برگزاری دومین جشنواره فرش دستبافت جیریا از ۱۵ شهریور

ایسنا/مرکزی بخشدار ساروق گفت: دومین جشنواره فرش دستبافت روستای جیریا از ۱۵ تا ۱۷ شهریور به مدت سه روز از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ در روستای جیریا برگزار می‌شود. حجت الاسلام سید رسول اختری ۱۱ شهریور در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۲۵ غرفه تخصصی فرش دستبافت در این جشنواره وجود دارد که

کد خبر : 490970
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
برگزاری دومین جشنواره فرش دستبافت جیریا از ۱۵ شهریور



ایسنا/مرکزی بخشدار ساروق گفت: دومین جشنواره فرش دستبافت روستای جیریا از ۱۵ تا ۱۷ شهریور به مدت سه روز از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ در روستای جیریا برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سید رسول اختری ۱۱ شهریور در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۲۵ غرفه تخصصی فرش دستبافت در این جشنواره وجود دارد که غرفه‌ها به صورت رایگان توسط دهیاری جیریا در اختیار قالی‌بافان قرار گرفته است. 

وی با اشاره به برگزاری جشن ویژه کودکان، اجرای تئاتر و موسیقی آیینی نواحی ایران در طول برگزاری این جشنواره گفت: کارگاه آموزشی با محوریت مواد اولیه، نقوش و رنگرزی با حضور اساتید تخصصی برای هنرمندان استان مرکزی در طول این جشنواره برگزار می‌شود.

اختری افزود: در جشنواره سال گذشته که برای اولین بار اتفاق افتاد از ۱۰ استان مهمان داشتیم که سطح نمایشگاه به رویدادی فراتر از یک نمایشگاه استانی تبدیل شد. در سه روز جشنواره، تقریبا روزانه بالای هزار نفر بازدید کننده داشتیم و در روز اختتامیه قریب به ۶ هزار نفر مهمان آمد. 

اختری با بیان اینکه در جشنواره پارسال طی سه روز قریب به ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فرش فروخته شد گفت: پارسال طی جشنواره ۴۰ سفارش گرفتیم که ارزش آن حدود ۴ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در جشنواره سال گذشته برندسازی ارزشمندی انجام شد و برای جیریا سرود فرهنگی ساخته شد گفت: تمبر فرش جیریا در جشنواره پارسال چاپ شد و پیوست‌های فرهنگی بسیاری داشت.

وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته تعداد کارگاه‌های فرش جیریا از ۲ کارگاه به ۶ کارگاه رسیده‌ است اضافه کرد: سال گذشته ۸۵۰ دار قالی در جیریا داشتیم که امسال به هزار دار قالی رسیده است.

اختری با اشاره به وجود بیش از دو هزار قالیباف در روستای جیریا گفت: جیریا خاستگاه هنر قالی بافی است. یکی از اهداف برگزاری جشنواره، هویت سازی و معرفی هویت و فرهنگ روستای جیریا است. متاسفانه فرش جیریا طی سالیان طولانی مغفول مانده و دیده نشده بود.

وی با بیان اینکه روستای جیریا سالانه ۲۵۰۰ متر مربع فرش تولید می‌کند تصریح کرد: در جشنواره دوم خود قالیباف مستقیما فرش را با قیمت واقعی به مصرف کننده می‌فروشد. 

بخشدار ساروق اضافه کرد: حال و روز صادرات فرش خیلی خوب نیست و دستگاه‌های متولی حوزه فرش باید حمایت کنند که هنر فرش دستبافت از بین نرود. از بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط انتظار داریم که برای توسعه این هنر، تسهیلات مناسبی به قالی‌بافان بدهند. 

اختری با تاکید بر ایجاد زنجیره تولید فرش در روستای جیریا اظهار کرد: اگر زنجیره کامل تولید اتفاق بیفتد، فرش بیشتر و ارزان قیمت‌تری به دست مردم می‌رسد. مجموعه استانداری، فرمانداری و صمت برای توسعه فرش جیریا در این مدت خیلی حمایت کردند ولی فرش جیریا باید توجه و حمایت بیشتری بگیرد.

ابوالفضل جیریایی، دهیار روستای جیریا نیز با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از قالی‌بافان روستای جیریا به تعداد ۲۰۰ نفر تحت پوشش بیمه هستند اظهار کرد: متاسفانه بیش از ۱۰ سال است که هیچ قالی‌باف جدیدی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است و حتی تعدادی نیز حذف شده‌اند و نیاز است مسئولین این موضوع را رسیدگی جدی کنند و به حمایت از قالیبافان بپردازند. 

وی با بیان اینکه فرش جیریا به فرش آهنی معروف است گفت: جنس فرش جیریا به دلیل محکم بودن با جنس سایر فرش‌ها متفاوت است.

جیریایی با اشاره به وضعیت نامطلوب صادرات فرش به سایر کشورها گفت: فرش یک کالای غیر نفتی محسوب می‌شود که می‌تواند ارز آوری بسیار خوبی داشته باشد ولی مسئولین هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهند. 

دهیار جیریا با بیان اینکه حق قالیبافان سالیان سال است که خورده شده است افزود: متاسفانه ما طراح نقشه خوب نداریم و باید روی این موضوع سرمایه گذاری کنیم تا تنوع فرش‌های ما بیشتر شود.

به گزارش ایسنا، بعد از نشست خبری، خبرنگاران به همت دهیاری جیریا از تعدادی از کارگاه‌های فرش دستبافت روستای جیریا بازدید کردند.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.