بیت کوین و بحران بانکی: آیا تمرکززدایی می تواند با شکست های اقتصاد سنتی مقابله کند؟

از آنجایی که ذهنیت مؤسسات مالی «بسیار بزرگ برای شکست» فرسوده می شود، آیا تمرکززدایی پیشگام بیت کوین می تواند ثروت ما را نجات دهد؟ این یک سرمقاله توسط نیکولای دنیسنکو، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری Brighty، یک برنامه بانکداری ارز دیجیتال و فیات سوئیسی است. برای سال‌ها، صنعت بانکداری و مالی متمرکز

کد خبر : 342623
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
بیت کوین و بحران بانکی: آیا تمرکززدایی می تواند با شکست های اقتصاد سنتی مقابله کند؟


از آنجایی که ذهنیت مؤسسات مالی «بسیار بزرگ برای شکست» فرسوده می شود، آیا تمرکززدایی پیشگام بیت کوین می تواند ثروت ما را نجات دهد؟

این یک سرمقاله توسط نیکولای دنیسنکو، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری Brighty، یک برنامه بانکداری ارز دیجیتال و فیات سوئیسی است.

برای سال‌ها، صنعت بانکداری و مالی متمرکز جهانی احساس «بسیار بزرگ برای شکست» را حفظ کرده است. بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ هنوز در یک ایدئولوژی گیج‌آمیز مشترک هستند مبنی بر اینکه آن‌ها بیش از آن بزرگ هستند و به اقتصادهای ملی مرتبط هستند که نمی‌توانند شکست بخورند – و اگر شکست مالی اتفاق بیفتد، دولت‌ها و قانون‌گذاران آن‌ها را نجات خواهند داد.

بحران بانکی اخیر ایالات متحده نیز متفاوت نیست. بار دیگر، یک بانک بزرگ شرکتی نتوانست سپرده‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود را متعادل کند، که باعث شد دولت وارد عمل شود و جریان نقدی کافی تزریق کند تا همه مصرف‌کنندگان بتوانند سپرده‌های خود را حفظ کنند.

بحران‌های اقتصادی و رکود منجر به کمک‌های مالی دولت – اغلب از طریق پول مالیات دهندگان می‌شود. به نظر من، این نشانه آشکاری است که سیستم مالی متمرکز و میراثی در حال شکست است، زیرا تعداد انگشت شماری از بانکداران از اقتصاد جهانی محافظت می کنند، بدون اینکه هیچ گونه بدهی واقعی را بر عهده بگیرند، بیش از حد واکنش نشان می دهند و عملکردهای مالی خود را نادرست می کنند.

بنابراین، راه حل چیست؟ همانطور که بارها دیده‌ایم، تنها برنده‌ای که تا کنون از یک بحران بانکی بیرون آمده است، تامین مالی غیرمتمرکز است: یا به طور خاص، بیت کوین.

BTC: درخشش به عنوان مالی سنتی شکست می خورد

ما اغلب بیت کوین را فقط به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری مانند سهام و سهام می دانیم. اما بیت کوین جوهره تامین مالی غیرمتمرکز است: یک ارز محدود و دارای سقف عرضه که بر روی یک شبکه شفاف همتا به همتا ساخته شده است که خارج از کنترل هر نهاد یا فرد متمرکزی است.

در واقع، ارز دیجیتال پیشرو برای حوادثی مانند بحران بانکی ایجاد شد. توسعه بیت کوین در شرایط بحران بزرگ مالی سال 2008 رخ داد، زمانی که هزینه کمک های مالی بانکی ایالات متحده به 498 میلیارد دلار تخمین زده شد. در آن زمان، این احساس آشکار در میان مردم سخت‌کوش وجود داشت که هم دولت و هم سیستم‌های مالی متمرکز علیه آنها کار می‌کنند. این احساس محرک نوآوری Bitcion بود: اولین بلوک شبکه حتی دارای کدی بود که شامل «صدراعظم در آستانه دومین کمک مالی برای بانک‌ها» بود.

به همین دلیل است که ما تمایل داریم هر زمان که یک بحران مالی بزرگ وجود دارد شاهد افزایش قیمت بیت کوین باشیم. به عنوان مثال، زمانی که قیمت BTC در طول بحران مالی قبرس در سال 2013 افزایش یافت. به طور مشابه، در سال 2016، زمانی که برگزیت باعث سقوط بازارهای مالی اروپا شد، BTC افزایش یافت. همچنین، چه کسی می‌تواند رسیدن بیت‌کوین به قیمت بی‌سابقه خود را در سال ۲۰۲۱، در خلال آشفتگی‌های اقتصادی ناشی از COVID-19 فراموش کند؟

این بار هم سناریو مشابه است. در 10 مارس، قبل از انتشار اخباری از بحران بانک سیلیکون ولی، بیت کوین در حدود 20000 دلار معامله می شد. از آن زمان، این ارز دیجیتال به بیش از 28000 دلار رسیده است. بازیگران کلیدی بازار سرمایه های خود را به بیت کوین پوشش می دهند: به ویژه، بایننس احتمالاً با تبدیل یک میلیارد دلار BUSD به بیت کوین به فشار خرید کمک کرده است.

زیرساخت های غیرمتمرکز ارز دیجیتال پیشرو، ویژگی های با عرضه محدود، مقاوم در برابر سانسور و بدون واسطه، آن را به ابزار مالی بسیار قابل اعتمادتری در طول بحران اقتصادی تبدیل کرده است.

شفافیت و اعتماد برنده آرا است

اعتماد محرک بانکداری و مالی سنتی است. ما سپرده های خود را به موسسات مالی واگذار می کنیم تا آنها را هوشمندانه نگهداری و سرمایه گذاری کنند. ما به بانک‌های مرکزی اعتماد می‌کنیم که دارایی‌های کم نوسان را به عنوان پوششی در برابر ارزهای فیات برای کنترل ارزش و تورم آن داشته باشند. اعتماد تنها عنصری است که به اقتصادهای متمرکز برای قرن‌ها امکان توسعه و شکوفایی را می‌دهد – و در بسیاری از موارد، این یک نوع کورکورانه است.

با بیت کوین، اعتماد از طریق شفافیت ایجاد می شود. به عنوان اولین شبکه غیرمتمرکز، بیت کوین دارای بزرگترین اکوسیستم توسعه دهنده و پراکنده ترین شبکه ماینرها است، به همین دلیل نرخ هش بالایی دارد که آن را در برابر هرگونه حمله مخرب یا مسائل امنیتی بسیار مقاوم می کند.

علاوه بر این، کد منبع بیت کوین باز و شفاف است و به توسعه دهندگان در سراسر جهان اجازه می دهد تا بررسی، حسابرسی و مشارکت در توسعه آن داشته باشند. این رویکرد مشارکتی برای توسعه به شناسایی و حل مسائل امنیتی بالقوه در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال کمک می کند.

بنابراین، هر زمان که مؤسسات مالی سنتی شکست می‌خورند، مصرف‌کنندگان اعتماد خود را به بیت‌کوین تغییر می‌دهند و این تا زمانی که مقامات متمرکز سیاست‌های پولی نامتناسب و اغلب تهاجمی خود را تغییر دهند، ادامه خواهد داشت.

آینده برای بیت کوین چیست؟

علیرغم پذیرش و شفافیت فزاینده آن، این ارز دیجیتال پیشرو همچنان از نوسانات رنج می برد و در نهایت مرزی را تعیین می کند که مردم تا چه حد می توانند به این دارایی دیجیتال اعتماد کنند. بنابراین، این غیر واقعی است که بگوییم بیت کوین در آینده نزدیک جایگزین سیستم مالی متمرکز سنتی خواهد شد.

با این حال، با تداوم بیشتر شکست‌های بانکی و بحران‌های اقتصادی، اعتماد و پذیرش بیت‌کوین همچنان در حال رشد است. در نتیجه، ما همچنان شاهد اکوسیستم‌های مالی بیشتری خواهیم بود که بر روی این شبکه غیرمتمرکز ساخته شده‌اند، کسب‌وکارهای سنتی بیشتری که BTC را در خود جای داده‌اند و مصرف‌کنندگان بیشتری از ارز دیجیتال پیشرو استفاده می‌کنند – نه تنها به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری، بلکه به عنوان ابزاری مالی برای تجارت، کسب درآمد و تراکنش.

همچنین بدیهی است که بیت کوین با افزایش پذیرش آن، تحت بررسی های نظارتی متعددی قرار خواهد گرفت. اما در نهایت، این باعث اعتماد بیشتر به ارز غیرمتمرکز خواهد شد. همچنین احتمالاً شاهد خواهیم بود که کشورهای در حال توسعه بیشتری مانند السالوادور بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی می پذیرند.

در مجموع، علیرغم نوسانات، بیت کوین در جهت مثبتی پیش می رود و آینده آن پر از وعده های جذاب است.

این یک پست مهمان توسط نیکولای دنیسنکو است. نظرات بیان شده کاملاً متعلق به خود آنها است و لزوماً نظرات BTC Inc یا مجله Bitcoin را منعکس نمی کند.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.