مسعود اعلمصمیمی در گفتوگو با ایسنا در خصوص تاثیرپذیری صنعت گردشگری از بازاریابی الکترونیکی اظهار کرد: ما در طول تاریخ چند نوع بازاریابی را پشت سر گذاشتهایم اما آن موردی که امروز به بازاریابی الکترونیک مصطلح شده، از جنس ادامه مکاتب بازاریابی نیست بلکه به معنای شیوهای از تبلیغات و معرفی محصول است که در فضای الکترونیک انجام میشود.
وی افزود: زمانی که راجع به بازاریابی الکترونیک سخن به میان میآید، در واقع همان موضوع بازاریابی به شکل گذشته است که در قاعده و قامت با ابزار الکترونیک چه در سطح گردآوری داده و چه در سطح استراتژیهای بازاریابی انجام میشود. بنابراین بازاریابی در هر بخش که باشد، از آن به عنوان «بازاریابی الکترونیک» میتوان یاد کرد.
این کارشناس گردشگری اضافه کرد: پایه اصلی در بازاریابی، گردآوری داده از بازارهای مورد نظر است. به اعتقاد من در بازاریابی باید محصولی تولید کرد که در کنار رعایت چارچوبهای اخلاقی و اجتماعی جامعه، یکی از نیازهای انسانی را مرتفع کند. برای پیدا کردن نیازهای انسانی در برهههای زمانی مختلف نیاز به مطالعات بازار است که امروز بخشی از این مطالعات با کمک ابزارهای الکترونیک اتفاق میافتد.
اعلمصمیمی ادامه داد: این مطالعات اطلاعاتی را در حوزههای مختلف به نمایش میگذارد که تحلیلهایی روی آن صورت میگیرد؛ سپس به تولید محصولی که متناسب و خاص با نیاز مشتریان باشد، کمک میکند. اگر این مطالعات را در فضای گردشگری بررسی کنیم، پلتفرمهایی را مشاهده میکنیم که تلاش میکند دادههای رفتاری، ایدهها و نظرات گردشگران را در خود تجمیع و با تحلیل دادههای گردآوری شده، مسیرهایی را که متناسب با ذائقه بخشی از گردشگران هدف است، معرفی و طراحی کند.
وی با تاکید بر اینکه اطلاعرسانیهایی که امروز از طریق فضاهای الکترونیکی به دنیا وجود دارد، فضاهای بسیار جدید و جذابی را برای بازاریابی در عرصههای مختلف فراهم میکند، گفت: یکی از این فضاهای جذاب صنعت گردشگری است. با توجه به اینکه در اصول و مبانی گردشگری گفته میشود تقاضا زمانی شکل میگیرد که آگاهی از یک مقصد شکل گیرد، باید گفت در نهایت این فضای الکترونیک و پلتفرمهای مختلف است که از آن میتوان برای معرفی جاذبهها، مقاصد و عرضه کنندگان خدمات گردشگری استفاده کرد تا این موضوع باعث تحریک و ایجاد تقاضا شود.
گردشگری به شدت از فضای الکترونیک در زمینه اطلاعرسانی بهره میبرد
این کارشناس گردشگری در خصوص اینکه صنعت گردشگری چه ظرفیتهایی را در بازاریابی الکترونیکی دارد، عنوان کرد: امروز گردشگری به شدت از فضای الکترونیک در زمینه آگاهسازی و اطلاعرسانی بهره میبرد. اطلاعرسانی نه صرفا در مسیر معرفی مقاصد بلکه میتواند در معرفی ویژگیهای مقصد، کیفیت ارائه خدمات در یک واحد گردشگری و… نیز کمککننده باشد.
اعلمصمیمی خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی سیستم کیفیتیابی و کیفیتسنجی نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده و گردشگران از طریق فضای الکترونیک کیفیت خدمات توسط کسانی که یک خدمت را ارائه میکنند، میسنجند و در پلتفرم مورد نظر اعلام میکنند که با توجه به مجموع نظرات سطح کیفیت واحد اقامتی مورد نظر چگونه است و از این طریق است که درجهبندی واحداهای اقامتی اتفاق میافتد.
شبکههای مجازی جدیترین رسانههای تبلیغاتی صنعت گردشگری
وی ادامه داد: بنابراین فضای الکترونیک امروز به شدت در حوزه گردشگری فعال عمل میکند و پای خود را از مسیر آگاهسازی در رابطه با مقاصد و خدمات مختلف فراتر میگذارد. حتی امروز مشاهده میکنیم که فضای الکترونیک و پلتفرمهای شبکههای مجازی تبدیل به رسانههای تبلیغاتی بسیار جدی برای مقاصد گردشگری و برندهای مختلف عرضهکنندگان خدمات گردشگری میشود.
این کارشناس گردشگری گفت: امروز بلاگرهای زیادی از فضاهای گوناگون سفر و خدمات مختلف اقامتی استفاده میکنند و تجربه خود را همچون یک روایت به مخاطبانشان ارائه میدهند که این امر برای معرفی، تبلیغات مقصد و حتی واحد کسب و کار منطقه بسیار تاثیرگذار است.
عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: به طور کلی فضای الکترونیک در کل دنیا گسترش پیدا کرده و چندان به سرمایهگذاریهای جدی منحصر به فرد در حوزه گردشگری نیازی نیست. ما میتوانیم در این فضا و با کمترین هزینه عقبافتادگی خود را جبران کنیم. ما امروز به شدت نیاز داریم که در فضای الکترونیک پلتفرمهای قابلی را ایجاد کنیم و عضوی از پلتفرمهای مورد وثوق دنیا شویم.
عدم اتصال به پلتفرمهای جهانی عقبماندگی گردشگری را به دنبال داشته است
اعلمصمیمی تصریح کرد: ما با توجه به تحریمهایی که سالهای سال با آن روبهرو بودهایم، با هیچکدام از پلتفرمهای مهم دنیا ارتباط نداریم و عضوی از آن نیستیم و به نوعی در کشور جزیرهای را در حوزه گردشگری ایجاد کردهایم که این عدم اتصال به جامعه جهانی از طریق پلتفرمها باعث عقبافتادگی در صنعت گردشگری شده است. عقبماندگی در ارائه خدمات به صورت الکترونیک شرایط را برای بازاریابی الکترونیک فراهم نمیکند.
وی بیان کرد: امروز پلتفرمهای بسیار مهمی در دنیا وجود دارد که میتوان از طریق آن واحدهای اقامتی در سراسر دنیا را معرفی کرد و خدمات اقامتی را به راحتی در اختیار گردشگران قرار داد اما در کشور ما چنین پلتفرمهایی وجود ندارد و گاهی اوقات معادلهایی برای این پلتفرمها ساخته میشود که به نوعی مشکل را مرتفع میکند.
این کارشناس گردشگری اضافه کرد: بنابراین این موضوع نشان میدهد که در حال حاضر سالها از این بابت در دنیا عقب هستیم و تا زمانی که برای ارائه خدمات به صورت الکترونیک عقب باشیم، شرایط برای بازاریابی به صورت الکترونیک فراهم نمیشود.
اعلمصمیمی در خصوص گسترش بازاریابی الکترونیکی در ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکاناتی برای فروش آنلاین بلیتهای واحدهای اقامتی در کشور تعریف شده اما متاسفانه در حوزه تبلیغات جز چند مورد انگشتشمار و به صورت جزیرهای و بدون تفکر، برای آینده موردی را شاهد نبودهایم.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰