بیش از یک ماه از خبرسازیهای گسترده خط ۲ مترو شیراز از ۲۰۰ متری حافظیه و احتمال بروز خطر برای این بنای تاریخی میگذرد و تاکنون اخبار زیادی در این رابطه منتشر شده و حرف و حدیثها همچنان ادامه دارد.
چند هفته پیش یک تیم از پژوهشگران پژوهشگاه میراث فرهنگی از ایستگاه خط ۲ مترو شیراز در کنار حافظیه بازدید کردند و قرار شد بعد از انجام کارشناسیهای دقیق، نتایج آن اعلام شود.
عبور مترو از حافظیه وضعیت پیچیده و مبهمی را در شیراز ایجاد کرده و حرف و حدیثهای بسیاری در فضای مجازی منتشر میشود.
سرپرست سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در خصوص خط ۲ مترو حافظیه بیان کرد: خط ۲ مترو حافظیه هیچ مشکل فنی ندارد و بارها این موضوع بیان شده وصرفاً بحث در این بود که چرا مجوز میراث فرهنگی اخذ نشده و گرنه از نظر فنی هیچ مشکلی وجود ندارد.
علی کلانتری مزرعه نو تصریح کرد: حتی زمانی که در خدمت مدیرکل میراث فرهنگی و معاون وزیر میراث فرهنگی بودیم، موضوعات فنی کاملاً مطرح و تفاهمنامهای نوشته شد که برای سایر خطوط و مسائل پیش رو با هماهنگی میراث فرهنگی کارها انجام شود و از این نظر مشکلی وجود ندارد.
وی در خصوص مطرح شدن وجود قبرستان و آبانبار در مسیر خط ۲ حافظیه بیان کرد: چالشی بابت آب انبار یا مسئله قبرستان وجود ندارد، ما شهروند شیراز هستیم و دغدغه ما برای مجموعه حافظیه و ابنیه تاریخی که در مسیر قرار دارد بیشتر است. ما برای عبور مترو از محور اطلسی حتی نگران آبنمای اطلسی هم بودهایم مگر میتوان نگرانی برای مجموعه حافظیه و آثار تاریخی این محور نداشت؟ کشدار شدن این موضوع حتی جذابیت خبری خود را از دست داده و بارها گفته شده که شهرداری شیراز تمام جوانب را در نظر گرفته است.
سرپرست سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: مجموعه میراث فرهنگی میتواند این موضوع را تأیید کند که هیچ نگرانی وجود ندارد اما در خصوص اینکه مجموعهها باید قبل از کارهای عمرانی با میراث فرهنگی هماهنگی کنند، ایراد واردی است.
وی با بیان اینکه ساز و کار مجموعه میراث باید این باشد که پس از گرفتن استعلام، سرعت بالاتری برای پاسخگویی وجود داشته باشد، گفت: پروژههای عمرانی نمیتواند زیاد معطل بماند.
کلانتری مزرعه نو تصریح کرد: در حوزه خط ۲ مترو حافظیه تمام کارهای فنی دیده شده است و در شورای فنی میراث فرهنگی و جلساتی که با استاندار داشتیم تمام اتفاقات و پیوستهای فنی ارائه شده است.
وی در خصوص ضابطه ۷۷۷ بیان کرد: آنچه در خصوص ضابطه ۷۷۷ باید گفت این است که برای مسیر فاز اول مجوزها گرفته شد، برای مسیر دوم باید استعلاماتی از دستگاه میراث فرهنگی گرفته میشد و این موضوع درست است اما عبور مترو از کنار مجموعه حافظیه قبلاً مصوب شده و در شورای عالی ترافیک در سطح کشور تأییدیه دارد و نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد.
سرپرست سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز افزود: اگر مشکلی در این زمینه وجود داشت آنقدر شهامت داشتیم که آن را ابراز کنیم.
کلانتری مزرعه نو با بیان اینکه تفاهمنامه ۳جانبه با دانشگاه هنر شیراز، پژوهشگاه میراث فرهنگی و مجموعه معاونت حمل و نقل شهری نوشته شده است، گفت: بنا شد در کارهای دیگری که انجام میشود در محل ورودی ایستگاه کمانههای به عمق ۲ تا ۳ متر زده شود. ما در تمام ایستگاه خود نزدیک ۲۵۰ شمع داریم در این عملیات شمعکوبی ۵ متر اول را به صورت دستی سانتاژ میکنیم و میراث فرهنگی هم در این عملیات ناظر خواهد بود.
وی درباره مسأله آبانبار بر سر راه مترو حافظیه بیان کرد: در مسیری که مترو رد شده است، آب انبار وجود ندارد. چندین سال قبل در چهارراه حافظیه قبل از سالن میراث فرهنگی یک فرو نشست در عمق ۴ تا ۵ متر ایجاد شده است و یک راهروی دسترسی پایاب وجود داشته است که از شهرداری برای احیای آن کمک خواسته شد و این موضوع ربطی به تونل مترو ندارد چون مترو ۲۶ متر پایینتر حفر میشود و این موضوع در حد شوخی است.
کلانتری مزرعه نو ادامه داد: با توجه به تجهیزاتی که در اختیار شهرداری قرار دارد قرار است یک سری مطالعات انجام شود که اگر پایاب وجود داشته باشد، احیا شود و اصلا بحث آبانبار وجود ندارد و اگر این موضوع وجود داشت میراث فرهنگی از این موضوع نمیگذشت و هرگز اجازه حفاری نمیداد.
وی در پایان بیان کرد: جهتگیری برای حفر خط ۲ مترو حافظیه مابین شهرداری و میراثفرهنگی مثبت است.
به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در گفتوگویی که با خبرنگار ایسنا داشت، بیان کرده بود که شهرداری شیراز تمامی مطالعات و اسناد مربوطه را در اختیار میراث فرهنگی گذاشته است و کارهای کارشناسی با دقت در حال بررسی و انجام است تا مبتنی بر کار کارشناسی تصمیمگیری شود و سپس نظر نهایی اعلام شود.
محمد ثابت اقلیدی معتقد است بررسیهای اولیه نشان داده که تونلها در عمق ۲۶ متری زمین هستند و با آثاری که در مجموعه حافظیه وجود دارد هیچ برخوردی ندارد.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰