با توجه به اینکه بازارها به دنبال سرنخ هایی برای افزایش بیشتر هستند، BoJ تصمیم گرفت تا نرخ ها را متوقف کند

پیش بینی می شود بانک ژاپن نرخ بهره خود را بدون تغییر حفظ کند. تمرکز سرمایه گذاران باید روی مسیر نرخ بانکی تا چند ماه آینده باقی بماند. به نظر می رسد که کازوئو اوئدا، فرماندار BoJ، به روایت اخیر جنگ طلبانه پایبند است. انتظار می رود بانک ژاپن (BoJ) پس از پایان بررسی سیاست

کد خبر : 498346
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰:۱۵
با توجه به اینکه بازارها به دنبال سرنخ هایی برای افزایش بیشتر هستند، BoJ تصمیم گرفت تا نرخ ها را متوقف کند


  • پیش بینی می شود بانک ژاپن نرخ بهره خود را بدون تغییر حفظ کند.
  • تمرکز سرمایه گذاران باید روی مسیر نرخ بانکی تا چند ماه آینده باقی بماند.
  • به نظر می رسد که کازوئو اوئدا، فرماندار BoJ، به روایت اخیر جنگ طلبانه پایبند است.

انتظار می رود بانک ژاپن (BoJ) پس از پایان بررسی سیاست پولی دو روزه خود، نرخ بهره کوتاه مدت خود را در روز جمعه بین 0.15 تا 0.25 درصد حفظ کند.

این تصمیم قرار است در اولین نشست آسیایی اعلام شود. شایان ذکر است، در ماه مارس، بانک مرکزی آمریکا برای اولین بار در 17 سال گذشته نرخ بهره را افزایش داد و به سیاست نرخ بهره منفی که از سال 2016 اعمال شده بود پایان داد. در 31 ژوئیه، بانک مرکزی با افزایش 15 نرخی خود، بازارها را غافلگیر کرد. به 0.25 درصد می رسد.

از تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره چه انتظاری داریم؟

با نزدیک شدن به جلسه، اکثر افراد انتظار یک سیاست ثابت را دارند، اما فعالان بازار به دقت مراقب هرگونه تغییر در بیانیه سیاست هستند که ممکن است سرنخ هایی را در مورد زمان برنامه ریزی بانک برای افزایش بعدی نرخ ها ارائه دهد.

در حال حاضر، بازارهای پولی افزایش حدود 25 واحد پایه را تا پایان سال پیش بینی می کنند که نرخ سیاستی بانک را در جلسه 19 دسامبر به حداکثر 0.50 درصد می رساند.

در بخش مصرف‌کننده، رشد دستمزد واقعی در ژوئن (1.1 درصد سالانه) و جولای (0.4 درصد سالانه) چرخش مثبتی را تجربه کرد که می‌تواند هزینه‌های بیشتر را تشویق کند و به طور بالقوه تورم را بالاتر ببرد. در حال حاضر، تورم بالای هدف 2 درصد باقی مانده است.

این عوامل تصمیم گیری در مورد زمان افزایش نرخ بهره را برای بانک مرکزی دشوار می کند. اگر افزایش قیمت‌ها ناشی از فشار هزینه‌ها بر هزینه‌های مصرف‌کننده تاثیر بگذارد، می‌تواند مانع از تورم مبتنی بر تقاضا شود که بانک مرکزی ژاپن در نظر دارد قبل از اینکه بتواند اقدامات محرک خود را کاهش دهد.

Sanae Takaichi، جانشین بالقوه نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا، پیشنهاد کرده است که BoJ باید از افزایش بیشتر نرخ بهره خودداری کند، زیرا می تواند احساسات مصرف کننده را کاهش دهد و مخارج سرمایه را مختل کند.

از سوی BoJ، نائوکی تامورا، سیاستگذار معتقد بود که بانک مرکزی باید تا نیمه دوم سال مالی آینده، نرخ بهره را حداقل به 1 درصد افزایش دهد، که این امر تعهد بانک را به انقباض پولی ثابت نشان می دهد. علاوه بر این، جونکو ناکاگاوا، عضو هیئت مدیره، استدلال کرد که در صورتی که تورم با پیش‌بینی‌هایش مطابقت داشته باشد، BoJ به افزایش نرخ‌های بهره ادامه خواهد داد، اما بر لزوم در نظر گرفتن اثرات حرکت بازار بر چشم‌انداز اقتصادی و قیمت‌ها قبل از تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ‌ها تاکید کرد. علاوه بر این، همکار او، هاجیمه تاکاتا، هشدار داد که افزایش نرخ بهره باید محتاطانه باشد تا از آسیب قابل توجهی به مشاغل جلوگیری شود.

در این میان، شایان ذکر است که کازوئو اوئدا، فرماندار BoJ در اواخر اوت در مقابل پارلمان ژاپن سخنرانی کرد. او در شهادت خود بر تعهد خود برای افزایش نرخ بهره در صورت ادامه حرکت تورم به سمت هدف 2 درصد تاکید کرد که نشان می دهد نوسانات اخیر بازار برنامه بلندمدت بانک مرکزی برای افزایش نرخ را مختل نخواهد کرد. با این حال، Ueda هشدار داد که بازارها ناپایدار باقی می مانند، که می تواند بر پیش بینی های بانک مرکزی تورم تأثیر بگذارد.

نظرات Ueda حاکی از آن بود که بانک مرکزی ممکن است برای تصمیم گیری در مورد افزایش بعدی نرخ بهره بیشتر از آنچه در ابتدا پیش بینی شده بود، طول بکشد، اما همچنان در مسیر افزایش تدریجی هزینه های استقراض از سطوح بسیار پایین فعلی باقی مانده است.

بر اساس نظرسنجی رویترز که هفته گذشته منتشر شد، اقتصاددانان به اتفاق آرا موافقت کردند که بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاست گذاری خود در سپتامبر نرخ بهره را افزایش نخواهد داد، اگرچه اکثریت هنوز پیش بینی می کنند که در نقطه ای تا پایان سال افزایش یابد.

با نزدیک‌تر شدن به تصمیم‌گیری نرخ بهره، تحلیلگران استاندارد چارترد گلوبال ریسرچ خاطرنشان کردند: «اکنون انتظار داریم بانک ژاپن (BoJ) نرخ پایه را در ماه دسامبر 25 واحد در ثانیه (از 15 واحد در سه ماهه دوم و 10 واحد در سه ماهه سوم) افزایش دهد. -2025 قبل) به 0.50٪ تا پایان سال 2024 (0.25٪ قبل) با تورم قوی تر از حد انتظار که در 21 ماه گذشته بالاتر از هدف 2٪ خود باقی مانده است. دستمزدها در ماه ژوئن برای اولین بار از مارس 2022 به صورت واقعی رشد کرد و بر نگرانی ها در مورد تورم سمت تقاضا افزود. BoJ ممکن است برای جلوگیری از از دست دادن فرصت عادی سازی سیاست قبل از شروع فشارهای منفی ناشی از کاهش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو به میزان 75 واحد در ثانیه تا پایان سال 2024، خطر رکود جهانی و کاهش رشد چین، زودتر افزایش یابد.

تصمیم بانک ژاپن در مورد نرخ بهره چگونه می تواند USD/JPY را تحت تاثیر قرار دهد؟

انتظار می رود بانک مرکزی تا حد زیادی از اقدام بر روی نرخ بهره خودداری کند. با این حال، دیده می شود که فرماندار اوئدا به روایت جنگ طلبانه خود پایبند است و درها را برای ادامه «عادی سازی» سیاست پولی در چند ماه آینده باز می گذارد.

نگاهی اجمالی به تصویر گسترده تر نشان می دهد که واگرایی سیاست فدرال رزرو و بانک مرکزی آمریکا همچنان در مرکز است. پس از کاهش 50 واحدی نرخ پایه اخیر توسط فدرال رزرو (فدرال رزرو) در سپتامبر و چشم انداز کاهش 50 واحد پایه اضافی در نیمه دوم سال، کاهش بیشتر دلار/ین به عنوان مطلوب ترین سناریو به نظر می رسد. در حال حاضر

پابلو پیووانو، تحلیلگر ارشد در FXStreet، با نگاهی به فناوری‌های پیرامون USD/JPY، پیشنهاد می‌کند که «از سرگیری سوگیری پیشنهادی در ین ژاپن، این پتانسیل را دارد که این جفت ارز را به پایین‌ترین قیمت سال 2024 یعنی 139.57 (16 سپتامبر) بکشاند. یک اصلاح عمیق‌تر می‌تواند شاهد این باشد که این نقطه به پایین‌ترین سطح ژوئیه 2023 یعنی 137.23 (14 ژوئیه) قبل از پایین‌ترین نرخ 129.63 مارس 2023 (24 مارس) بازگردد.»

پابلو می‌افزاید: «موانع اولیه در اوج سپتامبر 147.20 (3 سپتامبر) و بالاترین هفتگی 149.39 (15 اوت) وجود دارد.

شاخص اقتصادی

کنفرانس مطبوعاتی BoJ

بانک ژاپن (BoJ) یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان هر یک از هشت جلسه سیاستگذاری برنامه ریزی شده خود برگزار می کند. در کنفرانس مطبوعاتی، رئیس کل بانک مرکزی با نمایندگان رسانه ها و سرمایه گذاران در مورد سیاست های پولی ارتباط برقرار می کند. فرماندار در مورد عواملی صحبت می کند که بر تصمیم اخیر نرخ بهره تأثیر می گذارد، چشم انداز کلی اقتصاد، تورم، و سرنخ هایی در مورد سیاست های پولی آینده. نظرات شاهین باعث تقویت ین ژاپن (JPY) می شود، در حالی که یک پیام کذایی تمایل به تضعیف آن دارد.

ادامه مطلب

نسخه بعدی: جمعه 20 سپتامبر 2024 ساعت 06:00

فرکانس: نامنظم

اجماع:

قبلی:

منبع: بانک ژاپن

سوالات متداول ین ژاپن

ین ژاپن (JPY) یکی از ارزهای مورد معامله در جهان است. ارزش آن به طور کلی توسط عملکرد اقتصاد ژاپن تعیین می شود، اما به طور خاص توسط سیاست بانک مرکزی ژاپن، تفاوت بین بازده اوراق قرضه ژاپنی و ایالات متحده، یا احساسات ریسک در میان معامله گران، در میان عوامل دیگر.

یکی از وظایف بانک مرکزی ژاپن کنترل ارز است، بنابراین حرکت های آن برای ین کلیدی است. BoJ گاهی اوقات به طور مستقیم در بازارهای ارز مداخله می کند، به طور کلی برای کاهش ارزش ین، اگرچه اغلب به دلیل نگرانی های سیاسی شرکای تجاری اصلی خود از انجام این کار خودداری می کند. سیاست پولی فوق‌العاده سست فعلی BoJ، مبتنی بر محرک‌های عظیم برای اقتصاد، باعث شده است ارزش ین در برابر ارزهای اصلی خود کاهش یابد. این روند اخیراً به دلیل واگرایی فزاینده سیاست بین بانک مرکزی ژاپن و سایر بانک‌های مرکزی اصلی تشدید شده است، که تصمیم به افزایش شدید نرخ‌های بهره برای مبارزه با سطوح بالای چند دهه تورم گرفته‌اند.

موضع بانک مرکزی آمریکا مبنی بر پایبندی به سیاست های پولی بسیار سست منجر به واگرایی گسترده سیاست ها با سایر بانک های مرکزی، به ویژه با فدرال رزرو آمریکا شده است. این امر از افزایش اختلاف بین اوراق قرضه 10 ساله ایالات متحده و ژاپن حمایت می کند که به نفع دلار آمریکا در برابر ین ژاپن است.

ین ژاپن اغلب به عنوان یک سرمایه گذاری امن در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که در مواقع استرس بازار، سرمایه گذاران به دلیل قابل اعتماد بودن و ثبات فرضی آن، احتمال بیشتری دارد که پول خود را در ارز ژاپن قرار دهند. زمان‌های آشفته احتمالاً ارزش ین را در برابر سایر ارزها تقویت می‌کند که سرمایه‌گذاری در آنها خطرناک‌تر است.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.