ادعای چین مبنی بر ساخت موشک‌های مافوق صوت از فولاد

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از ایسنا، دانشمندان چینی می‌گویند راهی یافته‌اند که فولاد را به جای تنگستن سنگین و گران قیمت در مخروط‌های روی نوک موشک‌های مافوق صوت جای دهند. آنها در این دستاورد که دستیابی به آن زمانی تقریبا غیرممکن تلقی می‌شد، توانسته‌اند این کار را با کمک فناوری جدید حفاظت حرارتی انجام

کد خبر : 492251
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
ادعای چین مبنی بر ساخت موشک‌های مافوق صوت از فولاد



به گزارش هوشمند نیوز به نقل از ایسنا، دانشمندان چینی می‌گویند راهی یافته‌اند که فولاد را به جای تنگستن سنگین و گران قیمت در مخروط‌های روی نوک موشک‌های مافوق صوت جای دهند.

آنها در این دستاورد که دستیابی به آن زمانی تقریبا غیرممکن تلقی می‌شد، توانسته‌اند این کار را با کمک فناوری جدید حفاظت حرارتی انجام دهند.

بر اساس گزارشی که توسط مجله SCMP منتشر شده است، دانشمندان طرح یک موشک مافوق صوت را در مقاله‌ای که در مجله چینی Acta Armamentarii منتشر شده است، ارائه کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، تیم دانشمندان توسط هوانگ فنگلی(Huang Fenglei) استاد مؤسسه فناوری پکن هدایت می‌شود.

اگر استفاده از دماغه فولادی در مخروط موشک مافوق صوت محقق شود، می‌تواند قیمت موشک‌های مافوق صوت را به شدت کاهش دهد.

مخروط‌های فولادی در موشک‌های مافوق صوت

بر اساس گزارش منتشر شده، طراحی ارائه شده توسط محققان در این مقاله نشان می‌دهد که موشک مافوق صوت را می‌توان با استفاده از فولاد ضد زنگ معمولی و با استحکام بالا ساخت.

دانشمندان ادعا می‌کنند که موشک مافوق صوت طراحی شده توسط آنها با مخروط دماغه فولادی می‌تواند به راحتی به سرعت ۸ ماخ یا ۹۸۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

یکی از مسائل مهم در استفاده از فولاد در موشک‌های مافوق صوت این است که نقطه ذوب آن ۲۱۹۰ درجه فارنهایت (۱۲۰۰ درجه سانتیگراد) است و این دما کمتر از دمای ۳۰۰۰ درجه فارنهایت است که یک موشک مافوق صوت به دلیل سرعت بالا و شرایط جوی می‌تواند در طول پرواز به آن برسد. بنابراین کشورها تاکنون نتوانسته‌اند در سلاح‌های مافوق صوت فولاد را جایگزین تنگستن کنند.

آلیاژهای تنگستن معمولاً توسط کشورها برای سلاح‌های مافوق صوت استفاده می‌شوند، زیرا نقطه ذوب آنها بالاتر از ۳۴۰۰ درجه فارنهایت است. با این حال، این فلز کمیاب است و بیشتر تولید آن توسط شرکت‌های چینی کنترل می‌شود.

برای جایگزینی تنگستن با فولاد، حفاظت حرارتی پیشرفته‌ای مورد نیاز است؛ چیزی که دانشمندان چینی ادعا می‌کنند به آن دست یافته‌اند.

طبق گزارش SCMP، این موشک پس از پرتاب از جو بالاتر می‌رود و سپس قبل از اصابت به هدف به ارتفاع ۱۸ تا ۱۲ مایلی سقوط می‌کند.

مدیریت دما و توسعه سلاح‌های کم هزینه

دمای داخل کلاهک طبق تخمین آنها پس از ۱۸ ثانیه به ۳۰۰۰ درجه فارنهایت می‌رسد که برای احتراق ماده منفجره در موشک کافی است.

مخروط دماغه فولادی دارای یک لایه محافظ حرارتی اضافی است که به آن کمک می‌کند شکل و فرم خود را قبل از ضربه حفظ کند.

دانشمندان پیشنهاد کردند که از یک سرامیک با دمای بسیار بالا به عنوان لایه بالایی و مانع استفاده شود که در زیر آن یک لایه هواژل به عنوان عایق حرارتی برای حفظ دمای ماده منفجره عمل می‌کند.

سلاح‌های مافوق صوت جدید هستند و چندین کشور در حال رقابت برای توسعه نسخه‌های کم هزینه از آن هستند. جایگزینی تنگستن با فولاد به ساخت موشک‌های کم‌هزینه که می‌توانند به راحتی، تولید و استفاده شوند، کمک می‌کند.

چین هم‌اکنون تعدادی موشک مافوق صوت در زرادخانه خود دارد و روسیه نیز از آنها در جنگ کنونی علیه اوکراین استفاده کرده است.

ایالات متحده نیز به دنبال دستیابی به یک موشک مافوق صوت است، اما پروژه‌های اجرا شده توسط این کشور هنوز نتوانسته‌اند به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.

طبق گزارش‌ها، چین در رقابت برای توسعه سلاح‌های مافوق صوت از سایر کشورها بسیار جلوتر است و قصد دارد آنها را به صورت انبوه تولید کند تا بتواند از آنها در شرایط جنگی استفاده کند. پکن همچنین بر توسعه آنها با هزینه کم متمرکز است، چیزی که طبق اطلاعات موجود، سایر کشورها در انجام آن ناکام مانده‌اند.

ماه گذشته دانشمندان کالج علوم و مهندسی هوافضای دانشگاه ملی فناوری دفاع در چانگشای چین ادعا کردند که یک دستگاه خنک کننده جدید برای سلاح‌های مافوق صوت توسعه داده‌اند که می‌تواند زمان پرواز آنها را نزدیک به دو و نیم ساعت بهبود بخشد.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.