آیا گزارش ناقص گلدمن ساکس بازار را در روز جمعه متلاطم کرد؟

در روز جمعه، سهام انویدیا 4 درصد سقوط کرد و سازندگان تراشه Nasdaq را به پایین‌ترین سطح خود در سه هفته اخیر رساندند. یکی از دلایل این فروش، یادداشت گلدمن ساکس از پیتر اوپنهایمر بود که در آن استدلال می کرد که ترافیک به ChatGPT در حال کاهش است. گلدمن این نمودار را منتشر کرد

کد خبر : 493115
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۴
آیا گزارش ناقص گلدمن ساکس بازار را در روز جمعه متلاطم کرد؟


در روز جمعه، سهام انویدیا 4 درصد سقوط کرد و سازندگان تراشه Nasdaq را به پایین‌ترین سطح خود در سه هفته اخیر رساندند.

یکی از دلایل این فروش، یادداشت گلدمن ساکس از پیتر اوپنهایمر بود که در آن استدلال می کرد که ترافیک به ChatGPT در حال کاهش است. گلدمن این نمودار را منتشر کرد که بعداً به طور گسترده (از جمله در فایننشال تایمز) منتشر شد. تعداد بازدید از ChatGPT را نشان می دهد:

این نمودار بیشتر توسط مظنونین معمولی انتخاب شد که استدلال می کردند که ChatGPT یک حقه است، متا/گروک/آنتروپیک در حال خوردن ناهار است، بیدار شده است یا هر دستور کار دیگری که آنها پیش می برند.

حقیقت به طرز شرم آور ساده است.

آدرس اینترنتی ChatGPT از chat.openai.com به chatgpt.com تغییر یافت.

وقتی هر دو URL را همپوشانی می کنید، ترافیک اینجاست:

h/t @edsuh

در هر صورت، ترافیک سرعت گرفته است.

برای “باهوش ترین افراد در اتاق” این نشان دهنده فقدان تحقیرآمیز تفکر انتقادی است. هیچ راهی وجود نداشت که استفاده از ChatGPT تنها در دو ماه 80٪ کاهش یابد.

آیا این اشتباه 110 میلیارد دلار را از ارزش بازار انویدیا در روز جمعه حذف کرد (برای مرجع، این 72 درصد از ارزش بازار گلدمن است)؟

من شک دارم که کاتالیزور اصلی بوده است، اما شک ندارم که به دردش خورده است. تحقیق و تفکر انتقادی در این دنیای میم محور کمبود دارد.

NVDA روزانه

در مورد آنچه که من را در مورد Nvidia نگران می کند، چرخه حیات رونق سرمایه گذاری است. تراشه H100 یکی از بهترین محصولات تمام دوران است و تقاضا برای آن در استراتوسفر است. با همه حساب ها، این تقاضا حداقل برای بلک ول، نسلی که اواخر امسال می آید، برابر خواهد بود.

اما تحلیلگران در این سطح از تقاضا قیمت گذاری می کنند – و هر سال در حال رشد هستند. که P/E رو به جلو در سال 2025 برابر با 37 برابر است.

اولین مشکل این است که آنها باید به تکرار ادامه دهند تا خندق خود را گسترش دهند، و این کار با حاشیه های نزدیک به 80٪ دشوار است. حالا من در این مورد علیه آنها شرط نمی‌بندم، اما مقدار پولی که در حال حاضر برای ساخت تراشه صرف می‌شود، فوق‌العاده است و اساساً شرط‌بندی علیه سرمایه‌داری است.

ثانیاً، نیاز به بازگشت سرمایه از سوی خریداران وجود دارد. در حال حاضر ما تمام فناوری‌های مگاکاپ را داریم که پول را به تراشه‌ها سرازیر می‌کنند، اما در برخی مواقع این سرمایه‌گذاری‌ها نیاز به بازگشت دارند. در حال حاضر ما سال به سال در آن سطح از سرمایه گذاری قیمت گذاری می کنیم و برای من سخت است باور کنم که همه آن شرکت ها به این میزان هزینه در دنیای فناوری که به سمت برنده شدن همه چیز گرایش دارد، ادامه دهند.

ثالثاً، نظرات هاک تان، مدیر عامل Broadcom در روز پنجشنبه پس از درآمدها حاکی از یک تهدید بزرگ برای تقاضای انویدیا از سوی همان شرکت‌های فناوری مگاکاپ است:

“من قبلاً فکر می کردم که سیلیکون تجاری همه منظوره در پایان روز برنده خواهد شد. خوب، بر اساس تاریخچه نیمه هادی ها عمدتاً تا کنون، هدف کلی، سیلیکون تجاری کوچک تمایل به پیروزی دارد. اما من مانند شما، دیدگاه خود را تغییر دادم. و من این کار را انجام دادم، شاید حتی 6 ماه پیش هیچ یک از این شرکت‌ها ناتوان هستند و نه منابع مالی یا علاقه‌ای برای ایجاد سیلیکون، سیلیکون سفارشی، و نه مدل‌های زبان بزرگ و شاید نرم‌افزاری ندارند که بتوانند آن حجم‌های کاری هوش مصنوعی را روی سیلیکون سفارشی اجرا کنند. انجام این کار بسیار زیاد است و هیچ بازگشتی برای آنها وجود ندارد زیرا انجام آن بسیار گران است، اما آن تعداد کمی از افراد ابری وجود دارند که مقیاس پلتفرم و امکانات مالی برای آنها کاملاً منطقی و از نظر اقتصادی منطقی است. ، برای ایجاد شتاب دهنده های سفارشی خود، زیرا در حال حاضر، من سعی نمی کنم بیش از حد بر آن تأکید کنم، همه چیز در مورد موتورهای محاسباتی است. همه چیز به خصوص آموزش آن مدل های زبان بزرگ و فعال کردن آن در پلتفرم شما است. همه چیز در مورد محدودیت ها، تا حد زیادی، در مورد پردازنده های گرافیکی است. به طور جدی، کار به نقطه‌ای رسید که پردازنده‌های گرافیکی مهم‌تر از مهندسان، این ابر مقیاس‌کننده‌ها از نظر نحوه تفکرشان هستند. این GPU ها بسیار بیشتر هستند — یا XPU ها بسیار مهم تر هستند. و اگر اینطور است، چه کاری بهتر از به دست آوردن کنترل، کنترل سرنوشت خود با ایجاد شتاب دهنده های سیلیکونی سفارشی خود. و این چیزی است که من می بینم که همه آنها انجام می دهند. این فقط آن را با نرخ های مختلف انجام می دهد و آنها در زمان های مختلف شروع می کنند. اما همه آنها شروع کرده اند

یک هفته پیش، همه از نخریدن NVDA در کاهش 90 دلاری پشیمان بودند (و افزایش 69 درصدی به 130 دلار مطمئناً برای مدتی ثابت کرد که این خریداران حق دارند). اما پس از خواندن آن نظرات، مطمئن نیستم که یک شیب دوم تا 90 دلار بخرم.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.