از بانکداری اسلامی خیلی دور شدیم

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از تسنیم؛ عبدالناصر همتی در سی‌و‌چهارمین همایش بانکداری اسلامی که هم‌اکنون در حال برگزاری است، اظهار داشت: ۴۰ ماه پیش این سالن را افتتاح کردم و تنها تغییری که داشته اسم من بوده است که آن را کنده‌اند (خنده حضار)، البته این به دوران آقای فرزین برنمی‌گردد. وزیر اقتصاد

کد خبر : 494418
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
از بانکداری اسلامی خیلی دور شدیم



به گزارش هوشمند نیوز به نقل از تسنیم؛ عبدالناصر همتی در سی‌و‌چهارمین همایش بانکداری اسلامی که هم‌اکنون در حال برگزاری است، اظهار داشت: ۴۰ ماه پیش این سالن را افتتاح کردم و تنها تغییری که داشته اسم من بوده است که آن را کنده‌اند (خنده حضار)، البته این به دوران آقای فرزین برنمی‌گردد.

وزیر اقتصاد گفت: نه‌تنها به بانکداری اسلامی نزدیک نشدیم بلکه خیلی دور هم شدیم، از بانکداری متعارف هم دور شدیم، اگر همه تحریم‌ها برداشته شود و از اف‌ای‌تی‌اف هم خارج شویم تازه اول مشکلات بانکهاست که در کفایت سرمایه و… مشکل اساسی دارند.

او با بیان اینکه “من‌ از استقلال بانک مرکزی دفاع می‌کنم.”، گفت: باید سیاست‌های اقتصادی پولی و مالی در هماهنگی باشند؛ بانک مرکزی مسئول کنترل تورم است (آقای مصباح گفتند؛ “ببینیم آقای همتی با تورم چه‌کار می‌کند.”؛ (کنترل) تورم وظیفه بانک مرکزی است نه من) ولی به بانک مرکزی کمک می‌کنیم.

همتی به استقلال بانک مرکزی اشاره و تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی کارشناسی است و نمی‌توان همزمان سیاست تثبیت ارز و رها کردن بهره را داشته باشیم چراکه در تناقض است.

وزیر اقتصاد با تأکید به اینکه “نمی‌شود در ارز سیاست تثبیت را داشته باشیم ولی بهره رها باشد، این اصلاً شدنی نیست.”، خاطرنشان کرد: اگر ناترازی را حل نکنیم‌ نمی‌توانیم اقدام خاصی انجام دهیم.

وی افزود: وقتی می‌گویم‌ استقلال بانک مرکزی یعنی نباید به‌عنوان دولت چک بی‌محل بکشیم تا بانک مرکزی پاس کند؛ استقلال بانک مرکزی در سیاست‌گذاری و کار کارشناسی ملاک است.

همتی گفت: نیاز داریم کشور از اطلاعات به‌روز شاخص‌های اقتصادی باخبر باشد ولی در دوره‌هایی فشار زیادی در دولت‌ها داشتیم حتی زمان من. برای انتشار آمارهای اقتصادی، هرچند مرکز آمار این آمار را می‌دهد ولی بانک مرکزی باید پیش‌قدم شود و شفاف و ماهانه آمارها را به مردم اطلاع دهد.

او راجع به صحبت‌های اخیر خود در باره تورم ۳۵درصدی و‌ حواشی آن‌ گفت: فکر کردند من‌ نمی‌دانستم‌ چه گفتم. درحالی مرکز آمار یک آمار دارد و بانک مرکزی آمار دیگری، مرکز آمار می‌گوید تورم ۳۰ درصد است ولی بانک مرکزی ۴۰ درصد.

همتی درباره حواشی حمایت اخیر خود از کارمندان بانکها نیز گفت: من وظیفه دارم به‌عنوان وزیر اقتصاد از کارمندان بانکی دفاع کنم؛ از همه دفاع می‌کنیم هفته قبل از کشاورزان دفاع کردیم که پولشان را بدهند، از پرستاران و بازنشستگان دفاع کردیم از همه دفاع می‌کنیم.

وی اضافه کرد: کِی گفتم؛ “به‌جای وام ازدواج کالا بدهید.”؟ گفتم؛ “اگر نیاز دارند و متقاضی هستند از این ابزار استفاده کنید”. از وام میلیاردی هیئت‌مدیره‌ها دفاع نمی‌کنم، برخی می‌گویند؛ “انگیزه ندارند عضو هیئت مدیره شوند.”! اگر ندارند پس چرا در این دو هفته در اتاق من را شکستند؟

وی افزود: وام کارمندان از سه چهار دهه قبل پرداخت می‌شود و برای الآن نیست؛ ارزش آن با تورم نسبت به قبل خیلی کمتر شده است؛ باید به سیستم کمک شود.

وی با بیان اینکه تضمین‌های خیلی زیاد در وام‌های کوچک اذیت کردن مردم محسوب می‌شود، گفت: همان قدر که در وام‌های بزرگ سخت‌گیری می‌کنید در وام‌های کوچک هم سخت‌گیری کنید (چون می‌دانم در بزرگ‌ها سخت‌گیری نمی‌کنید این‌طور می‌گویم).

همتی به نرخ ارز اشاره و تأکید کرد: معنا ندارد چند نرخ ارز داشته باشیم؛ باید نرخ ارز و اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر باشد؛ تثبیت نرخ ارز با تورم ۴۰درصدی یعنی لطمه خوردن به صادرات و…، این دور باطل باید توسط خود بانک مرکزی شکسته شود و من هم حمایت می‌کنم.

او در ادامه گفت: اگر بانکی خوب اداره شود باید پاسخگوی سهامداران و مردم باشد، اگر بخواهیم با این وضع اداره کنیم هیئت مدیره با وام میلیاردی هم نمی‌خواهیم.

وی تصریح کرد: آن چیزی که در قانون برای وام فرزندآوری و ازدواج دیده شده، ۲۰۰همت است. تا امروز ۷۵ همت پرداخت شده که نیاز به ۸۰۰ همت تسهیلات در این حوزه است. در بانک مرکزی به این فکر می‌کنیم که چگونه این مسئله را حل کنیم که ما هم قانون را ابلاغ کردیم. در حوزه وام ازدواج و فرزندآوری به‌میزان ۲۰۰همت به‌عهده نظام بانکی است که پرداخت خواهد شد، ولی باتوجه به عدد موجود در صف، ارقام بسیار بیشتری از این منابع می‌طلبد که به این جمع‌بندی رسیدیم تا سیاست جدیدی را ابلاغ کنیم.

همتی گفت: این‌که طی ۳‌ـ‌۴ساله گذشته رشد اقتصادی یک مقدار بالا رفته به‌خاطر افزایش صادرات نفت است، این را هر کسی که ترم اول اقتصاد را خوانده است، می‌فهمد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: رشد اقتصادی ما منابع‌محور است؛ هر وقت صادرات نفت بالا می‌رود رشد ما بالا می‌رود هر وقت صادرات نفت پایین می‌آید رشد ما هم پایین می‌آید. آنهایی که می‌گفتند؛ “دهه ۹۰ رشد پایین آمد.”، خودشان می‌دانند به‌خاطر تحریم و کاهش درآمد نفتی بوده است؛ نباید همدیگر را متهم کنیم باید به‌سمتی برویم که رشد اقتصادی را از منابع‌محور خارج کنیم و بهره‌وری را افزایش بدهیم.

همتی با ابراز اینکه “مدام همدیگر را متهم نکنیم.”، گفت: تأمین مالی غیرتورمی از طریق بازار سرمایه (با تغییراتی که امروز در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود) باید دنبال شود.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.