بازدید ارزیاب یونسکو از غارهای پیش از تاریخ دره خرم‌آباد

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در دومین روز از حضور ارزیاب یونسکو در خرم‌آباد و در راستای بررسی پرونده ثبت جهانی این دره تاریخی، از برخی غارهای پیش از تاریخ بازدید شد. عطا حسن پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به بازدید ارزیاب یونسکو از غارهای گیلوران، یافته،

کد خبر : 494290
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۵:۱۴
بازدید ارزیاب یونسکو از غارهای پیش از تاریخ دره خرم‌آباد



ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در دومین روز از حضور ارزیاب یونسکو در خرم‌آباد و در راستای بررسی پرونده ثبت جهانی این دره تاریخی، از برخی غارهای پیش از تاریخ بازدید شد.

عطا حسن پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به بازدید ارزیاب یونسکو از غارهای گیلوران، یافته، کنجی و پناهگاه صخره‌ای گرارجنه اظهار کرد: در این بازدیدهای جداگانه ارزیاب یونسکو ضمن حضور در محل این غارها، از نزدیک به بررسی آنها پرداخت.

او افزود: ارزیاب یونسکو در بازدید از غار گیلوران، از محل ترانشه باستان شناسی، تابلوهای راهنما، یافته‌های کاوش شده و جدول گاه نگاری این اثر تاریخی بازدید کرد.

وی اضافه کرد: همچنین ارزیاب یونسکو از پل شکسته، پل های مینیاتوری و رودخانه همجوار با این پل تاریخی بازدید کرده که با توجه به نظافت محیطی این اثر تاریخی از عوامل شهرداری خرم آباد و پاکبانان حاضر در این محل تشکر کرد.

او اضافه کرد: همچنین در دومین روز حضور ارزیاب یونسکو در خرم آباد، مجتمع کشت و صنعت فجر صفا لرستان مورد بازدید قرار گرفت.

این مسئول تصریح کرد: مجتمع کشت و صنعت فجر صفا به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌های گردشگری کشور به دلیل همجواری با غارهای تاریخی یافته و گیلوران از اهمیت بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است.

بر پایه این گزارش، ارزیاب یونسکو در نخستین روز حضور خود در دره خرم آباد نیز از غارهای تاریخی کلدر و قمری بازدید کرده بود.

پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد، به عنوان تنها پرونده ارسالی کشورمان به یونسکو، طی روزهای اخیر مورد بررسی ارزیاب این سازمان بین المللی فرهنگی قرار می گیرد.

غارهای کلدر، قمری، گیلوران، یافته، کنجی و دو پناهگاه صخره ای گر ارجنه و پاسنگر در دره تاریخی خرم آباد قرار دارند و “قلعه فلک الافلاک” و “دره خرم‌آباد” به عنوان سهمیه ایران برای ثبت جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) انتخاب شده‌اند.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.