برنامه بزرگ ایران و ترکیه مشخص شد
به گزارش هوشمند نیوز، به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل بینالمللی، طبق هدفگذاریهای صورت گرفته حجم ترانزیت بین ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار میرسد. جواد هدایتی با اشاره به لزوم بررسی راهکارهای دستیابی به هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: افزایش حجم
![برنامه بزرگ ایران و ترکیه مشخص شد برنامه بزرگ ایران و ترکیه مشخص شد](https://shmi.ir/wp-content/uploads/2025/02/1739004134_برنامه-بزرگ-ایران-و-ترکیه-مشخص-شد-300x190.jpg)
به گزارش هوشمند نیوز، به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل بینالمللی، طبق هدفگذاریهای صورت گرفته حجم ترانزیت بین ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار میرسد.
جواد هدایتی با اشاره به لزوم بررسی راهکارهای دستیابی به هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: افزایش حجم ترانزیت و مبادلات تجاری در حوزه زمینی از جمله اقدامات در این بخش به شمار میرود.
وی ادامه داد: به منظور رفع موانع و محدودیتهای موجود در حوزه حملونقل جادهای، در خصوص برگزاری کمیته مشترک حملونقل جادهای کشورهای ایران و ترکیه طی سه ماه آینده توافق شد.
وی با اشاره به توافق طرفین در این ملاقاتها در خصوص لغو عوارض اخیر برای ناوگان ایرانی و بازگشت به شرایط پیش از آن، خاطرنشان کرد: پس از عملیاتی شدن این تفاهم و بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته، از ۱۳ بهمن ماه تردد ناوگان در مبادی مرزی مشترک کشورهای ایران و ترکیه در حوزههای ترانزیت، صادرات و واردات به حالت عادی بازگشته و در جریان است.
آغاز دریافت مالیات از کامیونها از ۸ دی ماه
۸ دیماه، گمرک ترکیه اعلام کرد که کامیونهای تجاری ایران هنگام ورود به خاک این کشور باید به ازای ظرفیت هر لیتر باک خود ۲۸ لیر مالیات پرداخت کنند. این تصمیم موجب شده رانندگان به دلیل هزینههای بالا از عبور خودداری کنند. به گفته مقامات، هر کامیون به طور متوسط باید حدود ۶۰ میلیون تومان بابت این مالیات پرداخت کند.
فردا، مقامات گمرکی ایران و ترکیه جلسهای برای بررسی این مشکل برگزار میکنند. خضری، معاون حملونقل سازمان راهداری ایران، در این باره گفت: «در جلسهای که در سازمان راهداری برگزار شد، تصمیماتی برای جبران مالیات اخذشده از رانندگان اتخاذ شد. قرار است با عرضه سوخت لیتری ۳۰۰ تومان به رانندگان، مابهالتفاوت ۵۵ هزار تومانی از آنان اخذ نشود.»
تأثیر بر اهداف ترانزیتی
براساس برنامه راهبردی رشد ترانزیت، ایران قصد دارد تا پایان سال به ترانزیت ۲۰ میلیون تنی دست یابد. اما مشکلات اخیر در مرز بازرگان این هدف را تهدید میکند.
اروجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان شرقی، در این باره گفت: «ترکیه با اقدامی متقابل از روز جمعه گذشته، کامیونهای ایرانی را ملزم به پرداخت مالیات بر سوخت کرده است. این موضوع هزینههای رانندگان را به شدت افزایش داده و عبور آنها را مختل کرده است.»
رانندگان میگویند توان پرداخت هزینههای تحمیلشده را ندارند، زیرا این مالیات از درآمد آنها بیشتر است. به گفته مقامات، مذاکرات برای حل این مشکل در جریان است و انتظار میرود به زودی راهکاری برای تسهیل عبور و مرور کامیونها ارائه شود.
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، درباره طرح «باک پر» برای کامیونهای خروجی از کشور گفت: طبق این طرح، کامیونهای ایرانی و غیرایرانی باید باک سوخت خود را پر کرده یا معادل هزینه آن را پرداخت کنند. این اقدام با هدف مقابله با قاچاق سوخت و کنترل سوخترسانی مرزی اجرا شده است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت مسئول اجرای آن است.
![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | ![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | ![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
![]() مدیریت حرفه ای کافی شاپ | ![]() حقوقدان خبره | ![]() سرآشپز حرفه ای |
![]() | ![]() آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | ![]() |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰