به گزارش هوشمند نیوز، دکتر علیرضا رئیسی در نشست خبری پویش ملی «نه به تصادف» که امروز برگزار شد، اظهار کرد: تمام انسانها، برخی فاکتورهای اجتماعی را مانند تصادفات و مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی را به خوبی درک میکنند؛ چرا که خود یا اطرفیان آنها، این حوادث را تجربه کردهاند.
وی درباره پویش نه به تصادف گفت: هدف از اجرای پویشهای مختلف، آگاهیبخشی و هشداردادن است. پویش نه به تصادف در ۳ بخش اجرا میشود. هدف دوره اول پویش نه به تصادف، کاهش تصادفات جادهای است و میبایست انجام شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: مرحله دوم پویش نه به تصادف، ادامه مرحله اول است و برای مرحله سوم نیز یک برنامهریزی ۳ ساله تدوین کردهایم تا تصادف و حوادث ترافیکی را کاهش دهیم.
رئیسی با بیان اینکه ۲۰هزار نفر سالانه جان خود را در حوادث ترافیکی از دست میدهند، توضیح داد: ۸۳ درصد افرادی که جان خود را در حوادث ترافیکی از دست میدهند کمتر از ۵۰ سال دارند و ۵۱ درصد نیز کمتر از ۳۰ سال دارند. هرفوتی ناشی از مرگومیرهای ترافیکی نیز ۲۰ میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل میکند.
او گفت: با فرهنگسازی میتوان میزان مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی را ۲۰ درصد کاهش داد. همچنین حدود ۷۰۰هزار تا ۸۰۰هزار نفر نیز در هر سال دچار مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی میشوند و شدت مصدومیتها زیاد است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره نقش خطای انسانی در بروز حوادث ترافیکی خاطرنشان کرد: نقش ایمنی جادهها و خودروها در بروز حوادث ترافیکی غیرقابل کتمان است و حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد در بروز حوادث ترافیکی و تصادفات نقش دارند. اما خطاهای انسانی حدود ۵۲ تا ۵۳ درصد در بروز حوادث ترافیکی نقش دارند. تصور نمیکنم که وضعیت جادهای در تمام کشورها مناسب باشد اما از وضعیت فرهنگ ترافیکی مناسبی برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور بازدارنده نیست، توضیح داد: میزان جرایم رانندگی در کشور به هیچوجه بازدارنده نیست؛ به طور مثال، خودروها، وارد خطوط خودروهای امدادی میشوند، چرا که نرخ جریمه این تخلف معادل خرید چند بسته پفک است. جریمه تخلفات این چنینی میبایست میلیونی باشد.
ادامه دارد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰