بیوگرافی آلن دلون بازیگر برجسته سینمای جهان و فرانسه + عکس

آلن دلون (Alain Delon)، یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بازیگران سینمای فرانسه و جهان، در تاریخ 8 نوامبر 1935 در سو، حومه پاریس، به دنیا آمد. وی با چهره‌ای متمایز و کاریزما بی‌نظیر، به یکی از نمادهای سینمای فرانسه در دهه‌های 1960 و 1970 تبدیل شد. دوران کودکی و جوانی آلن دلون آلن دلون در

کد خبر : 485651
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
بیوگرافی آلن دلون بازیگر برجسته سینمای جهان و فرانسه + عکس


آلن دلون (Alain Delon)، یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بازیگران سینمای فرانسه و جهان، در تاریخ 8 نوامبر 1935 در سو، حومه پاریس، به دنیا آمد. وی با چهره‌ای متمایز و کاریزما بی‌نظیر، به یکی از نمادهای سینمای فرانسه در دهه‌های 1960 و 1970 تبدیل شد.

دوران کودکی و جوانی آلن دلون

آلن دلون در خانواده‌ای با اصالت فرانسوی به دنیا آمد. پدرش، فابین دلون، صاحب یک سینما بود و مادرش، ادیت آرلت بوسکت، داروساز بود. والدین او در سال 1939 از هم جدا شدند و آلن در کودکی با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه شد. او دوران کودکی‌اش را بین خانه‌های مختلف و مدرسه‌های شبانه‌روزی سپری کرد و به دلیل رفتارهای ناپایدارش چندین بار از مدرسه اخراج شد. این تجربه‌ها در جوانی او تاثیر زیادی داشت و شخصیتی سرسخت و مستقل را در او شکل داد.

آغاز به کار در سینما

پس از گذراندن دوران خدمت سربازی در نیروی دریایی فرانسه و سفر به هند و جنوب شرق آسیا، آلن دلون به فرانسه بازگشت و به‌طور تصادفی وارد دنیای بازیگری شد. او در دهه 1950 با بازی در چند فیلم کم‌هزینه و تلویزیونی کار خود را آغاز کرد، اما با بازی در فیلم خرابکاران (Les Salauds vont en enfer) در سال 1955 برای اولین بار به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

صعود به اوج شهرت

آلن دلون در سال 1960 با بازی در فیلم درخشش خورشید (Plein Soleil) به کارگردانی رنه کلمان، به شهرت بین‌المللی دست یافت. این فیلم یکی از مهم‌ترین آثار او به‌شمار می‌آید و آغازگر مسیر موفقیت‌آمیز وی در دنیای سینما بود. او با چهره‌ای خیره‌کننده و بازیگری بی‌نقص، به سرعت به یکی از ستارگان بزرگ سینمای فرانسه تبدیل شد.

یکی از نقش‌های ماندگار آلن دلون، بازی در فیلم سامورایی (Le Samouraï) به کارگردانی ژان-پیر ملویل در سال 1967 است. این فیلم که به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های نوار سینمای فرانسه شناخته می‌شود، دلون را به عنوان یک بازیگر توانمند و با استعداد به همگان معرفی کرد. او در این فیلم نقش جف کوستلو، یک قاتل حرفه‌ای سرد و بی‌احساس، را ایفا می‌کند که به یک نماد سینمایی تبدیل شده است.

ادامه‌ کار و تاثیرگذاری

آلن دلون در طول دهه‌های 1960 و 1970 در فیلم‌های بسیاری ایفای نقش کرد و همکاری‌های موفقی با کارگردانان بزرگی چون لوکینو ویسکونتی، میکل‌آنجلو آنتونیونی، و ژان-لوک گدار داشت. فیلم‌هایی چون یوزپلنگ (Il Gattopardo) به کارگردانی ویسکونتی و حادثه (L’Insoumis) از جمله آثار برجسته‌ی این دوره از کارنامه‌ی او محسوب می‌شوند.

زندگی شخصی آلن دلون و جنجال‌ها

آلن دلون در طول زندگی‌اش با مسائل و جنجال‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. او از روابط عاشقانه‌ی پرحاشیه‌ای برخوردار بوده و از این روابط صاحب چند فرزند شده است. پسرش آنتونی دلون نیز وارد دنیای بازیگری شده و در چندین فیلم ظاهر شده است.

جوایز و افتخارات

آلن دلون در طول دوران حرفه‌ای خود، جوایز و افتخارات زیادی کسب کرده است. او در سال 1985 جایزه سزار افتخاری را برای دستاوردهای زندگی‌اش دریافت کرد و در سال 1995 نیز برای بازی در فیلم بازگشت به زندگی (Retour à la vie) برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم کن شد.

میراث و بازنشستگی

در دهه‌های اخیر، آلن دلون کمتر در سینما ظاهر شده و بیشتر به زندگی شخصی خود پرداخته است. او همچنان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ستارگان سینمای فرانسه شناخته می‌شود و آثارش الهام‌بخش بسیاری از بازیگران و فیلم‌سازان جوان است.

آلن دلون با کارنامه‌ای پر از آثار بی‌نظیر و شخصیت ماندگار خود، یکی از نمادهای برجسته سینمای جهان است که همواره در یادها خواهد ماند.

درگذشت آلن دلون

آلن دلون ستاره سینمای فرانسه در سن ۸۸ سالگی در ۱۸ اوت ۲۰۲۴ در خانه‌اش درگذشت. فرزندان «آلون دلون» مرگ این ستاره سینمایی را در سن ۸۸ سالگی در خانه‌اش در منطقه دوچی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده‌اند



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.