تحلیل- گام‌های کوچک چین در استفاده از یوان در خارج از کشور توسط رویترز در حال افزایش است

[ad_1] © رویترز. اسکناس‌های یوان چین و دلار آمریکا در این تصویر که در 10 مارس 2023 گرفته شده است، دیده می‌شود. رویترز/دادو روویک/تصویر نوشته تام وستبروک سنگاپور (رویترز) – ارز به آرامی اما مطمئناً برای پرداخت‌های بین‌المللی بیشتر پذیرفته می‌شود، که به گفته تحلیلگران می‌تواند پایه‌هایی را برای یک سیستم تجاری که موازی با

کد خبر : 351827
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
تحلیل- گام‌های کوچک چین در استفاده از یوان در خارج از کشور توسط رویترز در حال افزایش است

[ad_1]


© رویترز. اسکناس‌های یوان چین و دلار آمریکا در این تصویر که در 10 مارس 2023 گرفته شده است، دیده می‌شود. رویترز/دادو روویک/تصویر

نوشته تام وستبروک

سنگاپور (رویترز) – ارز به آرامی اما مطمئناً برای پرداخت‌های بین‌المللی بیشتر پذیرفته می‌شود، که به گفته تحلیلگران می‌تواند پایه‌هایی را برای یک سیستم تجاری که موازی با دلار آمریکا باشد، ایجاد کند.

تنها در روز گذشته، داده‌ها نشان داد که در ماه مارس تعداد بیشتری از مبادلات فرامرزی با چین به یوان نسبت به دلار برای اولین بار انجام شده است و آرژانتین اعلام کرده است که قصد دارد به طور منظم برای کالاهای چینی به یوان و نه دلار پرداخت کند.

در حالی که دلار بر تسویه حساب های تجاری جهانی تسلط دارد، این خبر در بحبوحه معاملات دوجانبه بیشتر و بیشتر برای پرداخت یوان با چین منتشر می شود – از خرید نفت چین در خاورمیانه تا تجارت با شرکای خود از برزیل تا روسیه.

پذیرش واقعی یوان جهانی بعید است، با توجه به انتظاراتی که پکن می خواهد کنترل محکمی بر این ارز داشته باشد. اما پیشرفت فزاینده در حال شکل گیری یک معماری تجاری جدید است و سرعت بیشتری به خود می گیرد، به ویژه که اخراج روسیه از بسیاری از سیستم های پرداخت غرب، توسعه جایگزین ها را تسریع کرده است.

چی لو، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در BNP Paribas (OTC:) Asset Management در هنگ کنگ، گفت: «بزرگترین صادرکنندگان و واردکنندگان کالا در جهان – چین، روسیه و برزیل – اکنون با هم در استفاده از renminbi برای پرداخت های فرامرزی کار می کنند.

او گفت: «همکاری آنها می‌تواند کشورهای دیگر را به مرور زمان به سمت پرداخت‌های رنمینبی بکشاند و در مجموع، این گروه می‌تواند رنمینبی را به قیمت دلار بالا ببرد.»

چین مدت‌هاست که به دنبال افزایش سهم 2.2 درصدی یوان از پرداخت‌های جهانی بوده است، اما ظاهراً بدون اینکه مایل باشد حساب‌های سرمایه خود را باز کند و اجازه حرکت آزادانه را بدهد که دلار، یورو و ین را بسیار راحت می‌کند.

جنگ روسیه علیه اوکراین و تحریم‌های غرب ناشی از آن، به این فشارها کمک کرده است. به طور ناگهانی، روسیه تقریباً از هیچ جایی به چهارمین مرکز بزرگ تجارت یوان در خارج از چین تبدیل شد.

سهم یوان از بازار ارز روسیه از کمتر از 1 درصد در ابتدای سال گذشته به 40 تا 45 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش سوئیفت، سهم این کشور از تامین مالی تجارت جهانی در ماه فوریه از 1.3 درصد در دو سال قبل به 4.5 درصد افزایش یافته است. دلار 84 درصد است.

جرارد دی پیپو و آندریا لئونارد پالازی، اقتصاددانان مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن، هفته گذشته در مقاله‌ای گفتند: «این در سطح جهانی جایگزین دلار آمریکا نخواهد شد، اما در حال حاضر جایگزین دلار در برخی از روابط تجاری چین شده است. .

این نوع بین‌المللی‌سازی رنمینبی ممکن است به اهداف پکن از جمله کاهش مواجهه چین با نوسانات نرخ ارز و کاهش آسیب‌پذیری چین در برابر تحریم‌های مالی آمریکا دست یابد.»

آهسته در حال حرکت

جریان تجارت جهانی تحت سلطه دلار، یورو، استرلینگ و ین است زیرا این ارزها آزادانه در دسترس هستند و به روشی که یوان تحت کنترل سرمایه نیست به اقتصادهای باز متصل هستند. برای اطمینان، هیچ نشانه ای وجود ندارد که در حال تغییر باشد.

ژانگ یو، تحلیلگر ارشد کلان شرکت Huachuang Securities در پکن می گوید: «در اکثر معاملات، واردکنندگان در تعیین شرایط معاملات، مانند قیمت گذاری و ارز تسویه حساب، مزیت نسبی دارند.

بنابراین، اگر صادرکنندگان بخواهند از یوان برای تسویه معاملات استفاده کنند، باید واردکنندگان خارجی را متقاعد کنند که به یوان پرداخت کنند که اغلب زمان زیادی می برد.»

خود چین برای ایجاد عمق در استخر محدود یوان در خارج از سواحل خود به زمان نیاز دارد که کنترل آن برای پکن کمتر آسان است.

آندره ویلر، مدیر اجرایی زنجیره تامین، مشاور ریسک تجاری Wheeler Management Consulting مستقر در استرالیا، می‌گوید: «برای افزایش مقیاس استفاده از یوان، 10 سال یا بیشتر طول می‌کشد».

“اگر آنها بخواهند تجارت سنگ آهن استرالیا را به یوآن تغییر دهند، فکر نمی کنم چین بتواند با این مقیاس کنار بیاید.”

با این حال، یوان جاذبه های دیگری را به شرکای تجاری چین ارائه می دهد. در مورد آرژانتین، خرید کالاها به یوان باعث صرفه جویی در کاهش ذخایر دلار می شود. به طور گسترده تر، هر پذیرنده جدید به عمق و سودمندی یک سیستم ارزی می افزاید.

مایکل پتیس، عضو ارشد کارنگی چین گفت: «یکی از دلایل متعدد استفاده از دلار چیزی است که ما آن را اثرات شبکه می‌نامیم.

او گفت: «هرچه بیشتر ما از آن استفاده کنیم، استفاده از آن ارزان‌تر و استفاده از آن کارآمدتر می‌شود».

پکن با تلاش برای تحمیل بیشتر و بیشتر تجارت خود به رنمینبی، سعی دارد جلوه های شبکه ای ایجاد کند که استفاده از رنمینبی را برای تجارت بسیار آسان تر و با هزینه های اصطکاک کمتری انجام دهد.

مصرف چین https://fingfx.thomsonreuters.com/gfx/mkt/znvnbnognvl/Pasted%20image%201682588063948.png

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.