بندر دریای سرخ سودان در تلاش است تا از محاصره و آشوب نجات یابد
چندین شرکت کشتیرانی مجبور شدند رزروهای خود را از طریق بندر سودان متوقف کنند، دروازه اصلی تجارت بینالمللی این کشور آفریقایی که درآمد حیاتی را برای کشوری که با کمبود نقدینگی مواجه است و تلاش میکند پس از سه سال آشفتگی سیاسی بهبود یابد، ایجاد میکند. این بندر که مسیر اصلی 90 درصد تجارت بینالمللی
چندین شرکت کشتیرانی مجبور شدند رزروهای خود را از طریق بندر سودان متوقف کنند، دروازه اصلی تجارت بینالمللی این کشور آفریقایی که درآمد حیاتی را برای کشوری که با کمبود نقدینگی مواجه است و تلاش میکند پس از سه سال آشفتگی سیاسی بهبود یابد، ایجاد میکند.
این بندر که مسیر اصلی 90 درصد تجارت بینالمللی سودان و پایانه خط لوله نفت منطقهای است، ممکن است تجارت خود را به تجارت زمینی از طریق عین سخنه، بندری در دریای سرخ در همسایگی مصر در شمال، از دست بدهد، علی جدو، وزیر تجارت سابق سودان و دیگر منابع صنعتی به رویترز گفتند.
یکی دیگر از وزیران سابق گفت که علاقه سرمایه گذاران خارجی به ارتقای بندر – که سودان مدت هاست به دنبال تبدیل آن به مرکزی برای خدمت به کشورهای محصور در خشکی همسایه است – ممکن است از بین برود.
مدیر عامل یک شرکت لجستیک محلی به رویترز گفت: «هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد تا مردم برای مدتی از بندر سودان دور بمانند.
شورای بیجا، گروهی به نمایندگی از برخی از قبایل سودان شرقی که مدتها از بیتوجهی دولت مرکزی شکایت داشتند، بندر را به مدت بیش از شش هفته تا اول نوامبر مسدود کرد و تهدید به اقدام بیشتر کرد. در همین حال، سودان توسط اعتراضات ملی و کودتای نظامی 25 اکتبر دچار تشنج شده است.
این گروه خواستار تشکیل کابینه جدید و مذاکره مجدد درباره یک توافق گسترده در سال 2020 شد که هدف آن پایان دادن به درگیری ها در سراسر سودان بود.
اقدامات این گروه تلاش ها برای بهبود کارایی در بندر را معکوس کرد. گزارش سازمان ملل در این ماه گفت که محاصره باعث گیر افتادن 950 کانتینر در بندر شده است، در حالی که یک مقام بندری گفت که تاسیسات 45 میلیون یورو (51 میلیون دلار) درآمد از دست داده است.
در همین حال، پایتخت و سایر مناطق سودان با کمبود سوخت، گندم و سایر واردات مواد غذایی مواجه شده است.
ارتش سودان در ابتدا برای پایان دادن به محاصره شورای بجا مداخله چندانی نکرد و گفت که این اعتراضی مشروع به شرایط بد در شرق سودان است – اگرچه تظاهرکنندگان در خیابان های خارطوم اغلب با گاز اشک آور و گاهی اوقات گلوله های زنده مواجه می شوند. ارتش گشودن آتش را رد می کند.
پرداخت قیمت
مخالفان ژنرال های سودانی می گویند شکست در اقدام سریعتر – محاصره تنها پس از کودتای 25 اکتبر به پایان رسید – ممکن است با ایجاد احساس بحران در خدمت اهداف ارتش بوده باشد.
ارتش، که هرگونه تبانی را رد می کند، پنجشنبه گذشته گفت که امتیازی در رابطه با خواسته های شورای بجا ارائه می دهد و از محاصره دوم بندر جلوگیری می کند.
هر کسی که مقصر اختلالات بندر است، کسبه می گویند که بهای آن را می پردازند.
یک واردکننده دارو گفت: «بخش خصوصی کسی است که هزینه این درگیریهای سیاسی را میپردازد.
یک نماینده کشتیرانی سودانی که مانند چندین نفر دیگر که رویترز با آنها تماس گرفت، به دلیل حساسیت های سیاسی خواست نامش فاش نشود، گفت که تاخیرها به این معنی است که فرصت صادرات برای درآمدهای کلیدی صادراتی مانند دانه کنجد، بادام زمینی، پنبه و صمغ عربی از بین رفته است.
این نماینده گفت که دو خط کشتیرانی بزرگ روز سه شنبه رزروهای جدیدی را برای واردات و صادرات محموله های کانتینری از طریق بندر سودان از سر گرفتند، اما قیمت ها 50 درصد بیشتر از قبل از محاصره بود.
مدیر عامل شرکت لجستیک گفت که هزینه حمل و نقل برای شرکت های چینی که فعالیت خود را متوقف نکرده اند دو برابر شده است.
مقامات بندر عین سخنه در دریای سرخ مصر که با اختلالات در بندر سودان و هزینههای بالاتر مواجه شدهاند، بدون اشاره به آمار و ارقام گفتند که شاهد افزایش تجارت مرتبط با سودان بودهاند. چندین مدیر اجرایی گفتند که کسب و کارها در حال بررسی تغییر دائمی تر برای مقابله با عدم اطمینان حمل و نقل از طریق بندر سودان هستند.
برنامه های بهبود اقتصادی سودان شامل توسعه بندر سودان به عنوان یک مرکز لجستیکی منطقه ای برای همسایگان محصور در خشکی بود. هاشم بنوف، وزیر زیرساخت سابق سودان، گفت که این بندر در گذشته مورد توجه سرمایه گذاران امارات متحده عربی، مصر و فرانسه قرار گرفته است.
خدمات پایانه کانتینری بین المللی (ICTSI) که مقر آن در فیلیپین است، در ژانویه 2019 یک امتیاز 20 ساله برای مدیریت بخشی از بندر سودان امضا کرد. اما قرارداد با اداره بندر در اواخر همان سال پس از سرنگونی رئیس جمهور عمر بشیر، که برای سه دهه حکومت کرده بود، لغو شد.
کریستین گونزالس، رئیس ICTSI شرکت، گفت که شرکت او “مایل است پس از دریافت حدود 200 میلیون یورو بدهی به عنوان باقیمانده هزینه اولیه خود، به میز مذاکره بازگردد”.
یک مقام بندری گفت که بندر پیشنهاد سرمایه گذاری جدیدی دریافت کرده است و گفت که فکر می کند جریان تجاری از بندر سودان در سال 2022 به حالت عادی باز خواهد گشت.
(1 دلار = 0.8841 یورو)
(گزارش نفیسه الطاهر و خالد عبدالعزیز در خارطوم، جاناتان ساول در لندن؛ گزارش اضافی توسط یوسری محمد در اسماعیلیه و آیدان لوئیس در قاهره؛ نگارش نفیسه الطاهر؛ ویرایش توسط آیدان لوئیس و ادموند بلر)
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰