تحلیل-بازگشت دلار آمریکا دردسر فزاینده ای برای سرمایه گذاران توسط رویترز

© رویترز. عکس فایل: تصویر تصویری اسکناس های 100 دلاری آمریکا را نشان می دهد که در 2 اوت 2011 در توکیو گرفته شده است. رویترز/یوریکو ناکائو/عکس فایل از ثاقب اقبال احمد نیویورک (رویترز) – سرمایه گذارانی که به دلیل نوسانات اخیر در بازارهای مالی جهانی به سر می برند، به نگرانی بالقوه دیگری چشم

کد خبر : 327551
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
تحلیل-بازگشت دلار آمریکا دردسر فزاینده ای برای سرمایه گذاران توسط رویترز



© رویترز. عکس فایل: تصویر تصویری اسکناس های 100 دلاری آمریکا را نشان می دهد که در 2 اوت 2011 در توکیو گرفته شده است. رویترز/یوریکو ناکائو/عکس فایل

از ثاقب اقبال احمد

نیویورک (رویترز) – سرمایه گذارانی که به دلیل نوسانات اخیر در بازارهای مالی جهانی به سر می برند، به نگرانی بالقوه دیگری چشم دوخته اند: افزایش ارزش دلار.

دلار از پایین ترین سطح اخیر خود تقریباً 4 درصد افزایش یافته است و در برابر سبدی از سایر ارزهای اصلی نزدیک به بالاترین سطح هفت هفته ای خود قرار گرفته است که ناشی از شرط بندی هایی است که فدرال رزرو برای افزایش نرخ های بالاتر از آنچه بسیاری از سرمایه گذاران قبلاً برای کاهش تورم پیش بینی کرده بودند، نیاز دارد.

ارز ایالات متحده حدود 8 درصد کمتر از بالاترین سطح بیست ساله ای است که در سال گذشته به آن دست یافت. با این حال، بازگشت آن، همراه با افزایش بازدهی خزانه‌داری، دورنمای طیفی از معاملات را پیچیده کرده است که با کاهش ارزش دلار در نیمه دوم سال 2022 رونق گرفتند.

شاخص ام‌اس‌سی‌آی برای سهام بازارهای نوظهور 8 درصد از بالاترین رقم ژانویه خود افت کرده است، در حالی که شاخص ارز نسبت به اوایل فوریه 3 درصد کاهش یافته است.

رالی در سهام اروپا نیز متوقف شده است، به طوری که شاخص در سه هفته گذشته پس از رشد حدود 20 درصدی از اواخر سپتامبر تقریباً ثابت مانده است. در همین حال، طلا پس از کاهش رشد 7 درصدی، در سال جاری ثابت معامله می شود.

لورن گودوین، اقتصاددان و استراتژیست پرتفوی در نیویورک لایف اینوستمنتز، می‌گوید: قوی‌تر شدن دلار برای دارایی‌های ریسکی مشکل ایجاد می‌کند.

به دلیل نقش مرکزی دلار در سیستم مالی جهانی، نوسانات آن بازتاب گسترده ای دارد.

بانک تسویه بین المللی در گزارشی در ماه نوامبر اعلام کرد که دلار قوی تر شرایط مالی جهانی را سخت تر می کند و در عین حال اشتها برای ریسک پذیری را کاهش می دهد و تجارت جهانی را تضعیف می کند. این امر همچنین کار را برای کشورهایی که به ارز ایالات متحده وام گرفته اند برای پرداخت بدهی خود دشوارتر می کند، مشکلی که اغلب توسط اقتصادهای بازارهای نوظهور به شدت احساس می شود.

اریک لو، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری Bailard، می‌گوید: «باد پشت ارزهای خارجی از سوی فدرال‌رزرو فدرال معمولاً از روی میز خارج شده است».

دلار قوی‌تر همچنین طلا و سایر کالاهای دلاری را برای خریداران خارجی گران‌تر می‌کند. تحلیلگران UBS Global Wealth Management در اواخر فوریه نوشتند که بخشی از کاهش 2 درصدی سال تا به امروز را می توان در بازگشت دلار دنبال کرد. آنها انتظار دارند بازگشایی چین و اختلالات عرضه روسیه بر نفوذ ارز آمریکا غلبه کند و نفت را در اواخر سال افزایش دهد.

برای ایالات متحده، قدرت دلار باعث می‌شود صادرات کمتر رقابتی شود و در عین حال بر ضرر شرکت‌های چند ملیتی سنگین‌تر می‌شود، زیرا تبدیل درآمدهای خارجی به ارز خود را برای آنها گران‌تر می‌کند.

مورگان استنلی (NYSE:) تحلیلگران به رهبری مایکل ویلسون، استراتژیست ارشد سهام ایالات متحده، روز دوشنبه با اشاره به رابطه این ارز با شرایط نقدینگی جهانی نوشتند که جهت گیری دلار می تواند یک عامل کلیدی برای مسیر کوتاه مدت سهام ایالات متحده باشد. این شاخص نسبت به بالاترین حد اخیر خود نزدیک به 5 درصد کاهش یافته و رشد سالانه 3.6 درصدی را حفظ کرده است.

آنها نوشتند: «اگر نرخ‌ها و دلار آمریکا همچنان بالاتر باشد، ما فکر می‌کنیم که این سطوح حمایتی کلیدی برای سهام به‌سرعت جای خود را خواهند داد زیرا نزولی (بازار) با قدرت بیشتری از سر گرفته می‌شود.»

اینکه آیا دلار به بازگشت خود ادامه می‌دهد تا حدی به تصور سرمایه‌گذاران در مورد اینکه فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره چقدر بالاتر نیاز دارد، بستگی دارد. برخی از بینش در مورد تفکر سیاستگذاران و قدرت اقتصاد ممکن است هفته آینده هنگامی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، شهادت شش ماهه سیاست پولی خود را در برابر کمیته بانکداری سنا ارائه می دهد و ایالات متحده آمار اشتغال فوریه را گزارش می دهد، به دست می آید.

کالین گراهام، رئیس راه‌حل‌های چند دارایی در Robeco، معتقد است که ارزش دلار بعید به نظر می‌رسد که بیشتر از این افزایش پیدا کند و گفت که اگر از سطح فعلی 104 به 106 برسد، احتمالاً در مقابل ارز ایالات متحده شرط‌بندی خواهد کرد.

او گفت که حرکت به سطح 114، بالاترین سطح از سپتامبر، او را وادار می کند که دیدگاه صعودی خود را در مورد بازارهای نوظهور کنار بگذارد.

Emily Leveille، مدیر پورتفولیو در Thornburg Investment Management، نیز شک دارد که جهش دلار ادامه داشته باشد و هرگونه ضعف در بازارهای نوظهور را فرصتی برای خرید می داند.

Leveille گفت: “ضعف ارز در بازارهای نوظهور می تواند زمان خوبی برای ورود و ایجاد موقعیت در شرکت های با کیفیت بالا باشد.”

از سوی دیگر، تحلیلگران کپیتال اکونومیکس بر این باورند که کاهش پیش‌بینی‌شده رشد جهانی و تشدید ریسک‌پذیری، سرمایه‌گذاران را به سمت دلار، مقصدی محبوب در زمان‌های نامشخص، سوق خواهد داد و این ارز را در اواخر سال جاری به بالاترین سطح خود بازگرداند.

آنها نوشتند: “ما انتظار داریم که احساسات ریسک در میان این پس‌زمینه ضعیف جهانی و تقاضای “منبع امن” برای بالا بردن دلار در دو سه ماهه آینده بدتر شود.”



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.