اعتماد ۸۵درصدی مردم به تلویزیون؟ احتمالا شوخی میکنید
برترینها: در حالی که در سالهای اخیر عملکرد صداوسیما در نوع پوشش یا بعضا تحریف برخی از اخبار انعکاس زیادی در جامعه داشته و حاشیههای فراوانی را ایجاد است، مرکز تحقیقات صداوسیما با انتشار نظرسنجی از مردم درباره اخبار صداوسیما در فصل بهار ۱۳۹۹ اعلام کرده در سهماهه اول امسال ۷۹٫۵ درصد پاسخگویان، شنونده یا
برترینها: در حالی که در سالهای اخیر عملکرد صداوسیما در نوع پوشش یا بعضا تحریف برخی از اخبار انعکاس زیادی در جامعه داشته و حاشیههای فراوانی را ایجاد است، مرکز تحقیقات صداوسیما با انتشار نظرسنجی از مردم درباره اخبار صداوسیما در فصل بهار ۱۳۹۹ اعلام کرده در سهماهه اول امسال ۷۹٫۵ درصد پاسخگویان، شنونده یا بیننده اخبار رسانه ملی بودهاند!
در اینجا چند فراز جنجالی از رفتارهای صداوسیما در یکی دوسال اخیر را مرور کردهایم که البته میتوانست خیلی بیشتر از این باشد، اما به همین قناعت کنید، اینهای که اینجا گذاشتیم در واقع فقط مشت نمونه خروار است و از جمله رفتارهایی بوده که مردم را نسبت به تلویزیون ملی ناامید کرده، شاید باید بپذیریم که علیرغم نفوذ شبکههای اجتماعی و شبکههای ماهوارهای هنوز هم مرجعیت خیلی از مردم برای آگاهی از مسائل مختلف با صداوسیماست، همین هم مسئولیت سیاستگذاری در این رسانه را سنگین میکند و نمیشود با یک اعلام آمار مبهم سر و ته کار را هم آورد.
افزایش قیمت بنزین و شروع جنجال
از اواسط سال گذشته رفتار صداوسیما در گزارشهای مختلف در مورد قاچاق سوخت، مقایسه قیمت بنزین با آب معدنی یا مقایسه قیمت بنزین در ایران و سایر کشورها نشان از تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین را میداد، زمینهچینی و بعد توجیه رفتار دولت این گمان را در ذهن برخی تقویت میکرد که احتمالا صدا و سیما در این مورد، مصلحت را بر حقیقت ترجیح داده، رفتاری که در خیلی از موارد دیگر هم از سمت تلویزیون ملی دیده میشود. گناه گرانی بنزین البته بر گردن ساختارهای معیوب اقتصادی و تصمیمات دولتهاست اما شکل جاگیری آن در ذهن مردم بیشتر از هر چیز بر عهده صداوسیماییست که بیشتر سمت تصمیمگیرندگان ایستاده تا مردم کوچه و خیابان.
جنجال پدر و پسر زنجانی
ماجرا از آنجایی شروع شد که ویدئویی در اوج کاهش قیمت دلار منتشر شد که در آن فردی که عنوان میکرد فرزندش مبتلا به سرطان است و آمده است تا پایین آمدن قیمت دلار را ببیند و خوشحال شود تا بتواند راحتتر برای فرزند خود دارو تهیه کند. این، اما پایان ماجرا نبود و او چند روز بعد در آنتن زنده صداوسیما حاضر شد. او که میگفت فرزند سرطانیاش از این گرانی قیمت دلارها بزرگترین لطمه را خورده. اشکهای او ابتدا در یک بخش خبری و بعد در برنامه علی ضیا موجی به پا کرد.
موجی که بلافاصله تبدیل شد به یک شماره حساب و کمپین جمع کردن کمکهای مردمی برای این کودک. همه حس انسان دوستی مان گل کرده بود و علی ضیا هم احتمالا فکر میکرد چه کرده است با این برنامه اش. در عمل، اما چه اتفاقی افتاد؟ این حباب پوشالی زود ترکید و کاشف به عمل آمد که کل ماجرا چیز دیگری بوده، علی ضیا رکب خورده بود و اما اعتماد بود که آب میرفت.
زینب ابوطالبی؛ لندکروزسوار سلحشور
زینب ابوطالبی (مجری شبکه افق) روی آنتن زنده گفت: «کسانی که با اعتقادات او همراه نیستند و به رفاه و زندگی آرام خود فکر میکنند بهتر است از ایران بروند» او به همین دلیل مورد واکنش شدید مردم قرار گرفت. شدت انتقادات مردم به او به حدی زیاد بوده که خانم ابوطالبی در صفحه اینستاگرام خود کامنتها را بست تا بیش از این مورد پرسش قرار نگیرد. او البته بعدتر دوباره در همان شبکه افق سعی کرد ماجرا را ختم به خیر کند که نشد. نفس آنتن دادن به چنین رویکرد و تفکری فقط مختص به همین یک نمونه نیست و زینب ابوطالبی یک نماد از یک وضعیت است، مثل او باز هم بودند و این از آن جمله فضاهاییست که اعتمادکُش است.
اعتراضات آبان و جهیزیه دخترم
یک گزارش از خبرنگار اخبار تلویزیون در شبهای نخست اعتراضات به گرانی بنزین، حسابی خبرساز شد. مردی در آن گزارش گریه میکرد و میگفت آتش زدن خانهاش سبب شده جهیزیه دخترش بسوزد. این ویدئو بعدتر با انتشار تصاویری از این مرد در یک باغ سبب شد که ابهاماتی درباره غیر واقعی بودن این ویدئو مطرح شود. مردِ گریان آن گزارش بعدها به شدت سوژه شبکههای اجتماعی شد و ابهام درباره حقانیت گزارشهای صداوسیما یک بار دیگر مورد پرسش قرار گرفت، گزارشهای خبری تلویزیون همیشه مورد ابهام بوده از حیث نزدیکی به حقیقت.
سانسور درباره مورد تلگرام
پس از فیلترینگ تلگرام، صدا و سیما در گزارشی مدعی شد که بسیاری از مردم از این اقدام خرسند هستند و فیلتر شدن تلگرام را اقدامی شایسته میدانند، گزارشی که در کمترین زمان ممکن پس از پخش با واکنشهای زیادی در شبکههای اجتماعی مواجه شد؛ از جمله واکنش کسانی که صدا و سیما در گزارش خود با آنها گفتگو کرده بود.
برخی از افرادی که در گزارش مذکور صدا و سیما از آنها تصویر و صدا پخش شده بود، صدا و سیما را به بیانصافی و تقطیع جملات و انتخاب بخشهایی که مورد نظر خودشان است، متهم کردند و متن کامل جملات خود را منتشر کردند، موضوعی که منتقدان رسانه ملی که آن را «رسانه میلی» میخوانند به تکاپو انداخت تا صحت گفتههای خود را در مورد صدا و سیما به اثبات برسانند.
آمار کرونا
در اسفندماه و در اوایل شیوع ویروس کرونا مردم به آمار مبتلایان به کرونا که از صدا وسیما اعلام میشد بیاعتماد بودند و گلایه از این داشتند که صداوسیما به کرونا توجه نمیکند، شکل رفتار صدا وسیما در روزهای اوج شیوع کرونا و در اسفندماه آکنده از نوعی بیخیالی و سهلانگاری بود و حالا از آن تفریط اسفند، صداو سیما به افراط این روزها رسیده که چیز جز «کرونا» برای آنتن ندارد!
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰