لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی در جلسه ۹ بهمن ۱۴۰۱ هیئت وزیران به تصویب رسیده که جزئیات آن در حال حاضر منتشر شده است.
در این لایحه پیشنهادی که رئیسجمهوری به رئیس قوه قضائیه اعلام کرد، در ماده ۳ این لایحه اهداف وزارت میراث فرهنگی به این شرح ذیل توضیح داده شده است:
اهداف
۱. تحکیم هویت فرهنگی، وفاق ملی، عبرت آموزی و بهره گیری از تجارب زیست سرزمینی و پاسداری از تنوعات فرهنگی از طریق میراث فرهنگی و تاریخی و میراث طبیعی
۲. حفظ و احیای میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، صنایع دستی، هنرهای سنتی و صیانت از میراث طبیعی، توسعه پایدار و جامعه محور گردشگری مبتنی بر ارزشهای ایرانی اسلامی و ظرفیتهای متنوع کشور از جمله میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی و صنایع دستی و هنرهای سنتی
۴. تقویت و توسعه سرمایهگذاری، بهبود فضای کسب و کار، افزایش اشتغال پایدار و بهرهمند کردن کشور از منافع اقتصادی در حوزههای موضوع این قانون.
۵. توسعه کمی و ارتقای کیفی محصولات صنایع دستی و اهتمام بر ترویج فرهنگ استفاده و صادرات آن.
ماده ۴. وزارت در اجرای سیاستهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزههای میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و در راستای تحقق مفاد ماده ۳ این قانون، دارای وظایف و اختیارات زیر است:
۱. تدوین راهبرها و برنامه ریزی برای تحقق اهداف میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در سطوح بین المللی، ملی، منطقهای و استانی بر اساس اسناد بالادستی.
۲. خط مشی گذاری و برنامه ریزی جهت استفاده از فناوریهای نوین و فراهم کردن بستر توسعه فعالیتها و کسب و کارهای دانش بنیان و نوپا در حوزههای میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری.
۳. سازماندهی و برنامه ریزی نظام جامع آمار تخصصی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بهمنظور بهرهبرداری در حوزههای مربوط.
۴. تعیین مصادیق و ضوابط تخصصی میراث فرهنگی، تأسیسات و خدمات گردشگری و صنایع دستی بر اساس قوانین و مقررات.
۵. تسهیل برخورداری همگانی و عادلانه از سفر و ارتقا کیفیت تجربه گردشگری و نشاط اجتماعی در داخل کشور.
۶. گسترش تعاملات فرهنگی، گردشگری با ملل و اقوام گوناگون بهویژه کشورهای حوزه فرهنگی و تمدنی ایران و مسلمانان جهان با همکاری سایر دستگاهها در حوزههای موضوع این قانون با رعایت اصل هفتاد و هفتم قانون اساسی.
۷. صدور مجوز ایجاد، بهرهبرداری، تمدید، لغو و نظارت بر تأسیسات و فعالیتهای گردشگری صنایع دستی اعم از فیزیکی، الکترونیکی، کسب و کارهای مجازی و سایر روشهای بازاریابی و فروش با رعایت کاربریهای مصوب و ضوابط مربوط.
تبصره ۱- وزارت مکلف است آیین نامه نحوه صدور مجوز تاسیس و فعالیت تشکلهای حرفهای مربوط را ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و جهت تصویب به هیئت وزیران ارائه کند. اجازه واگذاری وظایف اجرایی (غیر حاکمیتی به این تشکلها در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط است.
تبصره ۲- مصادیق تأسیسات و فعالیتهای گردشگری و صنایع دستی موضوع این بند، تابع آیین نامهای است که توسط وزارت ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
۸- تدوین ضوابط و استانداردهای آموزش حرفهای حوزههای میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
۹- نظارت تخصصی بر سازمانهای مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی.
۱۰- تشخیص مصادیق نفایس ملی و منحصربهفرد موضوع اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی
تبصره- ضوابط نحوه تشخیص مصادیق نفایس ملی و منحصربهفرد موضوع این بند به تصویب شورای عالی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میرسد.
۱۱ – اجازه بهرهبرداری از املاک و بناهای تاریخی غیر نفیس و غیر منحصربهفرد در اختیار وزارت برای مدت معین در قالب انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات.
۱۲- همکاری در رتبه بندی مشاوران پیمانکاران و کارشناسان حقیقی و اشخاص حقوقی در حوزههای ذیربط با سازمان برنامه و بودجه کشور
۱۳- معرفی و حمایت از جاذبههای میراث فرهنگی و بازاریابی و معرفی جاذبههای گردشگری و صنایع دستی در سطح ملی و بین المللی
۱۴- صدور مجوز برگزاری رویدادها جشنوارهها و نمایشگاههای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تدوین و ابلاغ ضوابط آن
۱۵- ارائه خدمات مشاورهای پژوهشی فنی و آموزشی در داخل و خارج از کشور، فروش تولیدات فرهنگی در حوزههای ذی ربط مجاز با رعایت اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و دریافت ورودیه بناها، محوطهها، موزهها و نمایشگاهها
۱۶- حمایت از تأمین تولید و توزیع و انتشار انواع محتوای مکتوب رقومی (دیجیتال) مجموعه (سریال)، فیلم، عکس و صوت با موضوع میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با همکاری سایر بخشهای دولتی و غیردولتی در حوزه داخلی و بین المللی.
۱۷- تدوین ضوابط دریافت مشوقها تسهیلات و جوایز در حوزههای ذیربط با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارائه آن به مراجع ذی صلاح قانونی
تبصره- درآمدهای حاصل از جذب گردشگر ورودی مشمول مزایای تعیین شده برای درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی است.
۱۸ عضویت یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمانها مجامع و کنوانسیونهای بین المللی ذیربط با رعایت قوانین مربوط
۱۹- جلب حمایت و هدایت سرمایهگذاران داخلی و خارجی بهمنظور توسعه و تقویت حوزههای میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
۲۰- جلب مشارکتهای غیر دولتی و دریافت هدایا کمکهای اعتباری از مؤسسات و سازمانهای ملی و بین المللی اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در چهارچوب قوانین و مقررات
تبصره- صددرصد (۱۰۰) درآمد حاصل از منابع این بند به وزارت پرداخت میشود.
۲۱- طرح دعاوی حقوقی و کیفری علیه متخلفین از قوانین مربوط حسب مورد بهعنوان مدعی یا شاکی در داخل و خارج از کشور ۲۲ اقدامات حقوقی و قانونی جهت شناسایی و استرداد اموال و آثار فرهنگی – تاریخی ایران در سطح ملی و بین المللی از طریق مراجع ذی ربط
۲۳ – شناسایی و در اختیار گرفتن اموالی که دارای ارزشهای فرهنگی – تاریخی بوده و جزو میراث فرهنگی محسوب میگردد که توسط دستگاههای مسئول مطابق قوانین و مقررات ضبط شده است. تبصره دادگاهها گمرکات نیروهای نظامی امنیتی و انتظامی و دستگاههای نظیر آنها که بهنحوی نسبت به ضبط اموال اقدام میکنند موظف به در اختیار قرار دادن اموالی که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی و جزو میراث فرهنگی است به وزارت هستند.
۲۴ – شناسایی، حمایت مستندسازی پژوهش کاوشهای باستانشناسی، حفاظت، مرمت، احیا و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی کشور و مشترک در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی
۲۵- انجام اقدامات پیشگیرانه بهمنظور جلوگیری از سرقت تعرض و تجاوز به میراث فرهنگی و میراث طبیعی و فعالیتهایی نظیر تخریب بناهای تاریخی حفاری غیرمجاز جابه جایی داخل و خارج از کشور، قاچاق خریدوفروش غیرمجاز اشیای عتیقه و محمولههای تاریخی
۲۶- ایجاد هماهنگی لازم با دستگاهها و نهادهای ذیربط برای تأمین امنیت گردشگران (داخلی و خارجی همکاری در پیشگیری از وقوع جرایم علیه گردشگران داخلی و خارجی
۲۷- صدور انحصاری مجوز مطالعات میدانی و کاوشهای باستانشناسی
۲۸- حمایت و همکاری در انجام پژوهشهای مربوط به میراث فرهنگی – تاریخی و تمدنی و ارائه طرحهای توسعهای و نوآورانه گردشگری، مطالعه پژوهش و احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی فراموش، شده بررسیهای مردم نگاری پژوهشهای مردم شناسی انسان شناسی زیستی مطالعه و شناخت فرهنگ بومی و همچنین مطالعات زبان و گویشهای مناطق مختلف کشور و تهیه و تنظیم اجرای برنامههای پژوهشی پیرامون آثار باقیمانده گذشتگان
۲۹- معرفی فرهنگ، جاذبهها و ظرفیتهای کشور و اعتلای تصویر ذهنی در حوزههای ذی ربط در سطح ملی و بین المللی.
۳۰- ثبت میراث فرهنگی و میراث طبیعی اعم از ملموس منقول و غیرمنقول) و ناملموس که از نظر فرهنگی تاریخی یا شئون، ملی واجد ارزش و اهمیت هستند؛ صرفنظر از تاریخ ایجاد یا پیدایش آن در فهرست آثار جهانی ملی و فهرستهای ذیربط.
تبصره ۱- احکام ثبت ملی آثار تاریخی – فرهنگی و طبیعی در روزنامه رسمی جهت اطلاع عموم آگهی میشود.
تبصره ۲- مجموعههای شاخص ثبت شده میراث فرهنگی ملی و جهانی میتواند در قالب پایگاههای میراث فرهنگی و گردشگری با رعایت قوانین مربوط اداره شوند.
تبصره ۳- میراث طبیعی و آثار ثبت شده در فهرستهای ذی ربط مشمول مقررات فصل (نهم) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) هستند.
تبصره ۴- فرایند و ضوابط ثبت و تشخیص موارد مذکور در این بند ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب شورای عالی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میرسد.
۳۱- تهیه و تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعملهای مورد نیاز برای نحوه بهرهبرداری، نگهداری حفاظت کاوشهای میدانی مرمت و نظارت بر آثار ثبت شدهای که در اختیار بخش خصوصی دستگاههای اجرایی نهادهای عمومی و انقلابی نیروهای مسلح، انتظامی امنیتی و دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم تصریح یا ذکر نام است.
۳۲- ثبت بناهای تاریخی و تعیین و ابلاغ محدودههای عرصه و حریم آنها و تعیین و ابلاغ محدودههای عرصه و حریم آثار تاریخی و فرهنگی طبیعی ثبت شده و ابلاغ ضوابط عمومی و اختصاصی حفاظت و صیانت از ارزشها کالبد و منظر فرهنگی این محدودهها و در صورت لزوم تدوین ضوابط خاص معماری و شهرسازی در محدودههای مربوط با همکاری سایر مراجع ذیربط.
تبصره ۱ -در مورد عرصه و حریم آثار طبیعی ثبت شده ضوابط با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست یا سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور حسب مورد تهیه میشود.
تبصره ۲- همه مراجع قانونی صدور مجوز واگذاری، ساخت بهرهبرداری و صدور پروانهها مکلفند قبل از صدور هرگونه مجوز در محدودههای اعلام شده مراتب بلامانع بودن صدور مجوز را از وزارت استعلام کنند.
۳۳- تعیین محدوده بافتهای تاریخی فرهنگی شهری و روستایی و ابلاغ ضوابط حفاظتی در حفظ هویت اصالت، پیوستگی و ارزشهای آنها.
۳۴- اظهار نظر در خصوص کلیه طرحهای آمایش هادی عمرانی جامع و تفصیلی در رابطه با مناطق تاریخی فرهنگی.
تبصره- رعایت ضوابط ابلاغی وزارت در خصوص محوطهها و بافتها و اماکن تاریخی- فرهنگی ارزشمند در کلیه طرحهای فوق الذکر الزامی است.
۳۵ -بررسی و تایید پیوستهای تخصصی در حوزههای میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برای کلیه طرحهای توسعهای بزرگ و مهم در حوزههای زیربنایی تولیدی و خدماتی دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.
۳۶- تهیه و ابلاغ استانداردها و آیین نامههای متناظر با مقررات ملی ساختمان برای محدودهها بافتها، اماکن و بناهای تاریخی – فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط.
۳۷- آموزش عمومی معرفی و شناساندن ارزشهای میراث فرهنگی، طبیعی، گردشگری صنایع دستی و هنرهای سنتی در سطوح محلی، ملی و بین المللی با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط.
۳۸- ایجاد توسعه و اداره موزهها در سطح کشور.
تبصره – ضوابط صدور پروانه تاسیس بهرهبرداری سطح بندی موزههای کشور و ارزیابی اموال منقول فرهنگی و تاریخی توسط وزارت تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
۳۹- نظارت علمی فنی و حمایتهای کارشناسی از ایجاد و توسعه موزهها و اعمال حفاظتهای پیشگیرانه مخازن، امن کارگاهها و آزمایشگاههای تخصصی اموال -فرهنگی تاریخی تحت پوشش و در اختیار بخش خصوصی دستگاههای اجرایی و دستگاههایی که شمول قانون نسبت به آنها مستلزم تصریح یا ذکر نام است.
۴۰- تشخیص و تعیین اموال -فرهنگی تاریخی و هنری واجد ارزش تاریخی منقول مجاز برای تجارت و صدور پروانه خریدوفروش و نظارت بر برگزاری حراجها و نقلوانتقال این اموال در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط
تبصره- حکم موضوع این بند مربوط به داخل کشور بوده و خروج اموال مجاز مورد اشاره تابع قوانین مربوط است.
۴۱- صدور مجوز ورود و خروج موقت اشیای واجد ارزش -فرهنگی- تاریخی در چهارچوب قوانین و مقررات مرتبط.
تبصره – خروج موقت اشیای فرهنگی تاریخی و هنری واجد ارزش تاریخی و جزو نفایس ملی و منحصربهفرد از مرزهای بین المللی کشور پس از تایید وزارت منوط به اخذ مجوز از هیئت وزیران است.
۴۲- حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی- تاریخی و حریم آنها.
۴۳- نیروهای یگان حفاظت وزارت در حدود وظایف قانونی خویش و با شرایط مذکور در قانون آیین دادرسی کیفری ضابط خاص قضائی محسوب میگردند.
۴۴- تملک و خرید اموال منقول و غیر منقول واجد ارزش فرهنگی تاریخی در موارد ضروری به تشخیص وزارت با رعایت قوانین مربوط.
۴۵- اعطای گواهی مصونیت از توقیف و ضبط آثار -فرهنگی تاریخی وارده به کشور برای برگزاری نمایشگاههای موزهای و اهداف پژوهشی.
۴۶- حفاظت و صیانت از عرصه و حریم آثار ملی بناها و محوطهها و فهرستهای ذی ربط و در صورت لزوم تملک اراضی واقع در این محدودهها با رعایت قوانین و مقررات مربوط تبصره- آیین نامه اجرایی نحوه اعطای اراضی معوض به مالکان اراضی واقع در عرصه و حریم آثار ملی در چهارچوب قوانین مربوط به پیشنهاد وزارت به تصویب هیئت وزیران برسد.
۴۷- صدور مجوز تدوین و ابلاغ ضوابط تخصصی ایجاد بهرهبرداری ،نظارت ارزیابی کیفیت و درجه بندی تأسیسات خدمات و فعالیتهای گردشگری.
۴۸- پیشنهاد تاسیس مناطق نمونه گردشگری به هیئت وزیران جهت تصویب و صدور مجوز فعالیت این مناطق و مجتمعهای گردشگری رفاهی بینراهی تبصره- مقررات نحوه تاسیس و اداره مناطق نمونه گردشگری توسط وزارت تعیین و آیین نامه آن به تصویب هیئت وزیران میرسد.
۴۹- مدیریت هماهنگی خدمات سفر بهمنظور جلب . و هماهنگی بین بخشهای دولتی نهادهای عمومی و حاکمیتی و خصوصی صنعت گردشگری کشور.
۵۰- حمایت و همکاری با بخش غیر دولتی و دستگاههای اجرایی ذی ربط در ایجاد و تأمین زیر ساختهای گردشگری
۵۱ – همکاری با دستگاههای اجرایی ذیربط در زمینه تدوین برنامهها و محتوای آموزشی مؤسسات آموزشی خصوصی بهمنظور تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز در حوزههای میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
۵۲- تعیین صلاحیت حرفهای استادکاران و ارزشیابی هنری هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی و صدور گواهینامه و تأییدیه های لازم
۵۳- ثبت و صدور گواهی اصالت برای آثار فاخر صنایع دستی و هنرهای سنتی در چهارچوب قوانین و مقررات مرتبط.
۵۴- ثبت ملی هنری شهرها و روستاهای صنایع دستی و هنرهای سنتی و اقدام برای ثبت جهانی آنها.
۵۵- هماهنگی و برنامه ریزی در مورد مالکیتهای معنوی و فکری صنایع دستی (آثار و هنرمندان) در داخل و خارج از کشور.
۵۶- بسترسازی و حمایت از تجاری سازی و کاربردی سازی آثار صنایع دستی
۵۷- احیای هنرهای سنتی و حمایت از تولید، ترویج و عرضه محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی با حفظ اصالت ایرانی، اسلامی و کمک به راهاندازی بازارچههای صنایع دستی.
ماده ۵. بهمنظور تسهیل تصمیم گیری در موضوعات میان بخشی و تحقق اهداف و وظایف وزارت مندرج در این قانون، شورای عالی میراث فرهنگی باید تشکیل شود که وظایف و اختیارات آن به این شرح است:
وظایف و اختیارات
۱. تصویب سیاستها، خط مشیها و برنامههای کلان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری متناسب با سند آمایش سرزمینی کشور.
۲. تصویب سیاستها خط مشیها و برنامههای کلان وزارت منطبق با برنامههای توسعه کشور.
۳. نظارت بر اجرای مصوبات و سیاستهای ابلاغ شده به دستگاههای اجرایی در حوزههای ذی ربط.
ترکیب اعضا
ترکیب اعضای شورای عالی میراث فرهنگی نیز عبارتاند از رئیسجمهوری و در غیاب وی معاون اول رئیسجمهوری، وزرای امور خارجه، میراث، راه، کشور، فرهنگی، اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دادستان کل کشور، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس (عضو ناظر بدون حق رأی)، سه نفر خبره به تفکیک سه حوزه به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی. یک نفر نماینده بخش غیر دولتی از نهادهای صنفی یا تشکلهای مردم نهاد به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری.
تبصره ۱- وزیر میراث فرهنگی میتواند حسب موضوع برای تبادل نظر و بدون حق رأی از نماینده دستگاههای اجرایی یا بخش غیر دولتی که در شورا عضو نیستند دعوت کند.
تبصره ۲- جلسات شورا با حضور دو سوم اعضا رسمیت داشته و تصمیمات آن با اکثریت آرا تصویب و پس از ابلاغ رئیسجمهوری یا معاون اول او برای همه دستگاههای ذی ربط لازم الاجراست.
تبصره ۳- دبیرخانه شورای عالی در وزارت مستقر خواهد بود و مسئولیت پیگیری و تشکیل جلسات را بر عهده خواهد داشت. دستورالعمل نحوه تشکیل و اداره جلسات توسط وزارت تهیه و به تصویب شورای عالی یادشده میرسد.
ماده ۶ – دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مصوب ۱۳۹۵ و بخشهای غیر دولتی و خصوصی که بهنوعی مبادرت به انجام فعالیتهای مربوط به حوزههای میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میکنند، موظفند فعالیتهای خود را در چهارچوب سیاستهای اجرایی وزارت با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام دهند.
ماده ۷ – وزارت مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی ظرفی یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، سند برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت را با رویکرد متناسب سازی سطح کمی و کیفی نیروی انسانی تدوین و اجرا کند.
ماده ۸- وزارت مکلف است در مدت یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون و در چهارچوب این قانون و قانون مدیریت خدمات کشوری ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی وزارت را تهیه کند و به تایید سازمان اداری و استخدامی کشور برساند.
ماده ۹- احکام مندرج در این قانون، نافی اختیارات و صلاحیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان حج و زیارت) در زمینه امور حج و زیارت نبوده و سازمان مزبور هم میتواند در زمینه سفرهای زیارتی خروجی به مقصد کشورهای مرتبط اقدام کند.
ماده ۱۰- همه قوانین و مقررات مغایر با این قانون از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون لغو میشود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰