آیا بیت کوین کنندگان باید از Bukele حمایت کنند؟ – مجله بیت کوین
این یک سرمقاله نظر توسط Jaime García، یک بیت کوین سالوادوری-کانادایی و یکی از مجریان جشنواره جهانی بیت کوین است. بسیاری از بیت کوین داران السالوادور را به عنوان چراغ امید می دانند، زیرا تا به امروز این تنها کشوری است که بیت کوین را واقعاً به یکی از ارزهای رسمی خود تبدیل کرده است.
این یک سرمقاله نظر توسط Jaime García، یک بیت کوین سالوادوری-کانادایی و یکی از مجریان جشنواره جهانی بیت کوین است.
بسیاری از بیت کوین داران السالوادور را به عنوان چراغ امید می دانند، زیرا تا به امروز این تنها کشوری است که بیت کوین را واقعاً به یکی از ارزهای رسمی خود تبدیل کرده است. این کشور فضایی مهماننواز را برای بیتکوینکنندگان بینالمللی فراهم کرده است تا بتوانند با یکدیگر ملاقات کنند، تعطیلات خود را بگذرانند و سرمایهگذاری کنند. بدون شک، یکی از نیروهای محرک اصلی پذیرش بیت کوین در السالوادور، رئیس جمهور نایب بوکله بوده است.
اما اطمینان از موفقیت این پروژه بدیع چندین سال دیگر طول خواهد کشید. و بسیاری به این فکر کردهاند که اگر Bukele، بزرگترین قهرمان آن، دیگر مسئول این پروژه نباشد، چه اتفاقی برای این پروژه میافتد. برخی به این فکر کرده اند که آیا یک دوره ریاست جمهوری برای تکمیل کار پرتقال پرتقال السالوادور کافی است؟
به همین دلیل است که پتانسیل انتخاب مجدد بوکله احتمالا مورد استقبال بسیاری از بیت کوین داران قرار خواهد گرفت. با این حال، به همان اندازه مهم است که بوکله قانون اساسی سالوادور را برای دستیابی به یک دوره دیگر و تداوم خود در ریاست جمهوری دور می زند – سوء استفاده از قدرت که به نظر می رسد با تاکید بیت کوین بر قوانین، نه حاکمان، در تضاد باشد.
اکنون به نظر می رسد که بوکله تلاش خواهد کرد تا پس از دوره فعلی ریاست جمهوری خود را ادامه دهد. در 15 سپتامبر 2022، بیست و یکمین روز استقلال السالوادور، بوکله اعلام کرد که به دنبال نامزدی برای ریاست جمهوری در انتخابات 2024 است. بسیاری از مردم سالوادور اعلامیه او را با هیجان، شور و شوق و تشویق رعد و برق دریافت کردند. در مقابل، بسیاری از مخالفان، منتقدان و سازمان های خبری بین المللی او بلافاصله تصمیم او برای نامزدی برای دومین دوره را به عنوان غیرقانونی و خلاف قانون اساسی محکوم کرد. در اکثر موارد، محکومیت های آنها بر این تصور بود که قانون اساسی السالوادور، دولت های ریاست جمهوری را به یک دوره پنج ساله محدود می کند.
این مقاله مسیر قانونی بوکله برای دومین دوره ریاست جمهوری را شرح می دهد. هدف از این برنامه ترویج و کاهش آرزوهای ریاست جمهوری آینده بوکله نیست، بلکه صرفاً الزامات نامزدی بوکله در قانون اساسی فعلی سالوادور را برجسته می کند. درک جنبه های ظریف قانون اساسی سالوادور، وقایعی که منجر به اعلام بوکله شد و خلق و خوی جمعیت سالوادور عوامل مهمی برای کمک به خواننده در ارزیابی کامل وضعیت هستند.
سوالات حقوقی در مورد دوره دوم بوکله
مانند بسیاری از افراد در السالوادور، خود بوکله مدتها معتقد بود که دورههای ریاستجمهوری محدود به یک دوره است و انتخاب مجدد غیرممکن است. علاوه بر این، در بسیاری از مصاحبهها، او مدعی شده بود که قانون اساسی را برای انتخاب مجدد تغییر نخواهد داد.
همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، تغییر قانون اساسی یک فرآیند طولانی و دشوار است. اولا، رئیس جمهور به تنهایی نمی تواند قانون اساسی را تغییر دهد. ثانیاً، تغییرات پیشنهادی مستلزم امضاء حداقل ده نماینده مجلس مقننه است. سوم، مجلس قانونگذاری السالوادور باید تغییر پیشنهادی را با اکثریت ساده 50 درصد به علاوه یک تصویب کند. در نهایت، پس از یک دوره سردرگمی، مجلس مقننه منتخب بعدی این پیشنهاد را با رای لازم برای سه چهارم مجلس تصویب کرد.
برای بوکله غیرممکن بود، حتی با داشتن اکثریت فوق العاده در مجلس، تغییر قانون اساسی را برای دور دوم انتخابات به موقع تصویب کند. علاوه بر این، اصل 248 قانون اساسی، صراحتاً تغییر در بخش مربوط به دوره ریاست جمهوری را ممنوع کرده است.
بر اساس آنچه که مشخص است، بوکله قصد انتخاب مجدد را نداشت. بنابراین، چه چیزی این امکان را برای او فراهم کرد که اعلام کند برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور خواهد رفت؟
تفسیری جدید از قانون اساسی السالوادور
در 15 فوریه 2021، خبرگزاری دیجیتال سالوادور دیاریو ال موندو مصاحبه ای را منتشر کرد نانسی ماریشل دیاز د مارتینز، نامزدی که برای انتخابات شرکت می کند گانا حزب در انتخابات آتی مجلس قانونگذاری در این مصاحبه، روزنامه از او پرسید که آیا از انتخاب مجدد بوکله حمایت می کند یا خیر، و او پاسخ مثبت داد.
در 22 مارس 2021، در تلاش برای رد صلاحیت دیاز د مارتینز از شرکت در انتخابات مجلس قانونگذاری، یک مخالف معروف بوکله و وکیل قانون اساسی، سالوادور انریکه آنایا بارازا، علیه وی شکایت کرد. در این اتهام ادعا شده بود که دیاز د مارتینز در حال تبلیغ برای انتخاب مجدد رئیس جمهور بوده است. بر اساس قانون اساسی سالوادور، ماده 75، بخش 4، چنین فعالیتی ممنوع است و مجازات انجام آن از دست دادن حقوق شهروندی شما، از جمله توانایی نامزدی در پست است.
اتاق قانون اساسی دادگاه عالی سالوادور به دیاز دی مارتینز اجازه داد تا در انتخابات شرکت کند، مشروط بر اینکه اگر تشخیص داد که او قانون اساسی را نقض می کند و در پیشنهاد خود موفق بود (او موفق نبود)، او را از سمت خود برکنار کنند. در آن زمان، دیاز دی مارتینز به این اتهام اعتراف کرد.
در 3 سپتامبر 2021، اتاق قانون اساسی دیوان عالی حکمی در مورد از دست دادن حقوق شهروندی دیاز د مارتینز صادر کرد. این گزارش با تکیه بر رویه قضایی در این مورد به طور گسترده به بررسی تأثیر تصمیم خود پرداخته است. اساساً مشخص شد که دیاز د مارتینز حقوق شهروندی خود را از دست نداده است زیرا:
1. شواهد ارائه شده توسط سالوادور انریکه آنایا بارازا فاقد عینیت و اعتبار بود.
2. بدیهی است که اتاق باید در تفسیر قانون اساسی عقل سلیم داشته باشد و افراد حاکمیتی را به دلیل زبان سفت و سخت و تحت اللفظی سند مجازات نکند. علاوه بر این، شهروندان می توانند آزادانه خواسته های سیاسی خود را بیان کنند، حتی اگر در قانون اساسی اجازه داده نشده باشد، بدون ترس از از دست دادن حقوق خود. آزادی بیان در حال حاضر در قانون اساسی یک حق تضمین شده است و سایر بخش ها از جمله بند 4 اصل 75 نمی تواند جایگزین آن شود.
3. علاوه بر این، تصریح کرد که اگرچه رئیس جمهور نمی تواند مجدداً به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، اما رئیس جمهور می تواند با کسب مجوز از مجلس قانونگذاری برای کناره گیری از ریاست جمهوری برای نامزدی، برای بار دوم تلاش کند. او در شش ماه قبل از شروع دوره بعدی رئیس جمهور نخواهد بود. این تفسیر به شهروندان اجازه می دهد تا برای دوره دوم ترفیع کنند، زیرا طبق قانون اساسی این امکان وجود دارد.
4. اتاق شفافیت بیشتری در مورد ماده 152، بخش 1 ارائه کرد. جایی که مسیری را برای دوره دوم قانونی نشان می دهد:
در اصل 152 ترجمه اصل 1983 قانون اساسی آمده است:
افراد زیر نمی توانند نامزد ریاست جمهوری باشند:
بند 1 – کسانی که بیش از شش ماه متوالی یا غیر متوالی ریاست جمهوری را بر عهده داشته اند. دوره بلافاصله قبل یا در داخل شش ماه گذشته قبل از شروع دوره ریاست جمهوری»
دادگاه تاکید کرد که دوره بلافاصله قبل نیست جاری دوره ریاست جمهوری; بنابراین، رئیس جمهور فعلی می تواند نامزدی را انتخاب کند، مشروط بر اینکه در زمان نامزدی، رئیس جمهور نباشد.
این موضوع اهمیت رئیس جمهور نبودن یک نامزد را برجسته کرد در داخل شش ماه قبل آغاز دوره ریاست جمهوری به دلیل مزیت تصدی و استفاده از قدرت دفتر برای تبلیغات.
5. این حکم همچنین به این موضوع پرداخته است که اگر رئیس جمهور به دنبال یک دوره دوم است، آنها برای نامزد شدن و نامزد شدن باید مجوز کناره گیری از ریاست جمهوری را درخواست کند.
6. اتاق، مفهوم جایگزینی را بیش از تغییر رئیس جمهور تفسیر کرد. با این حال، این ممکن است به دلیل کناره گیری یک رئیس جمهور فعلی برای نامزدی و به عهده گرفتن معاون رئیس جمهور اتفاق بیفتد. با این حال، اتاق همچنین «تغییرپذیری» را به عنوان توانایی رای دهندگان، از طریق انتخابات آزادانه، برای انتخاب نامزد دیگری در صورت تمایل، تعریف کرد.
7. بخش مهمی از حکم اتاق، دستورالعمل مستقیم آن بود که پیگیری سومین دوره ریاست جمهوری ممنوع است.
8. در نهایت، اتاق دستورالعمل های صریح ارائه کرد به دادگاه عالی انتخاباتکه مجری قوانین و اداره انتخابات و تسهیل ثبت نام رئیس جمهور فعلی به شرط تمایل وی و احراز شرایط است.
آیا قانون اساسی السالوادور دوره دوم ریاست جمهوری را ممنوع می کند؟
مطابق با آرتورو مندز آزاهر، که به عنوان وزیر دادگستری و مشاور حقوقی ریاست جمهوری در سال 1983 به عنوان یکی از نویسندگان قانون اساسی سالوادور خدمت می کرد، دوره دوم از زمان تدوین این نسخه قانونی و امکان پذیر بوده است.
مندز آظهار در مصاحبه ای با مجله بیت کوین گفت: “وقتی نسخه فعلی قانون اساسی را با نسخه 1950 و 1962 مقایسه می کنید، جایی که به طور خاص رئیس جمهور را از نامزدی منع می کرد، متوجه می شوید که یک دوره دوم یک گزینه است. در نسخه 1983، ما آن ممنوعیت را حذف کردیم. شاید در تدوین بخشهایی از قانون اساسی اشتباه کردیم، اما این تغییر عمدی بود. حقوقدانان قانون اساسی نسل من مدتهاست که فهمیدهاند که راهی برای انتخاب دومین دوره ریاستجمهوری وجود دارد.»
مندز آظهار در پاسخ به این سوال که چرا هیچ کس به دنبال یک دوره دوم ریاست جمهوری نشده است، توضیح داد که همه روسای جمهور معتقد بودند که می توانند فقط برای یک دوره نامزد شوند. او توضیح داد که تونی ساکا، رئیس جمهور سابق زندانی، زمانی که واجد شرایط نبود، با موفقیت نامزد شد. در انتخابات 2014، علیرغم اینکه نامزدی ساکا خلاف قانون اساسی بود، دادگاه عالی رای دهندگان به او اجازه نامزدی داد.
جالبتر این است که آخرین رئیسجمهور سالوادور، سالوادور سانچز سرن، نامزدی داشت که احتمالاً خلاف قانون اساسی تلقی میشد. سانچز سرن به عنوان معاون سابق رئیس جمهور در زمان مائوریسیو فونس، نمی توانست نامزد شود زیرا دوره کامل خود را سپری کرده بود. بر اساس قانون اساسی، او باید شش ماه قبل از شروع دوره بعدی برای نامزدی قانونی، به دنبال مجوز و کناره گیری می شد. علیرغم غیرقانونی بودن نامزدی سانچز سرن با قانون اساسی، هیچ کس توجهی نکرد، یا شاید به کلی نادیده گرفته شد، و او در نهایت در انتخابات پیروز شد و رئیس جمهور السالوادور شد.
مندز آزاهار توضیح داد که «قانون اساسی اولیه 1950، تحت نظارت ایالات متحده و الیگارشی سالوادور، اطمینان حاصل کرد که هیچ کس نمی تواند دوره دوم ریاست جمهوری را داشته باشد، زیرا آنها نگران حفظ قدرت دائمی ارتش یا بدتر از آن، یک رئیس جمهور غیرنظامی بودند. یک کار خوب اما زمانی که در سال 1983 این محدودیت را حذف کردیم، قصد ما این بود که درخواست برای دوره دوم را دشوار کنیم. فقط فردی مانند بوکله این اعتماد به نفس را دارد که از مردم درخواست تبرئه کند تا از ریاست جمهوری کناره گیری کند و به دنبال یک دوره دوم باشد. مردم سالوادور به هر رئیس جمهور سابقی که چنین درخواستی می کرد می خندیدند.
بوکله چه مسیری را طی خواهد کرد؟
محتمل ترین سناریو این است که بوکله از مجلس قانونگذاری برای کناره گیری از ریاست جمهوری برای نامزدی، همانطور که در حکم اتاق مقرر شده است، بخواهد. حتی با مجوز مجلس قانونگذاری، دادگاه عالی انتخابات نمی تواند به بوکله اطمینان دهد که نامزدی او پذیرفته خواهد شد، زیرا این همان نهادی است که او را در سال 2017 مسدود کرد. یکی از اعضای اصلی آن، خولیو اولیو، در یک برنامه گفت و گوی تلویزیونی ملی گفت که باید علیه بوکله کودتا شود.
بنابراین، در حالی که مسیری برای Bukele وجود دارد، نه مطمئن است و نه بدون خطر.
از قضا، در تلاش برای دلسرد کردن بوکله از تلاش برای دور دوم، مخالفت او با توجه به محبوبیت بالای او، نه تنها امکان نامزدی، بلکه تقریباً تضمین ریاست جمهوری او را تسهیل کرده است. و در حالی که ممکن است به نظر آسان باشد که بوکله را با کائودیلوهای آمریکای لاتین گروه بندی کنیم، اما درک قوانین السالوادور و مسیر قانونی احتمالی او برای نامزدی برای ریاست جمهوری برای بار دوم ضروری است.
ممکن است برخی موافق باشند و برخی مخالف باشند، اما دانستن تمام حقایق برای بیت کوین داران در ارزیابی وضعیت کشور بیت کوین بسیار مهم است.
این یک پست مهمان توسط Jaime García است. نظرات بیان شده کاملاً متعلق به خود آنها است و لزوماً نظرات BTC Inc یا مجله Bitcoin را منعکس نمی کند.
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :Bukele ، آیا ، از ، السالوادور ، باید ، بیت ، حمایت ، فرهنگ ، کنند ، کنندگان ، کوین ، مجاز ، مجله ، نایب بوکله ، نظر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰