نشست خبری کانون تهیه کنندگان رسانههای دیداری با حضور تنی چند از اعضای هیات موسس و هیات مدیره این کانون، امروز (دوشنبه ششم بهمن) در سرای محله جنت آباد شمالی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، کوروش انصاری از اعضای هیات مدیره کانون رسانههای دیداری و تهیهکننده تلویزیون که مدیریت این جلسه را بر عهده داشت، بیان کرد: «کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری با تلاش تهیهکنندگان شکل گرفت و این جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران و اعلام رسمی شروع فعالیت کانون است.»
پس از آن علیرضا حائری مدیرعامل کانون رسانههای دیداری به ارائه صحبت پرداخت و با تاکید بر اهمیت شکلگیری تشکیلات برای تهیهکنندگان، بیان کرد: «ما حرکتی را از چهار سال پیش شروع کردیم؛ البته مجید اوجی و ایرج محمدی هم در این فکر بودند اما ما عملا توانستیم این ایدهها را به سرانجام برسانیم و به صورت رسمی کانون رسانههای دیداری را تاسیس کردیم؛ پیش از این تهیهکنندگان رسانههای دیداری در مقابل نهادهای رسمی تنها بودند و ارتباط مساعدی بین این دو (تهیهکنندگان و نهادهای رسمی) وجود نداشت چرا که تشکل و نهادی رسمی در این حوزه وجود نداشته و هر ارتباطی هم بود بر اساس شناخت و روابط فردی بود.»
در ادامه، انصاری با تاکید بر نقش مشاوران حقوقی در تشکیل کانون رسانههای دیداری از مهدی کوهیان و معصومه فردشاهین، به عنوان چهرههایی اثرگذار در تسهیل روند حقوقی این کانون یاد کرد.
امیر پروین حسینی، از دیگر اعضای هیات مدیره و موسس بود که در توضیح هدف تشکیل کانون رسانههای دیداری خاطرنشان کرد: «امروز هرکسی با داشتن یک موبایل هم می تواند فیلمی بسازد و در شبکههای اجتماعی نشر دهد و این رسانههای دیداری جدید هرروز پررنگ تر از گذشته میشوند. اما هم رسانههای قدیم و هم رسانههای جدید نیاز به نهادی داشتند که اعضایی در آن جمع شوند و مشکلاتشان را رفع کنند. به همین دلیل کانون با هدف پوشش مشکلات صنفی برای تمام رسانه های قدیم و جدید تشکیل شد.»
امیرعباس حدسنی، دیگر عضو هیات مدیره و موسس به ارائه صحبت پرداخت و در پاسخ به این پرسش که چرا تهیه کنندگان این کانون صرفا شامل تهیه کنندگان تلویزیونی نیست و طیفی گسترده را در بر میگیرد، گفت: «دنیای مدیا و تولیدات رسانهای فراتر از آن است که بتوان آن را مرزبندی کرد. بطور یقین صدا و سیما بزرگترین هدف و خریدار ما برای تولید محصولات و محتوای فرهنگی است اما تولیدات ما به تولید برای این سازمان محدود نمیشود.»
وی ادامه داد: «به تشکیل نهادهایی مانند کانون رسانههای دیداری نیاز داریم که به یک درک و فهم مشترک از تولیدات فرهنگی برسیم.»
در ادامه، مدیر عامل کانون رسانههای دیداری به توضیح مفهوم تهیهکننده رسانه دیداری برای آحاد مردم پرداخت و گفت: «تهیه کننده شخصی است که با مدیریت نیروی انسانی، تجهیزات و منابع مالی برای تامین معیشت خود و همکارانشان اقدام به تولید فایل صوتی و تصویری میکنند و تعداد قابل توجهی مخاطب داشته باشند، این افراد محدود به صداوسیما نیستند.»
حائری تصریح کرد: «کلیت تاسیس کانون بسیار مهم بود چرا که پیشتر هم کسانی در این راستا تلاش کرده بودند اما به نتیجه نرسیده بودند؛ ما قرار است تا در کانون رسانههای دیداری، تهیهکنندگانی را به رسمیت بشناسیم که پیش از این به رسمیت شناخته شده نبودند.»
وی در ادامه بر اهمیت تشکیل نهادهایی چون کانون رسانههای دیداری تاکید کرد و افزود: «باید بدون تعارف بپذیریم که پذیرش تشکیلاتی چون کانون رسانههای دیداری از سوی نظام های حکومتی در هر کجای دنیا کار سختی است که به لطف مهدی کوهیان و پیگیری مصرانه تشکیل این نهاد از سوی وی محقق شد.»
مهدی کوهیان در ادامه به مشکلات و چالشهای ثبت حقوقی تشکلهایی نظیر کانون رسانههای دیداری پرداخت و با ارائه مثالهایی از فراهم نبودن زیرساختها برای تغیر رویکرد وزارت کار در مورد تهیه کننده از کارگر و کارفرما به سفارش دهنده و سفارش گیرنده گفت: «ما تشکلی حرفهای هستیم که در صورت وجود ایراد قانونی از تشکل خود دفاع میکنیم.»
پروین حسینی، سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به افق آینده تهیهکنندگان در کانون رسانههای دیداری یادآور شد: «اتحادیههایی در همه جای دنیا وجود دارند و این موضوعی طبیعی است اما تشکل باید آنقدر قوی عمل کند که طبق قانون صدور مجوز و لغو مجوزها را صنف بدهد نه دولت، افق آینده کانون هم این است که همه کارهای مرتبط با حوزه خود را خودش انجام دهد.»
پس از آن اکبر تحویلیان بازپرس کانون رسانههای دیداری و تهیه کننده تلویزیون ضمن اشاره به مناقشه برانگیز بودن بیشتر بحث تهیهکنندگی در ایران در مقایسه با سایر کشورها، درباره افق آینده کانون رسانههای دیداری گفت: «باید در فضای تولید محصولات فرهنگی به مرحله ای برسیم که بتوانیم محصولاتمان را به سایر کشورهای دنیا صادر کنیم.»
در نهایت، حائری بار دیگر بر اهمیت حمایتهای قانونی از تهیهکنندگان از سوی کانون رسانههای دیداری تاکید کرد و گفت: «کانون علاقه دارد تا دانش مالی همکاران را ارتقا دهد؛ ما برای این منظور مشاوران مالیاتی داریم که به تهیهکنندگان یاد بدهیم که قانون مالیات چیست برای این که هم مالیات کمتر بدهند و هم در جایی که حمایت قانونی از آنان وجود دارد از این حمایتها بهره ببرند و حتی مالیات پرداخت نکنند.»
وی افزود: «دوستانی که کارمند رسمی صداوسیما نیستند، مشکل بیمه دارند و در حالی که بیمه نیستند چون از سوی سازمان تامین اجتماعی کارفرما محسوب میشوند از هیچ حمایتی برخوردار نیستند؛ فقط یک تشکل حرفهای مانند کانون رسانههای دیداری است که میتواند کمک کند تا چنین مشکلاتی زدوده شوند.»
۲۵۵۷
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰