ببینید | از سیر تا پیاز واردات واکسن کرونا از زبان سفیر سابق ایران در چین/ برخورد خوبی با واکسن چینی نشد

به گزارش هوشمند نیوز محمد کشاورززاده در کافه خبر گفت: در دوره کرونا ایران سعی کرد واکسن را از کشورهای دیگری غیر از چین بگیرد؛ اسپوتنیک روسیه و هند، همینطور who و کوواکس که تامین کننده واکسن هستند. در مورد واکسن چینی تبلیغات منفی زیادی در ایران صورت گرفت. تلویزیون ایران هر روز برنامه می‌گذاشت

کد خبر : 493993
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
ببینید | از سیر تا پیاز واردات واکسن کرونا از زبان سفیر سابق ایران در چین/ برخورد خوبی با واکسن چینی نشد



به گزارش هوشمند نیوز محمد کشاورززاده در کافه خبر گفت: در دوره کرونا ایران سعی کرد واکسن را از کشورهای دیگری غیر از چین بگیرد؛ اسپوتنیک روسیه و هند، همینطور who و کوواکس که تامین کننده واکسن هستند. در مورد واکسن چینی تبلیغات منفی زیادی در ایران صورت گرفت. تلویزیون ایران هر روز برنامه می‌گذاشت و برخی متخصصان و پزشکان را دعوت می‌کرد و آنها با توجه به تفکراتی که داشتند علیه واکسن چینی صحبت می‌کردند. یکی دو مورد یادم هست که متخصصی در تلویزیون می‌گفت خب واکسن اروپایی که به ما نمی دهند، واکسن چینی هم که قابل اطمینان نیست! واکسن را چینی‌ها مرحله به مرحله ساختند. از پاییز تا خرداد مرحله به مرحله پیش رفتند تا بتوانند تولید انبوه کنند. حتی در کشورخودشان هم به همه واکسن نزده بودند. همان زمان چینی‌ها پیشنهاد دادند از واکسنی که تولید کردیم تعدادی را در جامعه محدودی تزریق و تست کنیم. خاطرم هست برخی متخصصان و پزشکان کشور صحبت می‌کردند که ما موش آزمایشگاهی نیستیم. اما همان زمان این اتفاق در امارات و ترکیه انجام شد. در کشورهای دیگری هم صورت گرفت. در مجموع برخورد خوبی با واکسن چینی نشد و همه دنبال این بودند که برویم واکسن فایزر یا برندهای دیگر را وارد کنیم. حتی اگربخواهید از شرکت اصلی واکسن بخرید باید پولش را ابتدا بدهید. در حالی که سیستم مالی کلا بسته است. همین الان هم می‌خواهید پرداختی راانجام بدهید شدنی نیست. پنج میلیون دوزی که از کوواکس خریدیم نمی توانستیم پولش را بدهیم.

وی افزود: به من گفتند که از چین واکسن تهیه کنید. به شرکت سینوفارم مراجعه کردم گفتند به هیچ عنوان سمت ما نیاید چون مواد اولیه ما از امریکا می‌آید و اگر امریکایی ها ما را تحریم کنند مابا مشکلات زیادی مواجه می شویم. با ابتکار خودم یکی از مسوولان صلیب سرخ در چین را دعوت کردم و گفتم سینوفارم به ما واکسن نمی‌فروشد. قرار شد صلیب سرخ بین ایران و سینوفارم قرار بگیرد و تمام واکسن های ما از طریق صلیب سرخ وارد شد. بعد از یک ماه اطلاع داد که توانستم سیستمش را ایجاد کنم. صلیب سرخ واکسن را می‌خرید و تحویل سفارت می‌داد ما با بار سفارت، یعنی بار دیپلماتیک واکسن‌ها را به ایران می فرستادیم. طرف معامله در ایران را هلال احمر خودمان قرار دادیم. تمام واکسن‌هایی که به ایران آمد با نام صلیب سرخ وارد شد نه به نام شرکت سینوفارم. با این ابتکار توانستیم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارد کنیم. یک میلیارد و دویست میلیون یورو پول واکسن دادیم. با توجه به تحریم‌های خودمان، در چین سیستم مالی درست کردیم که به کمک آن پول واکسن را دادیم. مبلغ واکسن‌ها از محل فروش نفت انجام شد. دولت چین در همان دوره کرونا هم میزان خرید نفت از ایران را اعلام می کرد.

کشاورززاده تصریح کرد: موضوع تعلل {در تهیه واکسن} مطرح نبود بلکه یک مساله فنی بود. آقای روحانی دو نوبت به آقای شی جین‌پینگ نامه داد همچنین آقای ظریف نامه داد در نامه‌ها تصریح شده بود که نیاز به واکسن داریم. آقای رییسی هم که سر کار آمد از ظرفیت رییس جمهور استفاده کردیم. هماهنگ کردیم در تماس تلفنی که بین آقای شی جی پینگ و آقای رییسی انجام شد آقای رییسی خواستند که در مورد ارسال واکسن به ایران تسریع شود و آقای شی جی پینگ قول دادند که انجام شود.

وی در پایان گفت: در دوره آقای رییسی مجموعه عوامل باعث بهبود وضعیت واکسن شد؛ هم وضعیت تولید واکسن در چین با ثبات‌تر شده‌بود. تولیدات بیشتر شده بود، تماس آقای رییسی به عنوان رییس جمهور هم تسریع کرد. اما مانعی برای ورود واکسن نداشتیم.

۳۱۱۳۱۱



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.