بیوگرافی کامل مریم میرزاخانی + عکس های جدید

[ad_1] نام: مریم خانوادگی: میرزاخانی تاریخ تولد: 13 اردیبهشت 1356 محل تولد: تهران ملیت: ایرانی تحصیلات: دکتری ریاضی دانشگاه هاروارد وضعیت تاهل: متاهل همسر: یان وندراک استاد دانشگاه استنفورد فرزندان: آناهیتا محل زندگی: آمریکا بیوگرافی مریم میرزاخانی مریم میرزاخانی در 13 اردیبهشت 1356 (3 مه 1977) در تهران به دنیا آمد. پدرش احمد میرزاخانی مهندس

کد خبر : 468296
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
بیوگرافی کامل مریم میرزاخانی + عکس های جدید

[ad_1]

بیوگرافی مریم میرزاخانی

نام: مریم

خانوادگی: میرزاخانی

تاریخ تولد: 13 اردیبهشت 1356

محل تولد: تهران

ملیت: ایرانی

تحصیلات: دکتری ریاضی دانشگاه هاروارد

وضعیت تاهل: متاهل

همسر: یان وندراک استاد دانشگاه استنفورد

فرزندان: آناهیتا

محل زندگی: آمریکا

بیوگرافی مریم میرزاخانی

بیوگرافی مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در 13 اردیبهشت 1356 (3 مه 1977) در تهران به دنیا آمد. پدرش احمد میرزاخانی مهندس برق و رئیس هیئت مدیره مجتمع آموزشی نیکوکاری «رعد» بود. او بعد از تمام کردن دوران ابتدایی مدرسه با شرکت در اولین دوره جذب استعدادهای درخشان وارد دبیرستان فرزانگان تهران “زیر نظر سمپاد” شد. خانم میرزاخانی در سال های 1373 و 1374 یعنی سال های سوم و چهارم دبیرستان، از دبیرستان فرزانگان تهران مدال طلای المپیاد کشوری را به دست آورد. سپس در سال 1994 در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با 41 امتیاز از 42 امتیاز مدال طلای جهانی را دریافت کرد. او همچنین در سال 1995 در المپیاد ریاضی کانادا از 42 امتیاز با دریافت 42 امتیاز مدل طلای جهانی را از آن خود کرد.

ابتلای مریم میرزاخانی به سرطان

در سال 1396 بود که خبر ابتلای مریم میرزاخانی به سرطان منتشر شد. او به سرطان سینه مبتلا و تا مغز استخوانش نیز سریت کرده بود. به همین دلیل در بیمارستان‌های آمریکا بستری شد. پدر و مادر او نیز برای مراقبتش به آمریکا رفتند.

تحصیلات

تحصیلات

مریم میرزاخانی اولین دختر ایرانی بود که به تیم المپیاد ریاضی کشوری راه یافت و همچنین نخستین زن از ایران بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. از طرفی او اولین کسی بود که دو سال پشت سر هم موفق به دریافت مدال طلا شد و توانست به عنوان نخستین فرد در تاریخ آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل را دریافت کند. خانم میرزا خانی دوره لیسانس و فوق لیسانس ریاضی را در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسانده است. او در سال 2004 با اخذ مدرک دکترای دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان جایزه فیلدز، در دانشگاه‌های پرینستون و استنفورد به تدریس مشغول شد. سال بعد از آن نیز در سال 2005 نشریه پاپیولار ساینس آمریکا او را به عنوان یکی از 10 ذهنِ جوان جهان برگزید و از او تقدیر کرد. مریم میرزاخانی مدتی در پرینستون مشغول تدریس بود و بعد از آن به استنفورد رفت و کار تدریس و پژوهش را در آن‌جا ادامه داد. در نهایت در شهریور 1387 (اول سپتامبر 2008) و در 31 سالگی به درجه استادی این دانشگاه رسید.

ازدواج و همسر مریم میرزاخانی

دختر و همسر مریم میرزاخانی

خانم میرزاخانی ازدواج کرده و همسرش وی یان وندراک، نیز دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد و پژوهشگر سابق علوم کامپیوتر نظری مرکز تحقیقات آی‌بی‌ام و اهل جمهوری چک است. این زوج یک فرزند دختر به اسم آناهیتا دارند.

مریم میرزاخانی از سقوط اتوبوس جان سالم به در برد

مریم میرزاخانی از سقوط اتوبوس جان سالم به در برد

در اسفند سال 1376 اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌ کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی، که در آن مریم میرزاخانی، ایمان افتخاری و حسین نمازی موفق به دریافت رتبه اول کشور شده بودند، از اهواز به سمت تهران در حرکت بودند که به اتوبوس به دره سقوط کرد. در این سانحه این 6 دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف که آرمان بهرامیان، رضا صادقی – برنده دو مدال طلای المپیادجهانی – علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند، جان باخته و مریم میرزاخانی زنده ماند.

افتخارات و جوایز مریم میرزاخانی

  • او در سال 2014 برنده مدال فیلدز شد که بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات است و هر چهار سال یک‌بار به دانشمندان برگزیده زیر 40 سال اهدا می‌شود و از آن به نوبل ریاضیات نیز تعبیر می‌شود. او نخستین زن و نخستین ایرانی بود که موفق به دریافت این جایزه شد.
  • مریم میرزاخانی به همراه 9 محقق برجسته دیگر در چهارمین نشست 10 استعداد درخشان نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت. به نوشته یواس‌ای تودی این فهرست 10 نفره، شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند و با این حال معمولاً از چشم عموم پنهان مانده‌اند. این فهرست بر اساس پیشنهادهای ارائه شده از سوی سازمان‌های گوناگون، رؤسای دانشگاه‌ها و ناشران انتشارات علمی برگزیده شده‌اند. این محققان برجسته جوان در حوزه‌های گوناگونی از گرافیک رایانه‌ای تا ریاضیات و علوم رباتیک، افق‌های تازه‌ای در مرزهای جهان اطراف ما گشوده‌اند که مریم میرزاخانی ریاضیدان 39 ساله ایرانی یکی از آنها است.
  • میرزاخانی در سال 2009 به خاطر دستاوردهایش در ریاضیات برنده جایزه بلومنتال شد. در اعلامیه‌ای که انجمن ریاضی آمریکا به مناسبت برنده شدن این جایزه برای میرزاخانی منتشر کرد، دلیل گرفتن این جایزه مهم ریاضی، “خلاقیت استثنایی، و تز (دکترای) مبتکرانه که در آن، ابزارهای گوناگونی از هندسه هذلولوی گرفته تا روش‌های کلاسیک فرمهای اتومورفیک و تقلیل سیمپلکتیک برای بدست آوردن نتایجی در سه مسئله مهم ترکیب شده‌اند ” عنوان شد.
  • در سال 2010 میرزاخانی، حدس «شار زلزله» ویلیام ترستن بر روی فضاهای تایشمولر را که مدت‌ها پرسشی باز و بی پاسخ در ریاضی بود به اثبات رساند. این حدس می‌گوید که چنین شاری لزوماً ارگودیک می‌باشد.
  • میرزاخانی در سال 2014 به همراه الکس اسکین و امیر محمدی ثابت کرد که ژئودزیک‌های مختلط و بستارهای آنها، بسیار منظم هستند و نه بر خلاف انتظار نامنظم یا فراکتالی. به عبارت دیگر، بستارهای چنین ژئودزیک‌هایی جبری هستند و بنابراین، ویژگی‌هایی از جمله صلبیّت را دارا می‌باشند. اتحادیه جهانی ریاضی در مطلبی با نام «کار مریم میرزاخانی» این نتایج را چنین توصیف کرد: «یافتن این حقیقت، شگفت‌انگیز است که تصلب در فضاهای همگن، چگونه انعکاسی در فضاهای ناهمگنی همچون جهان فضای پیمانه‌ای دارد».

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.