‌تدوین ایده‌ها برای پوشش حفاظتی گنبدهای آجری کاخ ساسان سروستان

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس کارشناسان، نخبگان و علاقه‌مندان به مباحث میراث فرهنگی را برای کمک به حل چالشی‌ترین موضوعات حفاظتی فراخواند. محمد ثابت اقلیدی امروز، ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ در بازدید از کاخ ساسانی سروستان گفت: کارشناسان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی آستین‌ها را بالا بزنند و برای پوشش حفاظتی گنبدهای

کد خبر : 494762
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۵:۳۵
‌تدوین ایده‌ها برای پوشش حفاظتی گنبدهای آجری کاخ ساسان سروستان



ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس کارشناسان، نخبگان و علاقه‌مندان به مباحث میراث فرهنگی را برای کمک به حل چالشی‌ترین موضوعات حفاظتی فراخواند.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ در بازدید از کاخ ساسانی سروستان گفت: کارشناسان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی آستین‌ها را بالا بزنند و برای پوشش حفاظتی گنبدهای آجری کاخ ساسان سروستان طرح و ایده پیشنهاد دهید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: این مهم در سطح کارشناسی استان مطرح است و برای تصمیم‌گیری بهتر، همه کارشناسان را برای ارائه طرح و ایده پیشنهادی به یاری می‌طلبیم.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه گنبدهای آجری کاخ سروستان به دلیل فرسایش بیش‌ازحد در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارند، افزود: هر اقدام و مداخله مرمتی جدید ممکن است وضعیت این آثار را پیچیده‌تر کند به همین دلیل فعلاً با ایجاد یک پوشش حفاظتی، این فرصت ایجاد می‌شود تا در ادامه تدابیر حفاظتی و مرمتی منطقی در این گنبدها انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس تاکید کرد: رها کردن این گنبدهای آجری با وضعیت فعلی ممکن است به فاجعه‌ای تلخ و غیرقابل‌جبران منجر شود.

به گزارش ایسنا، کاخ ساسانی سروستان کاخ یکی از بناهای مربوط به دوره ساسانیان در فارس است که یکی از آثار ثبت جهانی در منظر باستان‌شناسی ساسانی قرار دارد. بنای یادمانی سروستان در ۱۳ کیلومتری جنوب شهر سروستان و در میانه راه شیراز به فسا در جنوب باختری ایران واقع‌شده است.

بنایی باشکوه به درازا و پهنای ۳۷ در ۴۵ متر دارای دو گنبد بزرگ، تاق‌ها و قوس‌ها، درگاه‌های گوناگون است، پنج ایوان، دو تالار گنبد دار، دو تالار ستون‌دار، سه اتاق و فضای باز مرکزی از مهم‌ترین بخش‌های این بنا است. این بنا را مردم محلی قصر ساسان یا چارطاق می‌نامند و به شکل همگانی با نام کاخ سروستان شناخته شده است.

انتهای پیام 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.