این روزها رپرهای ایرانی، فقط به هم فحش میدهند!
برترینها: این روزها برخی از رپرهای ایرانی بدجوری به جان هم افتادهاند، فحش و فحشکاری در میان آنها رونق گرفته، هیچکس، زدبازی، امجی و…این مطلب درباره پشتپردهی این فحشکاریهاست. چگونه روابط بین هیچکس و گروه زدبازی، از یک همکاری خیلیقوی به دعوا در فضای مجازی رسید؟ چرا خط فکری ملتفت و زدبازی تا این حد
برترینها: این روزها برخی از رپرهای ایرانی بدجوری به جان هم افتادهاند، فحش و فحشکاری در میان آنها رونق گرفته، هیچکس، زدبازی، امجی و…این مطلب درباره پشتپردهی این فحشکاریهاست.
چگونه روابط بین هیچکس و گروه زدبازی، از یک همکاری خیلیقوی به دعوا در فضای مجازی رسید؟ چرا خط فکری ملتفت و زدبازی تا این حد از هم دور شدند؟ با بررسی بیف بین زدبازی و هیچکس همراه ما باشید.
گذشته خوب
حدود ۸سال پیش بود که با انتشار آلبوم «زاخارنامه» از زدبازی، یک اتفاق بزرگ و مهم افتاد. یکی از بزرگترین گروهها و قطبهای رپفارسی بالاخره بعد از ۱۱سال فعالیت، آلبوم منتشر کرد. بعد از گذشت مدت کمی از انتشار آلبوم «زاخارنامه»، حواشی بین طرفداران زدبازی و هیچکس در مقابل طرفداران رضا پیشرو شکل گرفت. به دو دلیل، یک اینکه «دوست قدیمی» رضا پیشرو با «دشمن دیرینه» اش آهنگ خوانده و دو اینکه آن آهنگ «دیس ترک» بوده به رضا پیشرو. البته در سالیان دورتر (۱۳۸۴) هیچکس و زدبازی (سامان ویلسون) آهنگی به اسم «واسه هر ایرانی» خوانده بودند، اما خب آن تِرک تقریبا دِمُده شده بود و از یادها رفت.
هیچکس و سهراب ام جی. سر ضبط ترک “چرا بدی”
سکوت هیچکس و پیشرفت اعضای زدبازی
کمی قبلتر از انتشار آلبوم «زاخارنامه»، هیچکس خبر انتشار آلبومش به اسم «مجاز» را داده بود. آلبومی که تا عید امسال (۱۳۹۹) منتشر نشد و هیچکس به خوابی طولانی رفت (دستاشو مشت کرده البته یک کار مناسبتی بود برای آبان 98). در همین مدت زدبازی کلی «دیس» و «دیسبک» با پیشرو رد و بدل کرد، دو کنسرت گذاشت، منحل شد و اعضایش جدا کار میکردند، مهراد و سامان گروه بزرگ با حضور خودشان، راسک، آرش دارا و کنیس تشکیل دادند، مهراد، زخمی رو به عنوان تلنت معرفی کرد و آلبوم گروهی برای استعدادها جمع کرد.
از آن طرف علیرضا جیجی، لیدر تیمش که اعضایش شامل: لیتو، خلسه، سیجل، نسیم و امجی بودند شده بود و با بسیاری از رپرای مین استریم همکاری داشتند. سامان و مهراد با علیرضا یه دیس و دیسبک مختصری داشتند. تیم جیجی بیشترین و بزرگترین کنسرتهای رپ فارسی را میگذاشت و گروه وانتونز و خلسه و لیتو را به عنوان تلنت پروموت کرد. هیچکس و ملتفت همچنان در سکوت به سر میبردند و حتی مضامینی به طعنه مثل «ملتفتیا نت ندارن واسه همین انقدر کم پیدائن» با شکلهای مختلف ساخته میشد.
از بعد زاخارنامه تا قبل مجاز
رپر توییتری، رپر وابسته
اواخر سال ۱۳۹۸ بود که مهدیار در یک توییت، اعلام کرد که «اگه تا آخر امسال مجازو تموم نکردم میشینم …!» (البته مجاز بعد از عید منتشر شد)، این خبر منتشر شد و موجب شادی طرفداران رپ شد. قبلتر از آن هم دابل آلبوم (پیرشدیم ۳ و انفرادی) از جیجی و سیجل و خلسه هم به فروش گذاشته شد و تا الان که ترکهای زدبازی منتشر شدند هنوز آلبومای جیجی منتشر نشدند.
اما… قبل از انتشار مجاز، برنامهای از شبکه ۳ پخش شد که درباره راهیان نور بود و سهراب امجی هم در آن (منطقه جنگی) جضور داشت. البته این اتفاق برای ۴-۳ ماه پیش بود، اما به تازگی از تلویزیون پخش شد. مهدیار هم در یک توییت، امجی را «ملیجک» خطاب کرد و وِرس آن در آهنگ «لاین بازی» که درمورد کوکایین بود را مسخره کرد. این اتفاق با واکنش شدید جیجی همراه بود که تو استوریهای زیادی پاسخ مهدیار را داد. کمی که گذشت، هیچکس هم وارد ماجرا شد و دعوا بالا گرفت. امجی، هیچکس را «دورو» خطاب کرد برای اینکه تازمانی که در ایران بود از مضامینی دیگر میخواند و حالا که به لندن رفته، ژست مخالف نظام دارد. امجی «فری استایل» داد و هیچکس را دیس کرد و هیچکس هم در یک «فری استایل» کوتاه جوابش را داد و جیجی هم در یه ترک کوتاه مهدیار را دیس کرد و این ماجراها تا به امروز ادامه داشته.
عکس از کانال یوتیوب “ککتل تی وی”
نقد واقعی یا حاشیهسازی برای فروش آلبوم؟
ویدئوی حضور سهراب امجی در راهیان نور مربوط به گذشته بود، اما به تازگی پخش شد. فرض را بر این میگذاریم که مهدیار و هیچکس آن ویدیو را به تازگی دیدهاند، اما سایتهای بت چه؟ حدود یک سالی میشود که تبلیغ سایتهای بت، راهی برای درآمد صغیر تا کبیر رپ فارسی شده و اکثر آنهایی که از شهرت زیادی بهره میبرند تبلیغ بت میکنند. این که هیچکس بعد یک سال و خوردهای از ورود بت به ایران، درست قبل فروش مجاز پاپیچ سهراب امجی شده، نمیتونه تصادفی نیست. در ادامه حواشی که ملتفت و اطرافیانش را بررسی میکنیم.
آهنگهای قدیمی هیچکس مثل اختلاف، در عین داشتن مفهوم عامهپسند هم بودند، اما ترکهای جدیدش نه. بماند که مجاز، درگاه پرداخت ریالی نداشت و فروشش برای مردم داخل ایران عملا ممکن نبود.
همهی این اتفاقات را که کنار هم بگذاریم نتیجهاش فروش پایین مجاز میشود. راهکارش احتمالا ایجاد حاشیه بوده و با دورشدن خط فکری زدبازی و ملتفت، سوژهای بهتر از آنها برای ساخت حاشیه نبود و مهدیار و هیچکس هم دقیقا این کار را کردند.
مجاز و حواشی قبلش
زدبازی بعد از ۷سال، با دیس هیچکس بازگشت؟!
اشباهت «بچهمحل» و «تابستون کوتاهه» انکار ناشدنیست، پس میشود اسمش را گذاشت «تابستونکوتاهه ۲»؟!
ویلسون: وِرس ویلسون بیشتر به این میپردازد که رپ فارسی درست حسابی را من شروع کردم، نه تو.
او میگوید: پدر رپ بودی و پیچیدی دررفتی – وای نسادی پاش پدری نکردی (رفتن هیچکس به لندن)
هیدن: روشنفکرها افسردن، غر میزنن یه ریز (اشاره به سبک اعتراضی هیچکس)
جیجی: شروع کردیم کل داستانو ما، پس دیگه رخ نگیر جلوم کاسپاروف خان (ایهام بین رخ گرفتن به معنی قیافه گرفتن و رخ مهرهی شطرنج و کاسپاروف شطرنج باز مشهور | اشارهی دوباره به شروع کردن رپ واقعی توسط زدبازی)، اینا رپرن یا فعال حقوق بشر؟ (اشاره به هیچکس و کارای همسرش)
امجی: اینا مستقل نیستن فقط بیعرضن
کاور تِرک: کاور ترک احتمالا اشاره به دورویی و دورنگی هیچکس دارد البته به زعم خودشان.
کاور ترک “یخ” از زدباز
کلام آخر
پیشرو قبلا گفته بود: «سر قضیه من و زدبازی نرین فحش و فحش کاری»، این طرفداری نیست، جوگیری است، یادتان باشد که این اتفاقهای رپی، #ارزششو_نداره.
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :رپر ، فرهنگ و هنر ، موسیقی ، هیچکس
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰