اصغر نصیری، کارگردان با بیان این مطلب گفت: اینکه همچنان برخی سریالها به جای داستانگویی روان به دنبال شعار دادن هستند، شاید مطلوب مدیران باشد ولی مخاطب را راضی نمیکند، چون مخاطب مفاهیم را در جستوجوی سرگرمی دریافت خواهد کرد. شما به عنوان سازنده سریال اول بیا و داستانت را تعریف کن و کاراکترهای جذاب برای مخاطب بساز و بعد به سمت شعار برو و البته نه شعار گلدرشت بلکه با شعاری که در بطن کار باشد.
این کارگردان ادامه داد: من کم و بیش سریالهای تلویزیون را میبینم و سعی میکنم نقاط قوت و ضعف آنها را مرور کنم، مثلاً یکی از سریالهایی که اخیراً از تلویزیون پخش شد و حواشی زیادی پیرامون آن به وجود آمد، سریال «احضار» بود که موافقان و مخالفانی داشت.
کارگردان «شغال» افزود: اگر بخواهم نظر شخصیام را بگویم این سریال به نظرم کار خوبی نبود و اول از همه کمبود داستان داشت و انگار داستانش اصلاً برای ساخت یک سریال ۳۰ قسمتی مناسب نبود. فیلمنامه ضعفهایی داشت و تعداد زیادی شخصیت در آن طراحی شده بود که بعد از حضور کوتاهی ناگهان از داستان حذف میشدند و حضورشان بار دراماتیک نداشت.
این کارگردان ادامه داد: هماهنگی جنس بازی با فضای درام یکی از اصول سریالسازی است ولی در همین سریال، جنس بازی، هارمونی مناسب با فضای داستان را نداشت و حواشی زیاد داستانی نیز تمرکز مخاطب را از اصل داستان دور میکرد.
این کارگردان در ادامه ضمن تأکید بر ضعف ساختاری سریالسازیهای اخیر افزود: اینکه در جاهایی در اوج ایجاد فضای درامگونه و جدی به علت ضعف کارگردانی، سریالی مثل «احضار» جنبه کمدی پیدا میکرد، واقعاً برای خودم سؤالبرانگیز بود.
اصغر نصیری با اشاره به کمدیهای ناخواسته این سریال عنوان کرد: صحنهای که زن احضارگر با روح کامرانی صحبت میکند، این قضیه بیشتر نمود پیدا میکند که کار یک کمدی است و نه اثری ماورایی.
کارگردان «مسلخ» تأکید کرد: باور کنیم که دیگر دوره شعار گذشته و اینکه در سریالی مثل «احضار» جنبه شعارگونه کار، در قسمتهای آخر بسیار پررنگ شده بود، نقض غرض است. درست است که سازندگان به دنبال نهی از منکر بودند ولی این نهی باید با زبان درام باشد و نه شعار.
این کارگردان افزود: به نظرم پیام اخلاقی سریال مبنی بر مذمت مراجعه به رمالان و احضارکنندگان روح باید خیلی زیرپوستی مطرح میشد تا میزان اثرگذاریاش به مخاطب هم بیشتر شود. یقیناً هر زمان که اندرز را در لایههای دوم و سوم داستان ارائه دادهایم، موفق بودهایم. این کارگردان ابراز امیدواری کرد: تا بیننده را حرفهای قلمداد نکنیم، نمیتوانیم محصول حرفهای بیافرینیم. باید تکلیفمان را با فیلمسازی و سریالسازی روشن کنیم و اگر میخواهیم مخاطب را به وجد بیاوریم، سعی کنیم جنس کار را بشناسیم و از الگوهای موفق پیروی کنیم.
۵۸۵۸
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰