزی هنگام در نظر گرفتن بدهی های خارجی پایین است

میلیارد دلار

منبع: Macrobond، بانک های مرکزی ملی، رتبه بندی دامنه

رویکرد مبهم مصر برای تعدیل سیاست، برنامه صندوق بین المللی پول را در معرض خطر قرار می دهد

مقامات مصری در حال تلاش برای بهبود ترکیب سیاست در ازای حمایت مالی نسبتاً اندک صندوق بین المللی پول در مقایسه با گذشته اخیر هستند. مصر برای بهبود پتانسیل رشد اقتصادی و مقابله با عدم تعادل خارجی به سرمایه گذاری خارجی بیشتری نیاز دارد.

با این حال، در حالی که چارچوب سیاست کشور دلگرم‌کننده‌تر از ترکیه به نظر می‌رسد، اصلاحات قابل توجه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در سال 2024 بعید به نظر می‌رسد، زیرا منافع شخصی و خطر تنش‌های اجتماعی در میان افزایش تورم و فقر گسترده وجود دارد.

با کاهش ذخایر ناخالص بین‌المللی (34.4 میلیارد دلار در ماه مارس در مقایسه با 45.4 میلیارد دلار در پایان سال 2019، مصر تنها به طور مناسب به سمت یک رژیم نرخ ارز انعطاف‌پذیرتر حرکت می‌کند). شکل 2) و تورم افزایش می یابد (32.7 درصد سالانه در ماه مارس). با نزدیک شدن به کاهش ارزش پوند مصری دیگر، درخواست ها برای افزایش شدید نرخ وام بانک مرکزی علیرغم 1000 واحد افزایش از مارس 2022 افزایش یافته است.

موضوع اخیر صکوک مصر (1.5 میلیارد دلار؛ کوپن 11 درصد) به نقدینگی ارز خارجی در حاشیه کمک می کند، اما پیشرفت محدود در خصوص خصوصی سازی با مشارکت سرمایه گذاران مستقر در خلیج فارس نشان می دهد که مسیر کاهش مشارکت دولت در اقتصاد چقدر دشوار است.

با این حال، ترکیب سیاست یکی از ملاحظات رتبه‌بندی کلیدی است که بر تفاوت یک درجه‌ای بین رتبه اعتباری ارز خارجی مصر از رتبه‌بندی Scope (از B) با رتبه‌بندی ترکیه (B-) تأکید می‌کند، دومی که در آن بازنشانی سیاست به نتیجه بستگی دارد. انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده

تاریخ‌های بعدی بررسی برنامه‌ریزی شده Scope Ratings در 4 اوت برای ترکیه و 15 سپتامبر برای مصر است.

برای نگاهی به همه رویدادهای اقتصادی امروز، ما را بررسی کنید تقویم اقتصادی.

توماس ژیلت، دستیار مدیر در رتبه‌بندی بخش دولتی و دولتی است Scope Ratings GmbH. لوون کامریان، معاون مدیر Scope Ratings، این تفسیر را نوشت.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.