بیگدلی: ترامپ با حرکت جمهوری‌خواهان تحقیر شد/ هریس هم یک نقطه ضعف دارد

مهسا مژدهی: کامالا هریس نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا از نظر بسیاری از جمهوری‌خواهان، صلاحیت بالاتری در مقابل ترامپ برای اشغال کاخ سفید دارد. حتی منتقدان هریس که او را فردی فاقد کاریزما دانسته و شک و شبهه‌هایی را در مورد جایگاهش در سیاست ایالات متحده وارد می‌کنند، وقتی نوبت به رقابت کامالا با ترامپ

کد خبر : 493748
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۴:۱۸
بیگدلی: ترامپ با حرکت جمهوری‌خواهان تحقیر شد/ هریس هم یک نقطه ضعف دارد


مهسا مژدهی: کامالا هریس نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا از نظر بسیاری از جمهوری‌خواهان، صلاحیت بالاتری در مقابل ترامپ برای اشغال کاخ سفید دارد. حتی منتقدان هریس که او را فردی فاقد کاریزما دانسته و شک و شبهه‌هایی را در مورد جایگاهش در سیاست ایالات متحده وارد می‌کنند، وقتی نوبت به رقابت کامالا با ترامپ فرا می‌رسد، ترجیح می‌دهند شمشیرهایشان را غلاف کنند و با دموکرات‌ها به نقطه اشتراک برسند. حداقل ۲۳۸ چهره جمهوری‌خواه حمایت خود را از کاملا هریس در حالی اعلام کرده‌اند که کمتر از دوماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است. در هفته اول شهریور، یک گروه متشکل از کسانی که در گذشته به‌عنوان دستیار با جورج بوش و سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی همکاری کرده‌اند در نامه‌ای از کامالا هریس، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده حمایت کردند. اما آنها تنها گزینه‌های مطرح نیستند. خانواده بوش، یکی از جدی‌ترین حامیان دموکرات‌ها در قبال ترامپ بوده‌اند. بوش قبلا هم این مسیر را طی کرده است و با حمایت از بایدن نشان داده که با ترامپ سر سازش ندارد و تنها به دلایل حزبی؛ از فردی مانند او حمایت نخواهد کرد. تازه‌ترین نمونه از جمهوری‌خواهانی که به ترامپ نه گفته و دست دوستی به سمت کامالا هریس دراز کرده‌اند، دیک‌ چنی است. لیز چنی نماینده پیشین جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و دختر دیک چنی چهارشنبه گذشته ترامپ را فردی خطرناک نامید و گفت که به هریس رای خواهد داد. پدر او، دیک چنی؛ چهل و ششمین معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم در این مسیر با دخترش هم‌داستان شده است.

در هوشمند نیوز با علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا در خصوص حمایت جمهوری‌خواهان از کامالا هریس در انتخابات ریاست‌جمهوری به گفتگو نشسته‌ایم:

بیگدلی: ترامپ با حرکت جمهوری‌خواهان تحقیر شد/ هریس هم یک نقطه ضعف دارد

به تازگی دیک چنی و دخترش لیز چنی حمایت خود را از نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمر یکا اعلام کردند. چنین تصمیمی چه اهمیتی بر روی دیگر جمهوری‌خواهان دارد؟

این موضوع چیز جدیدی نیست. آنها مدت‌هاست که با ترامپ اختلاف دارند و از همین طریق اختلافاتشان را مطرح می‌کنند. ترامپ برخلاف کامالا هریس که توانست همه بزرگان حزب دموکرات مانند آقا و خانم کلینتون و خانواده اوباما را در مجمع ملی دموکرات‌ها جمع کند، نتوانست در کنوانسیون حزب جمهوری‌خواه هیچ‌کس از بزرگان این حزب را جلب کند. روسای جمهوری‌ قبلی جمهوری‌خواه به ویژه خانواده بوش از غایبان کنوانسیون بودند. این موضوع از نظر حیثیت و پرستیژ حزبی خیلی اهمیت دارد. اما از نظر تعداد آرا خیلی نمی‌تواند قضیه را تغییر بدهد. البته میزان محبوبیت کامالا هریس را بالا می‌برد اما به معنای آن نیست که آنها به دنبال خود صدها هزار رای به نفع کامالا هریس بیاورند. از نظر پرستیژ و اینکه ترامپ را در موقعیتی حقیرانه قرار دهد، این شرایط دارای اهمیت است.

علت اینکه حمایت جمهوری‌خواهان سرشناس از کامالا هریس نمی‌تواند آرای آن را به شکلی موثر تکان دهد، چیست؟

حزب جمهوری‌خواه یک آرای ثابت دارد که آرای سنتی آن هستند. همه آنها سفید پوست هستند و ترامپ هم بیشتر روی همین افراد مانور می‌دهد. البته الان کسی نمی‌داند کدام حزب برنده خواهد شد و نظرسنجی‌ها هم خیلی دقیق نیستند. بنابراین تا روز موعود انتخابات باید منتظر بمانیم. چهارشنبه اولین مناظره ترامپ و هریس است که دارای اهمیت زیادی خواهد بود. مصاحبه‌ای که کامالا هریس با سی‌ان‌ان کرد خیلی موفق نبود. از زیر پاسخ به تعدادی از سوالات فرار می‌کرد که نظرها را جلب نکرد. هریس البته زن با تجربه‌ای است که فرماندار و دادستان بوده. اما در دورانی که معاون بود چندان اثری از خود به جا نگذاشت و امریکایی‌ها خیلی او را نمی شناسند. مساله آخر این است که آمریکا یک جامعه تقریبا ضد زن است. معمولا جمهوری‌خواهان این خاصیت را بیشتر دارند. اما حتی هیلاری کلینتون هم به‌همین دلیل انتخاب نشد. در بین جمهوری‌خواهان تفکر مذهبی شدیدی هم وجود دارد. این تمایلات شدید مذهبی به همراه نهادینه بودن زن‌ستیزی باعث می‌شود تا حتی اگر با ترامپ هم موافق نباشند، به سمت کامالا هریس هم برای رای دادن نمی‌روند. آمریکا ملغمه‌ای بوده و یک دست و قابل پیشبینی نیست. این حمایتها که اتفاق می‌افتد روی چند و چون آرا تاثیر تعیین‌کننده ندارد.

به موضوع پرستیژ برگردیم. ترامپ در صورتی که از سد انتخابات رد شود برای رسیدن به اهدافش به حمایت جمهوری‌خواهان کنگره نیاز دارد. در صورتی که او رای سفیدپوستان مذهبی ضد زن را هم جلب کند، آیا در برخورد با کنگره در وضعیتی که بیش از ۲۰۰ جمهوری‌خواه او را حمایت نمی‌کنند به مشکل برنمی‌خورد یا به‌نظر شما می‌تواند از پس چنین شرایطی بر بیاید؟

در آمریکا دو نوع رای دادن است. یکی رای مستقیم مردم و یکی هم رای الکتروکال. فرض کنید که ایالت کالیفرنیا که بزرگ‌ترین ایالت آمریکا از نظر سرزمین و وسعت است؛ ۴۲ نماینده مجلس نمایندگان دارد که به نسبت جمعیتشان هر کدام از نمایندگانی که در مجلس هستند، یک کارت الکترال دارند. این مساله خیلی مهم است. دفعه گذشته هم ترامپ از این کارت ها استفاده کرد که این کارت نماینده رای مثلا ۸۰۰ هزار نفر جمعیت است. خرید و فروش این آرا هم امکان‌پذیر است. به هر حال دیک چنی که یهودی هم هست دارای اهمیت است و می‌تواند روی لابی‌های یهودی هم اثر بگذارد. اما از جهت آرا باز هم نمی‌تواند شرایط هریس را زیر و زبر کرده یا ترامپ را نابود کند.

کامالا هریس با توجه به اینکه حتی جمهوری‌خواهان هم طرفداری او را می‌کنند، این روند رو به رشد فعلی را با سرعت بالاتری طی می‌کند یا نه؟ به هر حال تکلیف آرای سرگردان هنوز مشخص نیست.

دموکرات‌ها اغلب رای خود را از اقلیت‌های مثل سیاه‌پوستان، مسلمانان، اقلیت آسیایی‌تبارها و … به دست می‌آورند. آنها مجموعه‌ای از آرای ثابت ندارند. بنابراین خانم هریس شاید در شرایط فعلی نتوانسته آرایی که مربوط به اقلیت‌هاست را سروسامان بدهد. البته او خودش آسیایی‌تبار است اما هنوز نتوانسته آنطور که باید رای آنها را جلب کند. نقطه ضعف دیگر او این است که در آمریکا شهرت لازم را ندارد. با توجه به تعصبی که آمریکایی‌ها نسبت به بیگانگان دارند؛ در موضع ضعف قرار می‌گیرد. بنابراین الان نمی‌شود گفت که در نهایت چه فردی پیروز خواهد شد. اما به هر حال هر دو طرف نقطه ضعف‌های خودشان را دارند. ترامپ به‌خاطر دروغ‌گویی و باج دادن و عدم پرداخت مالیات و ۹۳ پرونده حقوقی و کیفری ضعف دارد و به حیثیت ریاست‌جمهوری امریکا ضربه می‌زند. 

آرای خاکستری معمولا ۱۵ درصد به سمت دموکرات‌ها می‌روند. این یعنی آنها خیلی هم مصمم نیستند که بخواهند با روی برگرداندن جمهوری‌خواهان از ترامپ رای را به صندوق با نام هریس بیندازند. آنها در نهایت به کسی که موقعیت بهتری دارد رای خواهند داد.

۳۱۱۳۱۲



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.